לוד: המחוזית לא אישרה בנייה על אדמות המושבים גינתון ובן שמן

אושרה הבנייה רק על אדמות אחיסמך * זעם רב במשרד ראש הממשלה

למרות לחצים כבדים שהופעלו על-ידי משרד ראש הממשלה ומשרד השיכון, החליטה הוועדה המחוזית מרכז שלא לאשר במסגרת תוכנית האב לעיר לוד בנייה על אדמות המושבים גינתון ובן שמן, ולאשר בנייה רק במושב אחיסמך.

ההחלטה עוררה זעם רב במשרד ראש הממשלה, שמזה מספר שבועות מנסה להביא לאישורן של תוכניות בנייה בגינתון ובבן שמן. אדמות מושב גינתון שייכות לקבלן דוד אפל. אדמות בן שמן נרכשו על-ידי חברת לור"ם, השייכת למשרד השיכון, שהכניסה את חברת דלק כשותפה לתוכנית. על פי הערכות, זו הסיבה בגללה מתעקש משרד השיכון על אישור התוכנית.

תוכנית האב לעיר לוד הוגשה על-ידי מנהלת מחלקת התכנון במשרד השיכון, סופיה אלדור, הרואה עצמה כמועמדת לתפקיד מנהלת מינהל התכנון. התוכנית הוגשה לאחר שהוועדה המחוזית מרכז החליטה לדחות כמה חודשים קודם לכן את תוכניות הבנייה על אדמות גינתון ובן שמן. לדעת הוועדה, תוכניות אלה פוגעות בשטחים הפתוחים, הן לא תורמות שום תרומה ממשית לעיר לוד, והן פוגעות בתוכניות תחבורה כגון כביש מספר 1 ובתוכנית להקמת מסילת הרכבת לירושלים.

תוכנית האב מבקשת להכפיל את מספר תושבי לוד, בטענה שתוספת אוכלוסיה תשפר את מצבה הכלכלי של העיר.

לדעת גורמי תכנון, לא רק שהתוכנית לא מסייעת ללוד, כפי שטוענים משרד ראש הממשלה ומשרד השיכון, היא תחבל בסיכויי העיר להתפתח לכיוון הנכון ותמנע תוכניות שיקום במקומות הראויים לכך. גם תוכנית המתאר המחוזית הנמצאת בשלבי הפקדה, אינה מאשרת בנייה בגינתון ובן שמן, ומייעדת את השטח לאיזור כפרי פתוח.

לישיבת הוועדה המחוזית שנערכה בשבוע שעבר הופיעו מנהלי המחוזות של משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל, במקום המתכננים, המגיעים בדרך כלל לישיבות. נעדרו ממנה ראש עיריית רמלה, יואל לביא, וראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, שהתנגדו בעבר לתוכנית גינתון ובן שמן.

בסופו של דבר החליטה הוועדה לדחות את תוכנית משרד השיכון, ולקבל תוכנית התואמת את התמ"מ המופקדת. היחידים שתמכו בתוכנית משרד השיכון היו משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל. במקביל, אישרה תוכנית האב את תוכנית אחיסמך, אך לא אישרה את הפיכת שטח המושב לשטח עירוני.

גם תוכנית נורדיה, שזכתה למסע לחצים מצד משרד ראש הממשלה, לא אושרה בסופו של דבר. חברי הוועדה הודיעו, שקיבלו לידיהם את התוכנית כמה ימים קודם לישיבה, ולכן לא הספיקו לעיין בה.

במינהל התכנון במשרד הפנים מביעים חשש לפיו אי אישורן של שתי התוכניות, במקביל לאי אישור תוכנית משרד ראש הממשלה להקים את מתקן ההתפלה בקיסריה, יביאו להגברת הלחצים להעביר את מינהל התכנון למשרד ראש הממשלה, שמבקש להגביר את אחיזתו ושליטתו על התכנון.