המגרש של הגדולים

רכישת %30 מיורוקום תקשורת על-ידי אריסון השקעות, מעלה אותה עוד דרגה, למגרש של הגדולים באמת בתחום התקשורת. "היה כאן איחוד של רצונות", אומר שאול אלוביץ', בעל השליטה ביורוקום.

אימפריה של תקשורת - כך מכונה יורוקום בפי אנשי המקצוע בארץ, המתפעלים איך הצליח שאול אלוביץ, עם החוש המסחרי המפותח שלו ואפו המריח הזדמנויות, לגדול במשך השנים מיצרן ומשווק טלפונים לא גדול, למעצמת תקשורת לא קטנה, וזאת בלשון המעטה. יורוקום היום היא אחת מחברות התקשורת המובילות בישראל, וכמעט אין תחום בו אין לה פעילות או בעלות על חברה.

ההודעה היום של אריסון השקעות על רכישת %30 מיורוקום תקשורת, מעלה אותה עוד דרגה, למגרש של הגדולים באמת - עורק, כלל, כור - למגרש של אלה המתכננות להוות את החלופה לבזק, במסגרת השוק ההולך ונפתח לתחרות.

יש כאן שילוב אינטרסים די מוצלח. מצד אחד, אחד התחומים בהם לא היתה עד כה לאריסון השקעות דריסת רגל היה תחום התקשורת, מלבד אחזקה של %16 ביורוקום תקשורת סלולרית. וזה התחום הנחשב לצומח ביותר בשוק ובעל הפוטנציאל הגדול ביותר מבחינת התוכניות הרגולטוריות לגביו.

מצד שני, תוספת של עשרות מיליוני דולרים להון העצמי של יורוקום תאפשר לה את הפריצה קדימה - תחרות בתחומים שהולכים להיפתח לתחרות בעקבות המלצות ועדת וקס-ברודט-לאון. אחד מהם, הנראה ממש באופק, הוא תחום שידורי הלווין (DBS), וביורוקום בודקים אותו ברצינות.

אריסון השקעות הינה חברת אחזקות בבעלות תדאריסון, אשר סך השקעותיה בישראל בשנים האחרונות מסתכם במאות מיליוני דולרים. השקעות החברה מתרכזות בתחומי התעשייה, הנדל"ן וההיי-טק. בתחום התעשייה: החברות אורבונד ונירלט, בתחום הנדל"ן: רכישת חברת שיכון ובינוי, החברה האם של שיכון עובדים, סולל בונה, אבן וסיד, חרות וסולל בונה ארצות חוץ וכן רכישת או-ים, חברה משותפת לאריסון השקעות וסקום. בתחום ההיי-טק משמשת אריסון כחברה אחזקות, במישרין ובעקיפין, בכ-35 חברות, באחרונה ייסדה החברה קרן להשקעות בתחומים רפואיים וביו טכנולוגיה, בשיתוף חברת טבע ולן אברמסון.

בימים אלה עומדת אריסון השקעות בראש קבוצת משקיעים המתמודדת על רכישת בנק הפועלים. קבוצת המשקיעים כוללת את קבוצת קלארידג', קבוצת דנקנר, קבוצת מייקל שטיינהרדט-שוסטרמן וקבוצת לן אברמסון.

חברת האם ממנה הוקצו לאריסון %30 היא יורוקום תקשורת - חברה משפחתית הנשלטת על ידי שאול אלוביץ ובה מניות מיעוט לאחיו, יוסי אלוביץ. מתחתיה של יורוקום תקשורת מצויה יורוקום תעשיות, ש-%50 ממנה נשלטות על ידי תדיראן תקשורת אך היא מנוהלת על ידי יורוקום תקשורת. שאול אלוביץ הוא המנכ"ל, יוסי אלוביץ סמנכ"ל וארז גיסין סמנכ"ל לפיתוח עסקי, הן של תעשיות והן של תקשורת. מתחת ליורוקום תעשיות מצויה יורוקום שיווק, שהיא החברה הגדולה בארץ לתחום הטכנולוגיה המשרדית, המחשבים ותחום ציוד התקשורת המשרדי.

ביורוקום שיווק כלולות 3 חטיבות, לפי שלושת התחומים שהוזכרו לעיל: חטיבת מוצרי התקשורת משווקת מערכות עסקיות, טלפונים, טלפונים אלחוטיים ומשיבונים, בעיקר מתוצרת פנסוניק.

בתחום הטלפוניה משווקת יורוקום גם מוצרים נוספים. חטיבת המיכון המשרדי משווקת מכונות פקס, מדפסות, מכונות צילום ועזרים נוספים, כשהמותגים המובילים הם פנסוניק, אוליבטי, אייסר ודייהו. חטיבת המחשבים היא הנציגה הבלעדית של אייסר הטייוואנית בישראל, וספק המחשבים האישיים היחיד בישראל המפעיל מפעל הרכבה מקומי.

פעילויות נוספות של יורוקום, שאינן כלולות ביורוקום תעשיות ולכן אינן בבעלות חלקית של תדיראן תקשורת, הן יורוקום תקשורת סלולרית ויורונט. יורוקום תקשורת סלולרית החדירה לישראל את מותג היצרנית הסלולרית הפינית נוקיה. היא הוקמה לפני 3.5 שנים ומשווקת טלפונים הן לרשת פלאפון והן לרשת סלקום. אריסון השקעות רכשה %16 מהמניות בשנת 1996.

ליורוקום תקשורת סלולרית שתי חברות בנות. האחת, חברת הזימון ביפ א-קול, שנרכשה לפני שנתיים מתדיראן תקשורת וקבוצת מר, והשנייה חברת מובידאטה, המחכה לרישיון להקים רשת תקשורת נתונים סלולרית בישראל.

השלוחה השלישית העיקרית של יורוקום היא יורונט, שמתחתיה חברות הפעלה המספקות תקשורת בינלאומית, קווי נל"ן לוויניים (EDC), שירותי מידע קולי, שירותי אינטרנט במסגרת חברת אינטרנט זהב ושידורים לוייניים במסגרת אחזקת שליש ממניות סאטלינק.

שלוש פעילויות נוספות של יורוקום תקשורת הן: 1. חברת המרכזיות טלביט, שהוקמה ב-1996 לאחר פתיחת שוק המרכזיות הפרטיות לתחרות, ומשווקת את מרכזיות קומדייל. 2. תחנת הרדיו האזורית בשרון רדיוס. 3. מיזם בשלבי הקמה עם יצרנית התקשורת השוודית אריקסון, שמיועד לספק תמיכה למוצרי אריקסון הנמכרים בישראל.

גלובס: שאול אלוביץ, עד כה הייתם חברה משפחתית. גדולה, אך עדיין משפחתית. זה צעד משמעותי ביותר להכניס משקיע שמחזיק כשליש מהמניות. איך צעד זה ישפיע על הדרך בה עובדת החברה?

שאול אלוביץ: "ענף התקשורת עומד כנראה להיפתח לתחרות בכל התחומים. עד כה, אנו פועלים בכל התחומים שכבר נפתחו לתחרות. אנו רואים כאן הרבה הזדמנויות. היה כאן איחוד של רצונות. אריסון רצתה להשתלב בתקשורת, ואנו רצינו לבדוק אפשרויות רבות ונוספות". -- זו הצהרת כוונות לעתיד?

שאול אלוביץ: "יש לנו כבר צוות אסטרטגי שעובד על המאה ה-21. אלה מלים גדולות, אבל זה באמת ככה. בהחלט יש לנו תכנון לטווח ארוך. אנו בהחלט רוצים לשחק במגרש של הגדולים". -- הגדולים משחקים גם בחו"ל.

שאול אלוביץ: "יש לנו הרבה קשרים בחו"ל עם חברות במדינות שונות. גם בארה"ב, גם במזרח אירופה, וגם בדרום מזרח אסיה. עדיין לא סגרנו אף פרויקט אך אנו בוחנים". *« אפי לנדאו « המגרש של הגדולים *« רכישת %30 מיורוקום תקשורת על-ידי אריסון השקעות, מעלה אותה עוד דרגה, למגרש של הגדולים באמת בתחום התקשורת. "היה כאן איחוד של רצונות", אומר שאול אלוביץ', בעל השליטה ביורוקום.