בלוקבסטר מרחיבה תחומי פעילות

ביל פילדס, היו"ר החדש של בלוקבסטר, מתכוון להפוך את רשת השכרת הווידיאו לספקית שירותי בידור ולהחזיר אותה לרווחיות

לפני 9 חודשים בלבד היה ביל פילדס היורש המיועד לעמוד בראש וול מארט, רשת המסחר הגדולה בעולם. ואז, הפתיע את כל מי שהכיר אותו, והלך להיות יו"ר בלוקבסטר אנטרטיינמנט. מחזור החברה הוא רק 3.6 מיליארד דולר, והיא קטנה פי 30 מוול-מארט. פילדס פועל כעת כדי להפוך את רשת חנויות השכרת קלטות הוידיאו, לספקית שירותי בידור.

הוא פותח סניפים של בלוקבסטר בעיירות קטנות ובאזורים נידחים, הוא מקצץ עלויות באמצעות קיצוץ מתווכי ביניים, ושליטה ביד רמה בספקים. "הוא מבצע שינויים מהפכניים למדי" אומר סאמר רדסטון יו"ר ויאקום, הבעלים של בלוקבסטר.

בלוקבסטר היתה אחת החברות בעלות קצב הצמיחה הגבוה בארה"ב. במשך 8 שנים צמחה החברה מ-19 חנויות בארה"ב, ל-3,400. ערך המניות שלה דהר מ-32 מיליון ל-8.4 מיליארד. אבל לאחר שווין הויזנגה, שיסד את החברה, מכר אותה לויאקום לפני שנתיים, הפסיק שוק הווידאו בארה"ב לגדול. תזרים המזומנים התפעולי הצפוי של בלוקבסטר לשנה זו, 730 מיליון דולר, קטן ב-%11 מזה שלפני שנה. עתידה הבלתי ברור של בלוקבסטר הוא הסיבה לכך שויאקום לא מצליחה במיוחד בוול סטריט. מניותיה נסחרות כעת בסביבות 32 דולר לעומת 50 בשנה שעברה.

נראה כי פילדס היה צריך את בלוקבסטר בדיוק כפי שהיא היתה צריכה אותו. הוא אומר כי עזב את וול-מארט ואת עיר הולדתו בנטונוויל בארקנזס מסיבות אישיות. למרות שניהל כמעט לבד את עסקי וול מארט שהיקפם כ-100 מיליארד דולר, השמועה אומרת כי פשוט השתעמם מעבודתו ואורח חייו. כאשר הגיעה ההצעה מרדסטון, היה פילדס מסוקרן. מיד עם הגיעו לפורט לאודרדייל תהו עובדי החברה מה יעשה הבוס החדש כדי להגדיל את רווחיות החברה.

בלוקבסטר תמשיך להשכיר סרטי וידאו, ופילדס אומר כי היא תשמור ואף תגדיל את נתח השוק שלה, %26, בתחום השכרת סרטי הוידאו. לעומת זאת, תתמודד נגד וול-מארט בתחום בו היא מובילה - מכירת סרטי וידאו. לוול-מארט נתח שוק בן %26 ולבלוקבסטר רק %6. האירוניה כאן היא שפילדס תיכנן עבור וול-מארט את אסטרטגיית מכירת קלטות הווידאו שלה. הוא הבין כי הורים חסכנים מעדיפים לרכוש מספר קלטות וידאו לילדיהם, במקום לשכור קלטת חדשה בכל פעם. בבלוקבסטר גודש פילדס את המדפים גם בתקליטורי מוסיקה, ספרים, תוכנות מחשב, ופריטי חובה שונים של ויאקום כמו חולצות "בוויס ובאטהד". חלק מחנויות הרשת יציעו גם שרות שיפורים למחשבים אישיים, ושרותי גישה לאינטרנט.

החנויות יותאמו לאזור בו הן קיימות. בלוקבסטר תפנה בקרוב לשוק הלקוחות שמחוץ לעיר, לדברי פילדס זהו אזור אידיאלי. אנשי העיירות הקטנות עוזבים את העבודה מוקדם, ויושבים מול הטלוויזיה אחרי ארוחת הערב. מדוע לא להפוך זאת ל"ערב בלוקבסטר"? הרעיון הזה מתבצע בשיתוף פעולה עם החברים הותיקים מבנטונוויל. בשש חנויות וול-מארט הוקמו מיני חנויות בלוקבסטר.

פילדס פועל באגרסיביות גם בחו"ל. %25 מהכנסות הרשת נובעות כיום ממכירות בחו"ל, שם נמצאים %75 ממכשירי הווידאו בעולם. פילדס אומר כי במשך 5 שנים יעלה נתח השוק בחו"ל ל-%40. בסין תמכור הרשת סי.די רום חינוכיים, וחומר לימוד אנגלית של סיימון אנד שוסטר.

מיד לאחר שהגיע לבלוקבסטר קבע פילדס שרכישת סרטי וידאו דרך מתווכים היא ביזבוז כסף והחליט לבטל את חברת ההפצה שעבדה עם בלוקבסטר, כדי לחסוך עשרות מיליונים בשנה. כמו כן נפגש עם בכירי הוליווד כדי להזכיר להם שקלטות וידאו מביאות מחצית מההכנסות מסרטים, לעומת רק רבע שמגיע מקופות בתי הקולנוע. יש הסבורים שפילדס ידרוש מהאולפנים להתמקח על מקום טוב על מדפיו, כפי שעושים ספקי וול-מארט.

פילדס מתואר כמנהל שהחברה זקוקה לו כדי להצליח. הוא מתמצא בחומר, מבקר הרבה בחנויות, ונותן לכל עובד תחושה שהוא קריטי לעתיד החברה. באוקטובר האחרון, במהלך פגישת אנליסטים של ויאקום, חשף פילדס את תכניותיו בקשר לוול סטריט. למרות הביצועים הלא טובים של החברה בשנה האחרונה, אמר פילדס שהרווחים יעלו ב-%15 בשנה, במשך 5 השנים הבאות. האנליסטים מסתייגים מעזיבת העסק הרווחי של קניית סרטי וידאו והשכרתם שוב ושוב באופן רווחי ביותר, אך כולם מסכימים שעל החברה למצוא דרכים נוספות לצמיחה. *« פורצ'ן « בלוקבסטר מרחיבה תחומי פעילות *« ביל פילדס, היו"ר החדש של בלוקבסטר, מתכוון להפוך את רשת השכרת הווידיאו לספקית שירותי בידור ולהחזיר אותה לרווחיות