שפיר הנדסה אזרחית גברה על סולל בונה (כבישים) במכרז להמשך כביש הבטון בכביש
מספר 3 ירושלים-ב"ש, בקטע בין נחשון לשערי אברהם. הפער בין ההצעות עומד על
500 אלף שקל - פער של פחות מ-0.5%. הצעתה של שפיר עמדה על 120 מיליון שקל,
בעוד שהצעת סולל בונה היתה 120.5 מיליון שקל. האומדן של מע"ץ עמד על 100 מיליון
שקל, נמוך באופן משמעותי משתי ההצעות. במע"ץ מייחסים את ההצעות הגבוהות ביחס
לאומדן לשלושה פרמטרים עיקריים: העדר הניסיון של מע"ץ בכבישי בטון - מע"ץ סללה
עד היום רק קטע כביש בטון אחד; מחירי המלט - במכרז הראשון סיפקה חברת נשר מלט
במחירים נמוכים מאוד יחסית, כדי לעודד את סלילת כבישי הבטון, ובמכרז זה מחירי
המלט היו גבוהים יותר; הסיבה השלישית נוגעת לצורך בהתקשרות עם גורמים בינלאומיים.
מהנדס מחוז דרום במע"ץ, אינג' אשר סגל, אמר, כי המצב הגיאופוליטי בישראל גורם
לחברות זרות לדרוש ביטחונות גבוהים, וזאת מעבר לייקור בעלויות המימון.
בנוסף אומרים במע"ץ, כי על אף אי ההתאמה בין האומדן להצעות הם לא הופתעו, וזאת
בשל העדר הניסיון בתמחור כבישי הבטון. מנכ"ל סולל בונה כבישים, נחמן צבר, אמר
ל"גלובס": "אי ההתאמה בין האומדן של מע"ץ להצעות נובע בשל חוסר הניסיון של
מע"ץ והצורך בהתקשרות עם גורמים בינלאומיים. אני מופתע שהפער הוא רק 20%".
צבר הוסיף, כי סולל בונה תבקש לעיין בהצעות ובהחלטת ועדת המכרזים, כדי לשקול
ערעור על ההחלטה במידה ויימצאו פגמים. לדבריו, העובדה כי מדובר בפער מאוד קטן
בין ההצעות, אין בה כדי ללמד על התנהלות שונה של סולל בונה: "נבחן את תוצאות
המכרז כמו בכל מכרז אחר".
שפיר הנדסה וסולל בונה הן החברות היחידות שעברו את שלב המיון המוקדם (P.Q)
במכרז לסלילת הקטע החדש בכביש מספר 3 בין צומת נחשון לצומת שערי אברהם, מתוך
11 קבוצות שרכשו את חוברת המכרז. רק הן הצליחו להתקשר עם חברות זרות בינלאומיות,
דבר שהיווה אחד מתנאי המכרז למיון המוקדם לעבודה. הצורך בהתקשרות עם חברות
זרות נובע מהעדר ניסיון בביצוע מסעות בטון (פלטות הבטון), ומכך שהידע והמכשור
הדרוש לא מפותחים בארץ.
שפיר וסולל בונה חברו לשתי חברות אירופיות, והתחרות ביניהן היתה בעיקר על ההצעה
הכספית. ההצעות שהגישו שתי הקבוצות היו אמנם כמעט זהות, אך ההצעה הפנימית של
כל אחת מהן היתה שונה. כך למשל, המחירים שהציעה סולל בונה עבור חומרי הגלם
בטון ואספלט היו נמוכים מהמחירים שהציעה שפיר, ולעומת זאת עבור סעיף עבודות
עפר הציעה סולל בונה מחיר גבוהה יותר משפיר.
המכרז לסלילת הקטע הנוכחי ככביש בטון הוא המכרז השני לסלילת כביש בשיטה זו.
כזכור, שפיר הנדסה סללה את קטע הכביש בין נחשון ללטרון, על כביש 3, ככביש בטון.
ועדה מקצועית מטעם הטכניון אמורה להגיש בתוך כחודש למע"ץ דו"ח לגבי שאלת הכדאיות
והמיקומים של כבישי בטון.
המכרז החדש בו זכתה שפיר מתייחס לסלילת כביש שאורכו 15 ק"מ. העבודות כוללות
בין היתר עבודות עפר מקדימות, גישור, ושיקום המסלול (כביש האספלט) הקיים. כביש
3, בקטע שבין צומת נחשון לצומת שערי אברהם, יהיה בסופו של דבר כביש בעל דו
מסלולי עם 4 נתיבים לכל כיוון, מתוכם 4 נתיבים של כביש בטון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.