המכס הטיל תוספת מס על מכוניות מאזדה, דייהטסו ודייהו

המכס הטיל באחרונה "תוספת הרמה" בסכומים הנעים בין 400 ל-1,000 שקלים על מכוניות מאזדה, דייהטסו ודייהו. תוספת מס זו נגבית מהיבואנים בעת שהם משחררים את המכוניות מהמכס.

הרקע להטלת המס הנוסף הזה הוא החקירה שמנהל המכס נגד יבואנים אלה בחשד שהם ניפחו את מחירי המזגנים שהותקנו בכלי הרכב וקיזזו את התוספת ממחיר כלי הרכב עצמם. מטרת התרגיל הזה - טוען המכס - היתה לשלם שיעורי מכס מופחתים (מזגנים המורכבים בארץ חייבים במס מופחת יחסית למזגנים מקוריים, המותקנים ברכב וחייבים בתשלום מס מלא - בשיעור המוטל על כלי הרכב).

לטענת המכס התחמקה בדרך זו דלק מוטורוס, יבואנית מאזדה, מתשלום מכס בסך כ-100 מיליון שקל, ואילו חברת טלקאר, יבואנית דייהטסו ודייהו, התחמקה בדרך זו מתשלום מכס בסך של כ-70 מיליון שקל.

בענף הרכב אומרים בתגובה, כי בהתחשב בגובהו של "מס ההרמה" שהוטל עתה, לא ברור איך הגיעו במכס להערכות כה גבוהות. מאז החלה להערכת המכס פרשת המזגנים יובאו לארץ כ-35-30 אלף מכוניות מאזדה. גם בהנחה שכל מכונית כזו היתה חייבת בתוספת מס של 1,000 שקלים, הרי מדובר בסכומים של 35-30 מיליון שקל ולא ב-100 מיליון שקל כטענת המכס. בטלקאר אומר כי אצלם מדובר במחירים נמוכים בהרבה.

למרות הטלת המס המיוחד, שאותו משלמים היבואנים (תחת מחאה) כדי למנוע עיכוב בשחרור המכוניות, לא הועלו מחירי המכוניות לצרכנים. הייבואנים לא התקשו לספוג את תוספת המס בשל הירידה בשערו של היאן היפאני - ירידה שקיזזה את תוספת המס. « ידיעות אחרונות « המכס הטיל תוספת מס על מכוניות מאזדה, דייהטסו ודייהו «