גדר מרתיעה מאוד

עלות גדר הבטחון שמקימה המועצה האיזורית גלבוע אחוזים בודדים מעלות גדר ההפרדה המוקמת בידי מערכת הביטחון

המועצה האיזורית גלבוע נשברה מהבטחות הממשלה והחלה בהקמת גדר ביטחון עצמאית. גדר צנועה במיוחד שעלותה אחוזים בודדים מעלות גדר ההפרדה המוקמת בידי מערכת הביטחון, עליה מדברים כבר שנים ועד היום הוצבו ממנה בקושי 3 ק"מ, והכל ממגבלות תקציביות.

במדינת ישראל מתקיים מזה שנים רבות מונופול גדרות אבטחה של חברת מגל. המונופול הזה חי ומתפקד תחת תחזוקה ישירה של מערכת הביטחון לדורותיה, כולל קשרים בטחוניים ענפים. רק נודע שיעקב פרי, פעם ראש השב"כ, מסיים את תפקידו בסלקום - וכבר קיבל ונענה להצעה להתמנות דירקטור במגל.

זה לא שאין עוד חברות ישראליות המייצרות או מרכיבות גדרות. להיפך: מרביתן מתמודדות וזוכות במכרזים כבדים בחו"ל. אבל מגל היתה ונשארה מונופול הגדרות הגדול של הצבא. ובמונופול כמו במונופול, המחירים הם מחירי מונופול.

במשרד הביטחון לא התאמצו לדעת, כי כאשר יש תחרות אמת והתמודדות אמת, ולא איזו מריחה של תחרות קוסמטית כפי שנעשה בשנים האחרונות - כל המחירים צונחים, לרבות המחירים של מגל עצמה.

בתחילת השנה עתרה חברת דיפנס מערכות גידור אלקטרוני, באמצעות עו"ד גידי פרישטיק, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד מדינת ישראל, מגל ועוד שתי חברות גדרות. דיפנס מתקינה, בין היתר, את הגדרות האלקטרוניות סביב בתיהם של אלופי צה"ל כולל הרמטכ"ל. כמו כן התקינה 6.5 ק"מ של גדר המערכת בצפון רצועת עזה (את החלק העיקרי של הגדר הקימה מגל, כמובן).

בתצהיר שנתן יום-טוב סמיה, אלוף פיקוד הדרום לשעבר, נכתב: "הפעלת גדר דיפנס גרמה להרתעת המסתננים, במיוחד בגין גילוי של כל חדירה. ביצועי גדר דיפנס בלמו את החדירות, מכיוון שעל כל התראה הגיע כוח ייעודי שלכד את החודרים. למיטב זכרוני לא נרשמה בזמני ולו חדירה אחת מגדר דיפנס. מדובר באיזור שהיה רווי חדירות מסתננים עד להקמת גדר דיפנס". במילים אחרות: בעל הענין העיקרי אישר את איכות גדר דיפנס.

אבל, מערכת הביטחון החליטה לא לשתף אותה במכרז הסגור להתקנת גדר מרחב התפר, תוך שימוש בנימוקים בירוקרטיים שונים ואפילו תמוהים. על כך הוגשה העתירה.

מערכת הביטחון דרשה מבית המשפט, כי הדיון יהיה בדלתיים סגורות תוך החלת צו איסור פירסום גורף. וכך היה.

"גלובס" פנה לבית המשפט בבקשה להסיר את איסור הפרסום. אחרי דין ודברים ממושך עם מייצגי מערכת הביטחון הותר, בימים האחרונים, פרסום חלקי של העתירה, והנה הנקודה הכספית: "לעותרת טכנולוגיה מתקדמת וזולה, ונוכח זאת ביכולתה להציע הצעות זולות במיוחד לגבי התקנת גדרות איכותיות ומתקדמות ביותר. לעותרת בסיס טוב להניח, כי הצעתה יכולה להיות זולה אף ב-50% מהצעות של החברות המתחרות, וזאת לגבי גדרות העולות באיכותן על הגדרות האחרות".

בקיצור, אם לרמטכ"ל, לאלופים, לתושבי אשקלון ולמדינת ישראל טובה הגדר של דיפנס, בחצי מחיר מינימום, אין שום סיבה שדני עטר מהמועצה האיזורית גלבוע יחפש תרומות באמריקה כדי להקים גדר משלו.