הצעתה הטכנית של קבוצת "פס ירושלים", המפסידה במכרז של הרכבת הקלה בירושלים, היתה טובה יותר מהצעת הזוכה, "סיטי פס". ל"גלובס" נודע, כי ועדת המכרזים הבינמשרדית לפרויקט הרכבת הקלה אפשרה למפסידה להגיש הצעה משופרת, אם הסגירה הפיננסית מול סיטי פס תיכשל.
דו"ח הצוות הטכני של ועדת המכרזים קובע, כי פס ירושלים קיבלה את מקסימום הנקודות, וסיטי פס קיבלה תוצאות נמוכות יותר. הניקוד של ההצעה הטכנית כלל שלושה קריטריונים: רכבות נמוכות רצפה, רמת שירות לנוסעים (קיבולת), ועיצוב. הצוות הטכני, בראשות איתן מאיר, נתן לפס ירושלים ניקוד של 19.125 לעומת 17.855 של קבוצת סיטי. משקל ההצעה הטכנית עמד על 20%.
מדו"חות של ועדת המכרזים עולה, כי הפער המהותי בין ההצעות הוא ההצעות לגובה מענק ההקמה - בעוד שהצעתה של סיטי פס עמדה על 1.36 מיליארד שקל, הצעתה של פס ירושלים עמדה על 1.87 מיליארד שקל. לסיטי פס נרשם יתרון קל בניקוד של המודל הפיננסי - 80.3 נקודות - מול 68.4 נקודות לפס ירושלים. בקטגוריית ההתרשמות הכללית, המהווה 5% מהניקוד הכולל, היה פער זעיר לטובת סיטי פס.
סך כל הניקוד המשוקלל שקיבלה סיטי פס עמד על 1.55 נקודות, והצעת פס ירושלים קיבלה מינוס 82.2 נקודות. הקבוצה קיבלה ערך נקודות שלילי בשל גובה מענק ההקמה שהציעה. על-פי הנוסחה, מגובה מענק של כ-1.45 מיליארד שקל ומעלה מתאפס הניקוד, ואף מקבל ערך שלילי ככל שההצעה גבוהה יותר.
מפרוטוקול הוועדה עולה, כי חברי ועדת המכרזים שקלו עריכת שלב שני של "מעטפות מחיר", כלומר לאפשר לשתי הקבוצות להגיש הצעות כספיות חדשות לגובה מענק ההקמה. הוועדה קבעה, כי כיוון שיש פער גדול מאוד בין ההצעות, השלב השני לא ישנה באופן מהותי את התוצאות, ולא יביא להוזלה משמעותית במחיר. עם זאת אימצה הוועדה את הצעתו של רכז תחבורה באוצר, אופיר קרני, לאפשר לפס ירושלים להגיש הצעה מחודשת, שתהיה קרובה להצעת סיטי פס, וזאת במידה והסגירה הפיננסית עם סיטי פס תיכשל.
נודע, כי ועדת המכרזים טרם קיבלה הצעה משופרת מטעם פס ירושלים, אולם הערבויות הכספיות שנתנה לא התבקשו על-ידה. ההערכה היא, כי פס ירושלים ממתינה לתום ההליך המשפטי שהיא מנהלת נגד המדינה והזכיין. על אף שהפסידה בבקשה לצו ביניים למניעת ההתקשרות בין סיטי פס למדינה בהליך העיקרי, רשמה הקבוצה ניצחון קל. ביהמ"ש המחוזי דחה את בקשת סיטי פס לדחיית העתירה על הסף. השופטת מוסיה ארד קבעה בהחלטתה (בש"א 6481/02), כי אין מקום להיעתר לבקשת סיטי פס, וכי היא תוכל להעלות את טענותיה במסגרת תגובתה לעתירה.
סביב הדיון המשפטי מתבררת השאלה, מהו החומר המכרזי שזכאית פס ירושלים לקבל מהוועדה. סיטי פס וועדת המכרזים סבורות, כי פס ירושלים פועלת בתכססנות במטרה לגזול את סודותיה המסחריים של סיטי פס, כדי לשפר את מצבה כמתמודדת במכרז של הרכבת הקלה בתל-אביב.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.