חשש בשוק ממשבר נתניהו

מחזור: 173 מ' ש' * מדד המשתנים ירד ב-%3.23 ל-257.91 נק' * מדד המעו"ף ירד ב-%2.78 ל-266.79 נק' * מדד הכר"מ ירד ב-%5.01

באופן פרדוקסלי, מה שאירע היום בבורסה צריך היה להעלות חיוך על פניו של בנימין נתניהו. חיוך, בגלל הדרך שהבורסה הפכה את דעתה לגביו: כשהוא נבחר לראשות הממשלה, במאי 96', התגובה האינסטינקטיבית של השוק היתה ירידות של %4.8.

היום, כשהאפשרות שהוא יצטרך לעזוב את ראשות הממשלה עלתה על הפרק, האינסטינקט של השוק היה זהה - ירידה של %4.

האם זוהי העדות הניצחת, כי בתשעת חודשי שלטון הליכוד למד שוק ההון לאהוב את נתניהו?

כן, אבל עוד יותר מכך זוהי העדות הניצחת לעד כמה שונא שוק ההון אי ודאות.

המשבר הפוליטי של בראון-חברון, עם הגילויים האחרונים, שהעמידו את נתניהו אישית במוקד המשבר, תופסים את ראש הממשלה בשיאו של תהליך רהביליטציה, שנעשה לו בשוק.

החשד העמוק, שבו התייחסה אליו הבורסה בתחילת שלטונו, חשד שהגיע לשיאו עם משבר מנהרת הכותל, התרופף והלך, ככל שתהליך השלום התקדם, וככל שהשוק השתכנע במידת שיכנועו של נתניהו להמשיך בתהליך.

תגובה חריפה למשבר בראון-חברון

המעורבות של המשקיעים הזרים בבורסה, ששיקפה את מידת הביטחון בכך, שנתניהו ימשיך את תהליך השלום, וגם מעורבות של ראש הממשלה בתחומי כלכלה מעורבות גדולה משל כל קודמיו - חיזקו מאוד את הביטחון של שוק ההון בממשלת הליכוד. למעשה, עד כדי היפוך מגמה מושלם, שבו רבים בשוק ההון מעלים את הטענה של: "רק הליכוד יוכל להביא את השלום, כי רק הוא יוכל לחלק את הארץ מבלי להסתכן במלחמת אזרחים".

התגובה החריפה בבורסה למשבר בראון-חברון, אם כן, שיקפה במידה רבה את מעמדו המתחזק של נתניהו בשוק ההון, והחשש לפגיעה במעמדו. אבל, ההנחה הרווחת, כי מעמדו האישי של נתניהו הוא רק החלק הראשון של התגובה.

החלק השני, וכנראה המהותי יותר, היה החשש מפני השלכות שיש למשבר על היציבות הפוליטית של מדינת ישראל בכלל, ושל ממשלת נתניהו בפרט.

כלומר, האפשרות, כי ממשלת נתניהו עומדת ליפול, וכי מדינת ישראל צועדת אל תקופה של אי יציבות פוליטית, היתה הסכנה העיקרית שהטרידה את הבורסה היום - בעיקר בתקופה שבה הנוכחות של המשקיעים הזרים בשוק היא קריטית, ואיש אינו יודע להעריך מה תהיה תגובתם למשבר פוליטי כזה.

ספקות לגבי הזרים

היום אי אפשר היה ללמוד על התגובה האפשרית של הזרים, בגלל שזהו יום ראשון. פה ושם דיווחו הישראלים, העובדים עם הזרים, על קניות של הזרים - אותו מיעוט שלהם שממשיך לעבוד גם בימי ראשון.

אלא, שמדובר במיעוט בטל בשישים, שקשה להסיק מהתנהגותו על התנהגות שאר המשקיעים הזרים. עם זאת, מרבית הישראלים המשיכו לשים את מבטחם בזרים גם היום, והעריכו, כי מחר כבר ימהרו הזרים לנצל את ירידות השערים, כדי לקנות.

למעשה, אחת הטענות הרווחות היו, כי שיעור הירידה הגיע למימדים כאלה, בגלל שהזרים לא היו היום לבלום את הירידות - טענה שמעידה עד כמה דומיננטי מעמדם של זרים בשוק הישראלי.

שני גורמים עיקריים הניעו את הירידות בשוק היום. מגזר הספקולנטים (מנהלי התיקים), שהוא תמיד הראשון להיכנס והראשון לצאת, ומגזר קרנות הנאמנות, שספג משיכות גדולות יחסית (על פי הערכות של כ-50 מיליון שקל).

בשני המקרים, כלומר, מדובר במגזרים, שמשקפים ידיים חלשות יחסית, שהן הראשונות להיבהל במצבים של אי ודאות.

הקונים הגדולים שחקני המעו"ף

צד הקונים כלל אי אלו ציידי מציאות, אבל בעיקר את ידם של שחקני המעו"ף, שחזרו היום לשוק בגדול.

כדאי לזכור, מאז קיץ 96', נסחרו החוזים העתידיים בשוק האופציות, כמעט בעקביות, בפסימיות עמוקה ביחס לשוק המניות, ולא איפשרו לשחקני המעו"ף (בהיעדר מכירות בחסר) לפעול בשוק.

היום, ככל הנראה, היתה ההזדמנות הראשונה זה חודשים, שבה נסחרו החוזים העתידיים באופטימיות ביחס לשוק המניות, והדבר איפשר לשחקני הארביטרז' בשוק זה לפעול כלבבם: למכור חוזים בשוק האופציות, ולהתכסות ע"י קניית מניות מעו"ף.

היקף הפעילות של שחקני האופציות היה היום גדול במיוחד, והיו לו שתי השלכות בולטות מאוד. ראשית, הקניות של שחקני האופציות מיתנו במידה ניכרת את הירידות בשוק, כך שניתן לשער, שלולא פעילותם היו הירידות מגיעות לשפל עמוק יותר מ-%4.

שנית, כמות הסחורה הצפה שקנו שחקני המעו"ף, היתה גדולה מאוד, והיא החזירה להם את יכולת הפעולה בשוק ללפחות מספר שבועות (אם לא מספר חודשים).

חוסר האונים של שחקני הארביטרז', כלומר, שנאלצו לראות את החוזים הסינתטיים נסחרים מתחת למחיר השוק ללא יכולת שלהם לסגור את פער הארביטרז', חלף. מעתה יש בידי השחקנים די והותר סחורה כדי לפעול במצבים כאלה - כלומר, כדי למתן את שיעורי העליות בשוק.

ירידות השערים הקיפו את כל המניות

ירידות השערים הקיפו היום את כל רשימות המניות: משתנים, מעו"ף וכר"מ כאחד. פעילותם של שחקני המעו"ף התמקדה במניות המעו"ף, והדבר העניק למניות אלו יתרון - יתרון קל בתחילה, יתרון גדול לקראת סוף היום, כששיעור הירידה של מניות המעו"ף הצטמק עד לכדי %2.6 בלבד.

ההצטמקות הזו, חייבים לציין, שיקפה את ההערכה הרווחת בשוק, שלפיה תגובת השוק היום היתה תגובת יתר. "צריך לזכור, שהמשבר הזה קורה על רקע שוק שנמצא ב-270, ומגלם בתוכו לא מעט עצבנות גם ככה.

"ברמה של 200 נקודות, ספק אם השוק היה יורד %4 על משבר ממשלתי, שעוד אף אחד לא יודע להעריך עד כמה הוא מסכן את מעמדו של נתניהו, ואת היציבות של ממשלתו. ברמה של 270, כשהשוק מכלתחילה מחפש סיבות להתממש, זאת התגובה המתקבלת", הסבירו היום בשוק.

בנוסף, ציינו בשוק את החשש מפני החלטת בנק ישראל בנוגע לריבית מחר, את העצבנות ההולכת וגדלה של שוק המניות בניו-יורק, את הפגיעה ביכולת של הממשלה להפנות משאבים לפתרון בעיות כלכליות בעיצומו של משבר כזה, וגם את ההתבטאות של יעקב שיינין, שלפיה הריבית הריאלית לטווח ארוך צריכה לעלות.

רק נייס ומשוב עלו

שיינין, אגב, הוא נאה דורש ונאה מקיים: קופות הגמל של הבינלאומי, שבניהולו, היו בין המוכרות הבולטות של צמודים ארוכים בשבועות האחרונים.

התוצאה, על כל פנים, היתה מרבדים של מניות שירדו בשיעור חד, ללא כל סלקטיביות, לאחר עודפי היצע ענקיים של 300 מיליון שקל בפתיחת המסחר (200 מיליון למניות המר"צ, ועוד 100 מיליון בכר"מ).

במשתנים, למשל, נסחרו 50 מתוך 70 המניות ברשימה זו בירידה של יותר מ-%5, ושתי מניות בלבד נסחרו בעלייה: נייס שעלתה ב-%1 בעקבות ניו-יורק; ומשוב שעלתה ב-%1.2 מסיבה דומה (עליית מג'יק בניו-יורק).

בכר"מ היו מרבדים אדומים וארוכים לא פחות.

רק במניות המעו"ף, כאמור, בזכות שחקני האופציות, נמנעה תמונה דומה, ומרבית מניות המעו"ף נסחרו בירידות של %2 עד %3.

טבע (ללא שינוי): הסחירה של היום

המניה הסחירה של היום היתה טבע, עם מחזור של קרוב ל-12 מיליון שקלים. טבע, שצפויה מחר לפרסם את דו"חותיה השנתיים, ושהגיעה במהלך סוף השבוע בניויורק לשיא חדש, ירדה בכל זאת בישראל במהלך מרבית שעות המסחר. רק עם התיקון, שעבר על מניות המעו"ף בשעת המסחר האחרונה, הצליחה טבע להתאזן במסחר ללא שינוי שער.

כור, שירדה בניו-יורק בכ-%2, הגדילה לרדת בארץ ב-%4.5 במחזור של יותר מ-10 מיליון שקל. וזאת, לאחר היצע של 17 מיליון שקל, שהיה בה בשעות הבוקר. ככל הנראה, היצע שלא נבע מסיבה מיוחדת, ושהושפע רק מהסחירות הגדולה יותר של כור. ביום שכזה, העקרון היה "למכור איפה שאפשר", ולא "איפה שצריך".

מחזורים גדולים נראו גם במניית הפועלים, שירדה ב-%3.5, בכי"ל, שירדה ב-%4.5, ובבזק, שירדה ב-%1. שיעורי ירידה חדים יותר נראו בכמה מהמניות, שעלו בשיעור חד יותר לאחרונה.

כך , שופרסל ואגן-מכתשים, שהמשקיעים הזרים היו המנוע של העליות בהן, כיתן, מהדרין ועוד. ירידות חדות במיוחד נראו גם בכמה מהמניות שפירסמו היום דו"חות, ואיתרע מזלן לפרסם דו"חות לא טובים.

זה ממש לא היה העיתוי לזרות אכזבה נוספת לשוק, והתוצאה היתה ירידות של %10 בקרור ובפריקלאס.

מסחר מעורב באפיקים השקליים

בעוד ששוק המניות מתנודד כעלה נידף ברוח הסערה העולה מירושלים, שוק איגרות החוב היה היום צוק איתן. אם הורגשה איזשהי תכונה היום, באפיקים הסולידיים השונים, זאת היתה תכונה לקראת פרסום החלטת הריבית מחר.

בעקבות זאת, נראה מסחר מעורב באפיקים השקליים - התשואה במק"מים טיפסה חזרה לרמת ה-%13.8-%14 - מסחר מעורב, עדיין תוך נטייה לירידות בטווחים הארוכים, בצמודי המדד, וירידות קלות בצמודי המט"ח. « מירב ארלוזורוב « חשש בשוק ממשבר נתניהו « מחזור: 173 מ' ש' * מדד המשתנים ירד ב-%3.23 ל-257.91 נק' * מדד המעו"ף ירד ב-%2.78 ל-266.79 נק' * מדד הכר"מ ירד ב-%5.01