הצטרפות קפריסין לאיחוד האירופי - עליית מדרגה

ההשתלבות במועדון האקסלוסיבית יסיר מכשולים משפטיים רבים במסלול לרכישת בתים, וכן תקל על הסדרים פיננסים של אזרחי האיחוד, המבקשים לרכוש נדל"ן באי

החלטת האיחוד האירופי לצרף לשורותיו את קפריסין היוונית בשנת 2004, העלתה באופן משמעותי את רמת ההתעניינות בנכסים נדל"נים באי הזעיר, המהווה את אחד ממוקדי התיירות המרכזיים במזרח התיכון, ונמצא מרחק חצי שעת טיסה מתל אביב.

הצטרפותה של קפריסין אל המועדון האקסקלוסיבי, מבטיחה את כניסתם של תיירים ממדינות אירופיות עשירות, אשר יכולים לנצל את מחירי הקרקע לרכישת בתי נופש במחירי זולים.

כמו כן, כניסת האי לשורות האיחוד, צפויה להסיר מכשולים משפטיים רבים במסלול לרכישת בתים, וכן להקל על הסדרים פיננסים של אזרחי האיחוד המבקשים לרכוש עסקים ונדל"ן מקומיים.

"אנו צופים בום כלכלי ונדל"ני בקפריסין מצד משקיעים מקומיים וזרים, ביניהם משקיעים ישראלים", אומר עו"ד גד ירדני מי-ם, המייצג יזמי נדל"ן בקפריסין. מלבד הקירבה לארץ, מבחינת המשקיע הישראלי מדובר בהשקעה בעלת אקלים משפטי וכלכלי מאוד נוח: החוק בקפריסין מבוסס על החוק הבריטי המוכר והקרוב לחוק הישראלי - דבר שמקל באופן משמעותי על מו"מ וניסוח חוזים ע"י עו"ד בקפריסין".

עו"ד ירדני מוסיף כי "שיטת הביטחונות הנהוגה בקפריסין דומה לשיטה בישראל, והיא רישום אצל רשם המקרקעין בקפריסין (בדומה להערת אזהרה בישראל) או מתן ערבות בנקאית". עו"ד ירדני מצביע על גורמים נוספים המעודדים יזמי נדל"ן באי, ביניהם: מחירי קרקע שעדיין נמוכים, מימון בנקאי בתנאים נוחים, ומגוון רוכשי דירות מארצות רבות, היוצרים ביקוש הן לדירות נופש לעצמם או להשכרה, והן דירות למגורי קבע. מתווכי נדל"ן בקפריסין מעריכים שישנם מספר גורמים שעשויים להשפיע על שוק הנדל"ן באי: ההצטרפות העתידית אל האיחוד האירופי, מזג האוויר הטוב, האוריינטציה הבריטית, ומצבה הכלכלי של קפריסין היוונית. נציין, כי בתקופה האחרונה ישנה מגמה של אנשי עסקים ישראלים הבוחרים באי כמקום מפגש עם עמיתיהם מחו"ל, החוששים להגיע לארץ בשל המצב הבטחוני.

גורמים בענף מעריכים, כי הצטרפותה של הרפובליקה לאיחוד האירופי תקפיץ באופן משמעותי את מחירי הנדל"ן ואת הביקוש אליהם במהלך השנים הקרובות.

מחירן של דירות בקפריסין נמוך יחסית ותלוי במיקומם. מחירה של דירת שלושה חדרים בבית קומות בעיר התיירות לארנקה נע סביב 80 אלף דולר, ואילו מחירה של דירה בגודל זהה בעיר פאפוס תהיה גבוהה בכ-20%. כמו כן, ניתן לרכוש דירות ונכסים צמודי קרקע בתוך כפרים המרוחקים משפת הים במחירים זולים יותר. מחירן של וילות תלוי בגודל הקרקע עליהם הן יושבות ובריחוק מהים.

לאחרונה נמכרה בעיר וילה בגודל של 250 אלף רגל על שטח חצי דונם בסכום עתק של 1.5 מיליון דולר - סכום גבוה מאוד במונחים מקומיים שיוחס בעיקר למיקומה הצמוד של הווילה לים, ולסטנדרטים הגבוהים בהם היא נבנתה. מנגד, ניתן להשיג גם בתים צמודי קרקע באיזורי תיירות במחיר של כ-170 אלף דולר.

במשך שנים רבות היוותה קפריסין מוקד משיכה לתיירים רבים מכל רחבי אירופה, ובעיקר לתיירים בריטים. מדי שנה פוקדים את חופיו של המעוז הקטן כ-2.7 מיליון תיירים, מתוכם כ-1.5 מיליון בריטים, וכן תיירים סקנדינביים וגרמנים רבים. מאז ומתמיד היתה לקפריסין אוריינטציה בריטית, והיא משכה אליה כמויות נכבדות של תיירים בריטים. באי שוכן גם בסיס צבאי בריטי.

מעבר למצבור נתוני התיירות המרשימים של האי, המהווים כ-40% מהתמ"ג המקומי, חלקו היווני של האי נהנה מכלכלה יציבה יחסית, ועומד במרבית הקריטריונים שהוצבו לו בכדי להתקבל לאיחוד האירופי. רמות האינפלציה בשנים האחרונות שואפות לאפס, קצב הצמיחה מעל ל-2%, הלירה הקפריסאית נסחרת ביציבות, רמות החוב החיצוני נמוכות, והנתון הבולט מכולם - רמת האבטלה הנמוכה שעומדת על כ-3%.

עלות המחיה בקפריסין עומדת על כ-65% מהממוצע האירופי, ואומדנים ראשוניים לשנת 2002 מצביעים על כך שהתל"ג לנפש הסתכם במעל 16 אלף דולר לשנה. בשנים האחרונות ניסתה הממשלה המקומית לנהל משטר מס OffShore ולמעלה מ-50 אלף חברות בינלאומיות רשמו בה את בסיסן מאז שנת 1975. עם זאת, כניסתה של הרפובליקה לאיחוד האירופי מחייב אותה לעשות שינוים מרחיקי לכת במהלך השנה הנוכחית בשיטת המס הנהוגה באי.

אחת השאלות הלא פתורות שקפריסין ניצבת מולן, היא עתידו של החלק הצפוני הנמצא בשליטה תורכית ומהווה כשליש משטחו של האי. האיחוד האירופי הסכים אמנם, לצרף את קפריסין היוונית אל שורותיו גם מבלי השגת הסכם איחוד בין תושבי האי, אך הוא מתנה את כניסתה של תורכיה לאיחוד בהסדרת הסכם מקובל על הצדדים היריבים באי.