קרטל צנרת החשמל:מאסר על תנאי וקנס הוטלו על שני הנאשמים האחרונים

על א.ש פלסט הוטל קנס של 200 אלף שקל ועל מנהלה בעת הקרטל - שנת מאסר על תנאי

מאת בית המשפט המחוזי בירושלים גזר אתמול (א') את דינם של שני הנאשמים האחרונים בקרטל הייצור והשיווק של צנרת פוליאתילן להולכת חשמל, תקשורת ותיעול.

על אשר פחימה, שהיה דירקטור בחברת א.ש פלסט ובתקופת הקרטל - 1994 - ניהל את עסקי החברה ובנוסף היה גם מנהל פעיל בחברת אוהלך יעקב הוטלה שנת מאסר על תנאי, וקנס של 75 אלף שקל. על א.ש פלסט הוטלו 200 אלף שקל קנס.

א.ש פלסט ופחימה הורשעו יחד עם 19 חברות ומנהלים אחרים בחברות ביצירת הסדר כובל לא חוקי בתחום הצנרת להולכת חשמל תקשורת ותיעול. ההסדרים כללו תיאום מחירים, חלוקת שוק וקביעת מכסות ייצור.

כתב האישום מפרט, כי הרוח החיה מאחורי הקרטל היה יעקב הרץ, אשר הקים ביוני 1994 את חברת אוהלך יעקב, אשר רכשה את הצנרת מהיצרנים שהיו נאשמים בתיק ושיווקה ללקוחות.

היוזמה להקים את החברה באה לאחר שב-1994 ירדו מחירי הצנרת בשיעור של 84% ממחירון 1993. על רקע זה בוצעו ההתארגנויות שמטרתן היתה להביא לעלייה במחירי הצנרת.

הרץ נפגש עם נציגי הנאשמים ועם יצרנים נוספים, הציג עצמו כיזם של החברה העתידה לשמש כחברה לשיווק צנרת כאשר מטרת החברה היתה להקטין את עלויות הייצור ולהפחית את התחרות במחירים.

השופט יהונתן עדיאל, לאחר שהרשיע את הנאשמים, גזר עליהם עבודות שירות לתקופה של בין חודשיים לשישה חודשים וקנסות שבין 30 ל-50 אלף שקל. על התאגידים שהשתתפו בקרטל הוטלו קנסות שבין 200 אלף ל-600 אלף שקלים.

עם זאת, מגזר הדין עולה, כי מצבו הבריאותי של פחימה אינו מאפשר לו לבצע עבודות שירות, ולאור מצבו הכלכלי הקשה החליט עדיאל להטיל על פחימה עונש מאסר על תנאי בלבד.

(פ' 209/96).