ממשלת יפאן ומפלגת השלטון ליברל דמוקרטיק פרטי (LDP), מחפשות דרך להבטיח תקצוב
של 16 טריליון יאן (133 מיליארד דולר!) לבניית כבישים מהירים שבנייתם כבר החלה.
מהלך זה סותר כביכול דו"ח שהוגש לממשלה, המציע להגביל סלילת כבישים מהירים
נוספים על חשבון שטחים פתוחים, ההולכים ואוזלים ביפאן.
LDP ומשרד התשתיות והתחבורה מקווים, כי לפני שיופרטו התאגיד הציבורי ג'פאן
הייוואי, וכן שלושה תאגידים ציבוריים נוספים מתחום תשתיות התחבורה, ישיגו תאגידים
אלו עודפים של 10 טריליון יאן. ההפרטה צפויה בשנה הפיסקאלית 2005.
משרד התשתיות והתחבורה, וג'פאן הייוואי יקציבו גם הם 3 טריליון יאן כל אחד
במשך 3 השנים הבאות. כספים אלו ישמשו להשלמת בנייתם של לא פחות מ-2,142 ק"מ
של כבישים מהירים, כחלק מתוכנית הממשלה להרחבת רשת הכבישים המהירים ב-11,520
ק"מ - כ-30% מהיקף כדור הארץ.
מול כוונות אלו, ניצבים משרדי האוצר והקרקעות, הדוחפים לאמץ את הדו"ח שהוגש
החודש לממשלה. הדו"ח ממליץ לקבוע קריטריונים נוקשים לסלילת כבישים מהירים על-ידי
חברות פרטיות - הן התאגידים המופרטים.
משרדי האוצר והקרקעות מנסים כעת לשכנע בסוגיה את ראש הממשלה, ג'וניצ'ירו קויזומי.
אין כרגע הערכה מהי עמדתו בעניין. תוכניות ההשקעה המאסיביות לא יוכלו לצאת
אל הפועל ללא הסכמת קויזומי, שמשמעותה התעלמותו מהדו"ח שהוגש לממשלה. הדו"ח
קורא לתאגידים להחזיר את חובותיהם האדירים, 40 טריליון יאן, במשך 40 השנה הקרובות
- ולא להשקיע כספים נוספים.
הגבלת סלילת כבישים מהירים היא סוגיה פוליטית רגישה ביפאן, לאור עמדתן המסורתית
של ממשלות יפאן להוציא כספים בנדיבות בפרויקטים שכאלה. רבים מהמחוקקים חברי
מפלגת LDP, המעוניינים בהמשך העבודות, הבטיחו לפעול גם בפרלמנט למניעת הטלת
מגבלות על הסלילה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.