ראש הממשלה קיים שיחת טלפון עם האסטרונאוט אילן רמון במעבורת החלל קולומביה

שרון אמר לרמון: "אנו נרגשים לשוחח איתכם מכאן בעודכם בחלל"; רמון: "אנו עובדים סביב השעון 16 שעות ביממה"

ראש הממשלה, אריאל שרון, ושרת המדע, התרבות והספורט, לימור לבנת, קיימו הערב (ג') שיחת טלפון ראשונה עם האסטרונאוט אילן רמון, המשמש כאיש צוות במעבורת החלל "קולומביה". ההתקשרות עם המעבורת הנמצאת בגובה כ-300 קילומטרים מעל כדור-הארץ, בוצעה באמצעות טלפון הפועל בתקשורת לוויינית.

שרון אמר לרמון: "אנו נרגשים לשוחח איתכם מכאן בעודכם בחלל, ורציתי לדעת מה אתה רואה משם שלא רואים מכאן". רמון ענה: "מה שרואים מכאן זה באמת מדהים. כדור הארץ הוא יפהפה, ומה שמעניין זה שהאטמוספירה מאוד דקה ורואים אותה זוהרת. אנחנו צריכים לשמור עליה כעל בבת עינינו".

רמון הוסיף שהצוות מבצע עשרות ניסויים, ועובד סביב השעון, 16 שעות ביממה. "הצוות נהדר ואנחנו מרגישים פה כמעט כמו בבית", אמר. שרון ביקש מרמון שימסור דרישת שלום לראש המשלחת, "מירושלים בירת העם היהודי". הוא הודה לנשיאים קלינטון ובוש, שאישרו את יציאת האסטרונאוט הישראלי לחלל. לבנת הזמינה את אנשי צוות החללית לביקור בארץ.

7 האסטרונאוטים השוהים במעבורת רשמו התקדמות בתוכנית הניסויים המדעית-תעשייתית שמתוכננת להתבצע במהלך 16 ימי השהייה בחלל. הם נאלצו אומנם להקדיש זמן לתיקון מערכת האיוורור של המעבדה במעבורת, אך הספיקו גם לבצע ניסויים בחול מרוכז, העשוי לשמש כחומר בנייה לבניינים עמידים בפני רעידות אדמה.

רמון, המוגדר כמומחה מטען, ביצע ביחד עם מומחה המשימה, האסטרונאוט מייקל אנדרסון, ניסוי הקשור לבעירה. צוות המעבורת צילם גם תופעות אלקטרוניות המתרחשות מעל ענני סערה ובשכבת היונוספירה, והשתמש בטכנולוגיות מתקדמות המאפשרות את צילום התופעות הנמשכות רק 0.1 מילי-שנייה.

ההישג המרכזי הוא בצילום, לדברי סוכנות החלל האמריקנית, הוא בכך שהוא תיעוד ראשון של התופעות מגובה רב, לעומת צילומה ממטוסים ומהקרקע שבוצע עד כה. הצילום הוא חלק מניסוי שאמור לבצע רמון מעל הקולומביה, למעקב אחר סופות חול באיזור המזרח-התיכון.

טיסה "STS-107" של המעבורת היא השיגור ה-28 של הקולומביה, והשיגור ה-113 מתחילת תוכנית מעבורות החלל. רמון, שעבר תוכנית הכשרה שנמשכה כ4.5- שנים במימון אמריקני, אמור לשוב לכדור-הארץ ב-1 בפברואר. המעבורת צוידה בחמצן, מזון ונוזלים ל-48 שעות מעבר למועד החזרה לכדור הארץ, וזאת כדי להיערך לעיכובים בנחיתה עקב תקלות או אם יחול בפלורידה מזג אוויר קשה.

במהלך השהות בחלל יתבצעו מעל הסיפון כ-80 ניסויים: כולל לגבי "אפקט החממה" והתחממות כדור הארץ, מחקר תיפקוד האדם במיקרו-גרביטציה, כלומר בהעדר כוח כבידה. סוכנות החלל הישראלית, בראשות אבי הר-אבן, היא שתיאמה גם את ביצועו של ניסוי מדעי ישראלי לחקר סופות אבק מעל המזרח התיכון והשפעותיהם על מזג האוויר והתחממות כדור הארץ.