השקעת שיא בחברת סטארט-אפ ישראלית: ג'ונסון את ג'ונסון רוכשת את ביוסנס תמורת 400 מיליון דולר במניות

תתמזג עם החברה הבת קורדיס *החברה מפתחת ומייצרת מוצרים לתחום הקרדיולוגיה, המאפשרים לבצע מיפוי ואבחון מדויק של איברים פנימיים בגוף האדם *שלמה ועמית בן-חיים יקבלו מניות ב-163 מיליון דולר

לשורת ההשקעות של חברות אמריקניות בישראל התווספה בסוף השבוע האחרון עוד עיסקת ענק - הגדולה מסוגה עד היום. חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון הודיעה כי היא עומדת למזג בתוכה את חברת ביוסנס, אשר מרכז הפיתוח והייצור שלה נמצא בטירת הכרמל.

בעלי המניות של ביוסנס יקבלו במיזוג מניות ג'ונסון אנד ג'ונסון בסכום המוערך בכ-400 מיליון דולר. לאחר הרכישה תהפוך ביוסנס לחלק מחברת קורדיס, חברה בת של ג'ונסון אנד ג'ונסון, שנרכשה על ידה בפברואר 96' בהצעת רכש מהציבור תמורת 1.8 מיליארד דולר.

ביוסנס, העוסקת בפיתוח וייצור של ציוד רפואי, הוקמה בסוף 93' על ידי פרופ' שלמה בן-חיים, המכהן כמרצה מן המניין בבית הספר לרפואה בטכניון וכפרופסור אורח באוניברסיטת הארווארד בארה"ב. בן-חיים, המחזיק בכ-%19 ממניות ביוסנס, יקבל לידיו מניות בשווי של כ-75 מיליון דולר. אחיו, עו"ד עמית בן-חיים, שהיה המשקיע הראשון בחברה, מחזיק בכ-%22 מהמניות, ויקבל מניות ג'ונסון אנד ג'ונסון בשווי של כ-88 מיליון דולר.

בעלת מניות נוספת בחברה הינה קרן יוזמה, הממשלתית לשעבר (וכיום בשליטת אחים עופר) המחזיקה ב-%1.7 מהמניות, ששוויין מגיע ל-7 מיליון דולר. ג'ונסון אנד ג'ונסון עצמה מחזיקה בכ-%14 ממניות ביוסנס, תולדה של השקעות העבר שלה בחברה המגיעות לסכום של כ-30 מיליון דולר.

אדם נוסף הנמנה עם מייסדי בחברה הינו לואיס פל, המחזיק ב-%10 מהמניות. פל היה גם ממייסדי חברת אינסטנט הממוקמת בחולון, שנמכרה לחברת מדטרוניק בעיסקה בהיקף של 220 מיליון דולר. בעלי מניות נוספים בחברה הם דיוויד אקר, אף הוא מצוות המייסדים, המחזיק ב-%10.2, ומשפחת אונדה היפנית המחזיקה ב%9.2.

בספטמבר 96' ניסתה ביוסנס לראשונה לחדור לשוק ההון האמריקני. החברה הגישה אז טיוטת תשקיף לגיוס של 50 מיליון דולר, לפי שווי חברה התחלתי שהוערך ב-500-350 מיליון דולר. כחתם ההנפקה באותה עת נבחר בנק ההשקעות השוויצי יו.בי.אס, אולם בסופו של דבר ההנפקה לא יצאה אל הפועל.

פרופ' בן-חיים פיתח בביוסנס טכנולוגיה חדשנית, המאפשרת לבצע מיפוי ואבחון מדויק של איברים פנימיים בגוף האדם. המוצרים מורכבים על צנטרים פשוטים המוחדרים לגוף האדם, והופכים אותם לצנטרים משוכללים המאפשרים מיפוי איברים מדויק בזמן אמת. המוצרים מחליפים את טכנולוגיות המיפוי והאבחון הקיימות, כמו קרני רנטגן או סורקים שונים.

המוצרים הנוכחיים מיועדים לתחום הקרדיולוגיה, ומכאן גם נובע החיבור הטבעי עם קורדיס, שהיא אחת הגדולות בעולם בתחום הקרדיולוגיה ועוסקת במוצרים כמו בלונים ומערכות צנטור. קורדיס וג'ונסון אנד ג'ונסון היו מעורבות בעבר בניסיון לרכוש את חברת מדינול, העוסקת אף היא בפיתוח וייצור מוצרים רפואיים לתחום הקרדיולוגי.

קו המוצרים הראשון של ביוסנס נקרא קארטו. המערכת מבצעת אבחון של הלב באמצעות טכנולוגיה הדומה בעקרונותיה לשיטת ניווט באמצעות לוויינים (GPS). הצנטר המיניאטורי המוחדר לגוף מדווח על מיקומו בגוף בזמן אמיתי, ושולח אותות למערכת ממוחשבת שמציגה הדמיה תלת-ממדית מלאה של שריר הלב. מספר יישומים של המערכת כבר זכו לאישור מה-FDA.

המערכת השנייה שפיתחה החברה, הנקראת נגה, מסוגלת לבדוק את החיות של אזורים שונים בשריר הלב. לדברי מנכ"ל ביוסנס בישראל, יואל זילברשטיין, המערכת אמורה לסייע לטיפולי לב באמצעות טכנולוגיית הצריבה שכבר קיימת היום (ושבמסגרתה קרן לייזר מנקבת חור בשריר הלב). -היתרון של המערכת הוא ביכולתה לאתר את האזורים הספציפיים שבהם יש לבצע את הצריבה, וכך ניתן לבצע את הטיפול באופן אפקטיבי ומהיר הרבה יותר. מערכת נוספת, מאגלן, נמצאת עדיין בשלבי פיתוח, ומיועדת להדמיה לצורך טיפולים כירורגיים, טיפולים אנדוסקופיים וביופסיה.

למרות השווי לפיו היא נמכרת לג'ונסון אנד ג'ונסון, מוגדרת עדיין ביוסנס כחברה הנמצאת בראשית דרכה. הרקורד העיסקי שלה עדיין מצומצם, והכנסותיה טרם עברו את סף מיליון הדולר. בשנה שעברה, בעת שביקשה לגייס הון בארה"ב, עמד ההון העצמי של החברה על גירעון של קרוב ל-40 מיליון דולר. מרבית המוצרים נמצאים עדיין בשלבי פיתוח או בשלב של ניסויים קליניים, אשר נעשים בשיתוף עם קורדיס עצמה.

זילברשטיין מסביר כי המוצרים שמציעה ביוסנס מהווים קפיצת מדרגה ומהפכה בפילוסופיה הרפואית. הרופאים המטפלים עדיין אינם מורגלים בביצוע ניתוחים או טיפולים תוך שימוש מקביל במערכות מיפוי המאפשרות לקבל אבחון בזמן אמיתי. כיוון שכך, זקוקה ביוסנס לשותף אסטרטגי גדול דוגמת ג'ונסון אנד ג'ונסון, על מנת שתוכל להחדיר את מוצריה לשוק. "אנו מאמינים שהמיזוג עם ג'ונסון אנד ג'ונסון הוא צעד שיתרום לתעשייה הרפואית בעולם כולו", אומר שלמה בן-חיים בהתייחסו לעיסקה.

כיום מותקנות מערכות של ביוסנס במספר מרכזים רפואיים באירופה ובארה"ב, ומערכת ניסיונית מותקנת גם בבית חולים כרמל. על פי התחזיות של ג'ונסון אנד ג'ונסון, עשוי השוק למוצריה של ביוסנס להגיע ל-2 מיליארד דולר, ומכאן ככל הנראה נגזר גם הסכום אותו היו מוכנים לשלם עבור רכישת החברה.

ביוסנס רשומה כחברה אמריקנית, אולם עיקר הפעילות שלה נעשית בישראל. החברה מונה כיום כ-85 עובדים, מהם 60 בישראל וכ-25 בארה"ב ובאירופה. בןחיים יצטרף עתה להנהלה הבכירה של קורדיס, ויוסיף לכהן כמדען הראשי ומנהל הפיתוח של ביוסנס, שעומדת להרחיב בתקופה הקרובה את פעילותה. « מאת עמי גינזבורג « השקעת שיא בחברת סטארט-אפ ישראלית: ג'ונסון את ג'ונסון רוכשת את ביוסנס תמורת 400 מיליון דולר במניות « תתמזג עם החברה הבת קורדיס *החברה מפתחת ומייצרת מוצרים לתחום הקרדיולוגיה, המאפשרים לבצע מיפוי ואבחון מדויק של איברים פנימיים בגוף האדם *שלמה ועמית בן-חיים יקבלו מניות ב-163 מיליון דולר