הכירו את יורם ראב"ד - פרקליטו של רה"מ, אריאל שרון, בפרשת ההלוואה מסיריל קרן

בברנז'ה הוא מוכר. מהשבוע שעבר גם קשישי אלנבי מכירים את עו"ד יורם ראב"ד, ואפילו הציבור זכה לראות את פניו ניבטות בשבוע שעבר כמעט בכל תוכנית אירוח בטלוויזיה

בשבוע שעבר הגיע עו"ד יורם ראב"ד לחנות ברחוב אלנבי בתל-אביב, לקחת תיק שנמסר לתיקון. כמה קשישים שהמתינו בתור, הציעו לו להיות לפניהם, אחרי שזיהו אותו כ"עורך דין של ראש הממשלה".

ראב"ד היה מוכר עד כה בברנז'ה של עורכי הדין; מהשבוע שעבר, הוא מוכר גם בציבור הרחב: פניו ניבטו בשבוע שעבר כמעט מכל תוכנית אירוח בטלוויזיה, כולל ה"יומן" בשישי בערב, כמי שמציג ומסביר את הצד של משפחת שרון, בפרשת ההלוואה מסיריל קרן.

הופעת הבכורה היתה במסיבת העיתונאים המהירה שאירגן היועץ האסטרטגי של ראש הממשלה, איל ארד, כמה שעות לאחר שפורסם סיפור ההלוואה בעיתון "הארץ". ראב"ד היה שם, מסביר את האירועים והנסיבות שקדמו והביאו לנטילת ההלוואה מקרן על ידי גלעד שרון.

כשאתה בא למסיבת עיתונאים עם עורך דין, זה אומר שאתה בבעייה, שאתה צריך להסביר.

"אני עורך דין אזרחי-מסחרי, לא פליליסט. באתי כי מדובר בחומר משפטי, שכדי להסביר אותו צריכים ידע, ואני חושב שהנוכחות שלי שם גם הועילה להסבר וגם לאמינות של ההסבר".

בכוונה נמנעת מהתייחסות ערכית, ורק נתת הסבר אינפורמטיבי על המסמכים?

"אני לא מלווה את משפחת שרון בכל ענייניהם. גלעד שרון בעניין הזה לא התייעץ איתי, ואני מסופק אם התייעץ עם מישהו בכלל. הפנייה אליי היתה בדיעבד, לכן אני יכול להעיד רק לגבי המסמכים שהוצגו בפניי והם ברורים לחלוטין".

מה אתה חושב על כל הסיפור?

"מלימוד החומר, אין ממש בטענות. אני תמה גם על המהלך של חיקור הדין בשלב שהוא נעשה, ואני בספק אם יש עוד מדינה בעולם שרשויות שלה היו מעזות לפנות ולבקש חיקור דין על ראש הממשלה, בשלב של חקירה סמוייה. מרבית המסמכים מצויים בישראל, והוגשו בצורה גלוייה לבנקים. השאלה היחידה שנותרת פתוחה, זה האם יש לסיריל קרן עסקים בישראל. אני מקווה שהפניייה לשלטונות דרום אפריקה, לא נעשתה במיוחד לצורך הדלפה".

ראב"ד, 46, הוא ראש משרד ראב"ד, מגריזו, בנקל, בו שותפים גם עו"ד דוד מגריזו ועו"ד יוסי בנקל. ראב"ד החל את דרכו במשרד פירון, לאחר שהתמחה במשרד הרצוג, פוקס, נאמן. בפירון היה כעשור, במהלכו התקדם לדרגת שותף.

ב-1990 עזב, והקים משרד עצמאי. כעבור ארבע שנים הצטרפו אליו בנקל ומגריזו: בנקל היה שותף במשרד המבורגר, עברון, ומגריזו היה שותף בבלטר, גוט, אלוני.

משרד ראב"ד, מגריזו, בנקל, מונה היום 18 עורכי דין. במשרד מחלקה מסחרית, שבראשה עומד ראב"ד; בנקל מוביל את הליטיגציה; מגריזו עוסק בנדל"ן בחו"ל ותשתיות; ושותף נוסף, עו"ד עופר זוזובסקי, עוסק בנדל"ן בארץ.

בתחום המסחרי, נותן המשרד ייצוג שוטף לחברות פרטיות וציבוריות; מייצג חברות זרות וישראלים בחו"ל; וכן עוסק במיזוגים ורכישות. בין לקוחות המשרד, קבוצת דנקנר (בעניינים מסויימים, ייצג ראב"ד את נוחי דנקנר), וכעת מטפל המשרד בעיסקת אלרן. הקשר עם בני משפחת דנקנר לא נגמר בזה: יחד עם גנדן של נוחי דנקנר, רכש המשרד את בית אירופה, בו הוא שוכן כיום.

לקוח גדול נוסף, הוא קבוצת אירופה ישראל, של מוטי זיסר. כמו כן, יכין (סמי שמעון) ומקורות.

בנוסף, למשרד יש פעילות רבה בייצוג חברות יפאניות בישראל - אותה מרכז ראב"ד, השוהה ביפאן מדי 4-3 חודשים. הגדולה מבין הלקוחות היפאניות היא סומיטומו בנק.

הקשר של ראב"ד למשפחת שרון, נוצר באמצעות הפירסומאי של שרון, ראובן אדלר. משרד ראב"ד, מגריזו, בנקל, מייצג את משרד הפירסום אדלר, חומסקי, שבראשו עומד אדלר. אדלר תיווך ורתם את ראב"ד, שהוא בכלל לא איש ליכוד, לייצוג של שרון. הוא החל ללוות את שרון ערב הבחירות הקודמות.

בחודשים האחרונים הקדיש ראב"ד עיקר זמנו לעיסקת אלרן. בשבוע שעבר, המישוואה זזה: בימים האחרונים ראב"ד עוסק בעיקר בנושא הפרשה. על ראש הממשלה הוא אומר שהוא "אדם חם, שמקיים קשר בינאישי מדהים".