דאי טלקום, החברה-הבת של פולאר, גייסה 15 מיליון אירו מקרן ההשקעות רוטשילד

הגיוס נעשה לפי שווי של 75 מיליון אירו * דאי טלקום רכשה 65% מיצרנית הסלולר האיטלקית TELIT תמורת 10 מיליון אירו

למרות מימוש אחזקתה ביצרנית הטלפונים הסלולריים אלפאסל בחודש מארס הוכיחה היום פולאר השקעות , שבניהול אביגדור קלנר, כי היא עדיין מעוניינת להשתלב בשוק זה. פולאר הודיעה היום, כי שכרה באמצעות החברה-הבת בבעלות מלאה, דאי טלקום, 65% מיצרנית הטלפונים הסלולריים האיטלקית Telit תמורת 10 מיליון אירו (בהמשך להודעה על המו"מ מלפני כחודש).

מבנה העסקה הוא מורכב, אולם בעיקרו הוא מאפשר לדאי טלקום, באמצעות חברה-בת איטלקית בבעלות מלאה, לרכוש את פעילות החברה האיטלקית במהלך חמש השנים הבאות ללא כל תמורה, כך שלמעשה ניתן לראות את העסקה כרכישת אחזקה ב-Telit. בנוסף, חלקה הסופי של דאי טלקום ב-Telit יקבע תוך התחשבות בגובה הלוואות הבעלים, ובדאי מעריכים שחלקה בחברה האיטלקית יגיע ל-80%. לדאי ניתנת גם אופציה לרכישת 20% הנותרים ב-3 מיליון אירו.

בנוסף להשקעה בחברת הסלולר האיטלקית, קרן ההשקעות של אדמונד דה רוטשילד בישראל תשקיע 15 מיליון אירו תמורת 20% ממניות דאי טלקום, כלומר לפי שווי חברה של 75 מיליון אירו. לדברי יו"ר פולאר השקעות, אביגדור קלנר, קרן רוטשילד חיפשה דרך להיכנס להשקעות בתחום הטלקומוניקציה, וראתה בהשקעה בדאי הזדמנות מצוינת. מבחינת דאי טלקום, השקעה זו היא שאפשרה את רכישת חברת הסלולר האיטלקית. בעקבות ההשקעה של קרן רוטשילד תרשום פולאר רווח הון של 4 מיליון אירו.

Telit הוקמה ב-96' על ידי קבוצת מהנדסים ומנכ"ל דאי טלקום. היקף המכירות של החברה יגיע השנה ל-150 מיליון דולר, והיא מייצרת כמיליון מכשירים בשנה (150 דולר למכשיר בממוצע). Telit מייצרת טלפונים סלולריים בטכנולוגיית GSM עם יכולות MMS ,GPRS ו-Telit .BlueTooth פועלת מהעיר Trieste שבצפון איטליה והיא מעסיקה 300 עובדים בתחום הפיתוח, השירות והעיצוב.

ל-Telit לקוח אחד בלבד, טלקום איטליה מוביל (TIM), לו היא מוכרת כמיליון מכשירים בשנה מתוך 5 מיליון מכשירים שהוא רוכש בשנה.

לדברי מנכ"ל דאי טלקום, עוזי כץ, בדאי טלקום מתכוונים להשביח את Telit באמצעות פיתוח תחום הפצת המכשירים לחברות סלולר נוספות מלבד TIM, בשלב הראשון באירופה ובברזיל. דאי טלקום מתעתדת בנוסף לייבא את המכשירים לישראל ולהפיצם ברשתות ה-GSM של פרטנר וסלקום, וכבר נערכים מגעים ראשוניים בנושא.

דאי טלקום החלה לפעול לפני כשנתיים, כשקיבלה את הזיכיון להפצת הטלפונים הסלולריים של חברת יונדאי הקוריאנית. דאי מוכרת רק לרשת פלאפון ולאחרונה הגיעה לנתח שוק של 25% ממכירות של פלאפון. פולאר והחברההאם לידר, חילקו בחודש מארס רווח של 34 מיליון שקל שנוצר כתוצאה ממימוש האחזקות במיזם אלפאסל שהובילה חברת אמבלייז.

כמו Telit גם אלפאסל, שהוקמה באמצע 2001 פעלה בתחום פיתוח טלפונים סלולריים. הערכות בשוק ההון היו שעסקת אלפאסל נבנתה עבור פולאר כהשקעה פיננסית בלבד, אולם כאמור רכישת Telit מוכיחה שלמנהלי פולאר יש עניין אמיתי בתחום. "יש לנו תחזית אופטימית לגבי פעילות החברה, בלעדיה לא היינו כמובן משקיעים בה, ואנחנו מאמינים שהחברה תרוויח. החברה נמצאת כרגע רק בתחילת הפריסה באירופה וברשותה מערכת מחקר ופיתוח יוצאת מן הכלל. המודל שלנו נבנה על בסיס חברת סאנדו, גם היא מפתחת טלפונים סלולריים קטנה, שהיום נפח המכירות שלה הוא 900 מיליון דולר".

ההשקעה ב-Telit מתאימה לאסטרטגיה החדשה של פולאר, עליה הכריזה במהלך השנה. לפי אסטרטגיה זו תשקיע פולאר רק בפרוייקטים בעלי פוטנציאל צמיחה גבוה, תוך ניצול משאבים ניהוליים ופיננסיים לצורך קידום החברות בהן היא משקיעה. במסגרת אותה אסטרטגיה, פולאר הפנתה מאמצים רבים אל עבר השווקים בארה"ב ובאירופה.

- עוזי כץ, מנכ"ל דאי טלקום, מהו מבנה העסקה?

"במסגרת העסקה הקמנו חברה-בת בבעלות מלאה באיטליה והיא שוכרת את פעילות Telit הכוללת גם את הנכסים וההתחייבויות של החברה. במסגרת העסקה, ניתנה לנו הזכות לרכוש בכל עת בחמש השנים הבאות את הנכסים אותם שכרנו תמורת 1 אירו. עבור הלוואת הבעלים של 10 מיליון אירו שהעמדנו ל-Telit נקבל 100% מהפעילות, אולם המוכרים קיבלו אופציה לרכישה חוזרת של 35% ממניות החברה גם תמורת אירו אחד בלבד, כך שחלקנו יגיע בסופו של דבר ל-65%.

"יש אפשרות שחלקנו בחברה יגדל, כי הוא תלוי גם בגובה הלוואת הבעלים, ולהערכתי בסופו של דבר הוא יגיע ל-80%. מעבר לכך, ניתנה לנו האופציה לרכוש חזרה את 20% הנותרים בחברה תמורת 3 מיליון אירו, כך שנוכל להגיע, אם נרצה, גם לאחזקה של 100% בחברה".

"לדאי אפסייד נוסף בעסקה והוא, שבמקרה והיא לא מחליטה לרכוש את Telit, שווי ההשבחה של החברה יועבר חזרה אליה ולא יישאר בחברה האיטלקית".

- בעולם של יצרנים ענקיים יש מקום גם לחברות קטנות המפתחות טלפונים סלולריים?

"מתנהל היום קרב ענקים בין המפעילים הסלולריים הגדולים לבין היצרנים הגדולים דוגמת סימנס, נוקיה וסמסונג, הקרב הוא על עלות המכשירים והטכנולוגיה. כאשר נוצרת בשוק התקדמות טכנולוגית גדולה דוגמת ה-MMS, המפעיל נדפק פעמיים. ראשית, הוא מסבסד מכשיר יקר ובנוסף הוא לא מצליח להטמיע את הטכנולוגיה החדישה ועל ידי כך להגדיל את ה-ARPU (הכנסה הממוצעת ללקוח).

"בנוסף, יש מפעילים שרוצים להפעיל טכנולוגיות ספציפיות על אפליקציות ספציפיות, כמו ה-Obox, שפועל בישראל ברשת פרטנר. כאן מדובר בשת"פ נקודתי בין פרטנר לסמסונג, שייצרה עבור המפעיל הישראלי אפליקציה תפורה, דבר שהיצרניות לא עושות דבר שבשגרה.

"משום כך נוצר צורך אדיר לשחקנים קטנים עם יכולות ל"תפירת" אפליקציות בהתאם לדרישה, תוך שמירה על Time To Market ומחיר יחסי נמוך. אמנם קשה להגיע לזה כשאתה קטן מבחינת הטכנולוגיה והמחיר, אבל Telit היא ברמה טכנולוגית זהה לזאת של החברות הגדולות. החברה לא צמחה כמו המתחרות הגדולות בשוק לא מתוך בעיות טכנולוגיות, אלא מתוך בעיות ניהוליות. עובדה שהיום הם מייצרים טלפונים משוכללים ביותר, למרות שהיקף המכירות עומד על מיליון מכשירים בלבד".

- ומה אתם מביאים ל-Telit כדי להצמיח אותה?

"אנחנו יודעים לבנות הפצה. היום Telit היא יצרן של שחקן אחד, TIM (טלקום איטליה מוביל). ל-TIM 57 מיליון מנויים מתוכם 27 מיליון באיטליה והשאר בדרום אמריקה. מכיוון של-TIM אין מערכת רכש מרכזית, Telit מכרה רק לאיטליה. עתה הדבר הולך להשתנות, ולכן ל-Telit נפתח שוק של עוד 30 מיליון מנויים. מעבר לכך, נפעל לתפירת פתרונות למפעילים נוספים באירופה ובכל מקום בעולם".