רכבת ישראל לא תיאלץ לשלם פיצויים בגין ירידת ערך בפרויקט הרכבת הפרברית מפתח
תקוה לכפר סבא. כך קבעה בהחלטה תקדימית ועדת הערר לתכנון ובנייה מחוז מרכז.
בהחלטה נקבע, כי תוכנית הרכבת אינה נחשבת לתוכנית פוגעת המזכה בפיצויים בגין
ירידת ערך לפי חוק התכנון והבנייה (סעיף 197). לדברי עו"ד טלי ענבר ממשרד בלטר-גוט-אלוני,
שייצגה את הרכבת, להחלטה זו השלכה מרחיקת לכת. לדבריה, "מדובר בחיסכון של מיליונים
רבים לרשויות המפקיעות (מע"ץ, רכבת ישראל ואחרים) מכוח פקודת הקרקעות ופקודת
הדרכים".
ההחלטה התקבלה בערר שהגישו שני בעלי קרקע באיזור התעשייה סגולה באיזור צומת
ירקונים, שטענו לירידת ערך בשל הפקעה לטובת פרויקט הרכבת הפרברית. לטענתם,
ערך הקרקע ירדה ב-437 אלף דולר. מדובר בקרקע שייעודה המקורי לחקלאות, אך לטענת
בעלי הקרקע, בשל הסמיכות למתחם ששימושיו מסחריים, נגרם נזק לערך הקרקע כתוצאה
מהפרויקט ואי מיצוי הפוטנציאל בעתיד.
רכבת ישראל מבצעת את מרבית ההפקעות מכוח פקודת הדרכים והמסילות. על-פי הפקודה
ניתן לבצע את ההפקעה עוד בטרם קיבלה התוכנית אישור סטטוטורי. הפיצויים המשולמים
מכוח הפקודה מעניקים למדינה פטור מתשלום של 25% מהקרקע המופקעת. הפיצוי, המשולם
מכוח חוק התכנון והבנייה, כולל גם תשלום עבור הקרקע המופקעת (יש פטור מתשלום
בגובה 40%) וכן פיצויים בגין ירידת הערך בשל שינוי ייעוד הקרקע.
יו"ר הוועדה, עו"ד אייל מאמו, נדרש לשאלה עקרונית: האם הפקעת קרקע מכוח פקודת
הדרכים ומסילות כשיש תוכנית מאושרת, שוללת את הזכות לפיצויים מכוח חוק התכנון
והבנייה לעניין ירידת ערך הקרקע.
מאמו קבע, כי תביעה לפיצויים מכוח חוק התכנון והבנייה אפשרית, כל עוד לא נתפסה
הקרקע ויש תוכנית מאושרת. במקרה הנדון פורסם צו הפקעה, רכבת ישראל תפסה את
הקרקע ורק אחר כך אושרה התוכנית.
לדבריו, בעל הזכויות בקרקע במועד הקובע, כל עוד לא נקבע אחרת על-ידי בתי המשפט,
היא הרשות המפקיעה.
לגופו של ערר קבע, כי התוכנית ערב שינויה, בניכוי השטחים המופקעים, לא יוצרת
שינוי תכנוני - לא בייעודה ולא בקו הבניין - ולכן היא אינה תוכנית פוגעת המזכה
בפיצויים בגין ירידת ערך. עם זאת מוסיף מאמו, כי ייתכן שהחוק אינו צודק, והוא
נותן לרשויות יתרון בהפקעה טרם תכנון.
מאמו מבקר בהחלטתו את הפטור מתשלום על חלק מהקרקע המופקעת: "החוק נותן לרשות
יתרון בהפקעה ללא תכנון בכך שהיא יכולה להפחית חלקים שניתן להפקיע ללא פיצוי.
הסדר ההגיוני של התהליך הוא קודם תכנון ובעקבותיו הפקעה. הפיכת הסדר עלולה
ליצור מצב אבסורדי שאין הדעת סובלת".
להחלטה זו שתי משמעויות: המשמעות הפרקטית היא, כי רכבת ישראל תשלם פיצויים
בפרויקט הרכבת הפרברית רק עבור ההפקעה ולא עבור ירידת ערך הקרקעות. משמעות
נוספת ומרחיקת לכת היא, שכל עוד המדינה תפקיע, תתפוס חזקה ורק אחר כך תאשר
תוכנית - תיסגר הדלת בפני בעלי קרקעות פרטיות לתבוע פיצויים עבור ירידת ערך.
לדברי משפטנים שעוסקים בתחום, החלטה זו אינה סוף פסוק וקרוב לוודאי שתתברר
בביהמ"ש העליון. זאת, מאחר שהיא נותנת יתרון מובהק לרשויות המפקיעות, ופוגעת
בבעלי הקרקעות הפרטיים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.