לבייב: הצעתי לבל"ל לרכוש את יתרת האחזקות באפריקה ישראל

מאז רכש לב לבייב את השליטה באפריקה ישראל מבנק לאומי, תמורת סכום עתק של 190 מיליון דולר, עברה החברה מהפך: מרבית חברי הדירקטוריון הוחלפו, חלקם פרשו מיוזמתם. גם המנכ"ל, אביגדור קפלן, הלך הביתה, והצמרת הניהולית שונתה לבלי הכר. לחברה מונו יועצים משפטיים חדשים וצורף רואה-חשבון נוסף. אפילו יחסי-הציבור שלה הוחלפו.

בעיצומה של 'פרשת השבת' ירדו מניות אפריקה-ישראל בכ-%20. זה לא החמיא לחברה. גם מינויו של זלמן סטמבלר לסמנכ"ל התקבל בהרמת גבה, לנוכח נסיונו המועט בניהול חברות גדולות. אולם במערכת הפיננסית מעריכים כיום, שסטמבלר הוא האיש האמיתי המנהל את החברה. זאת למרות שבראיונות הבטיח לבייב לקחת חלק פעיל בניהול אפריקה-ישראל ולשמש כיו"ר פעיל.

לבייב מחזיק ב-%47 מהון המניות של אפריקה-ישראל. היתרה מוחזקת בידי בנק לאומי (%25), בעלי מניות מדרום-אפריקה, והציבור הרחב. לבנק לאומי יש אופציה למכירת %5 מהחזקותיו עד סוף 1998, ואופציה למכירת יתרת אחזקותיו עד סוף 99'.

כאן חושף לראשונה לבייב, כי זמן קצר לאחר התפטרותו של אביגדור קפלן מניהול החברה, ובתגובה לפירסומים בעיתונות על חששות בל"ל, הוא פנה להנהלת הבנק והציע לרכוש מיידית את החזקותיהם. לבייב: "כששמעתי שבנק לאומי מתחרט על העיסקה ושאינו מרוצה, יזמתי פגישה עם היו"ר איתן רף, והמנכ"לית, גליה מאור. אמרתי להם: בתור שותפים שלי, אם אינכם מרגישים בנוח, אני מוכן לרכוש את יתרת החזקותיכם בחברה ולא להמתין שנה-שנתיים נוספות. תשובתם היתה: טוב לנו איתך, ואיננו שוקלים לצאת מהשותפות". -- לב לבייב, במבט לאחור, אינך סבור שרכשת את אפריקה-ישראל במחיר גבוה מדי?

"ההצעה ההתחלית שלי עבור אפריקה-ישראל היתה 380 מיליון דולר, אך בהתאם לבקשת בל"ל העלתי אותה ב-20 מיליון. אם אני מאמין בחברה, אני לא מסתכל על תוספת קטנה. לא רכשתי את אפריקה-ישראל כדי לפרק אותה, אלא עשיתי עיסקה לטווח הארוך.

"את הכסף הבאתי מהבית, ולא קיבלתי שום סיוע ממשלתי. לא רציתי לקבל מתנות. בדקנו את החברה, ואני עדיין חושב ששילמתי מחיר סביר. אינני מצטער על העיסקה, פרט לעוגמת-הנפש שנגרמה לי זמן קצר לאחר רכישתה". -- ציפית להתקפה חזיתית כזאת נגדך?

"לא. כולם התייצבו בשורה אחת נגדי. זה סיפור לא נעים. מהיום הראשון רצו שמועות על מדיניות השבת שלי, וזאת למרות שהצהרנו כי נפעל ונכבד את כל ההסכמים. אף פעם לא אמרנו שלא נכבד את החוק. הסערה לא היתה מוצדקת. טענו נגדנו שאנחנו מנסים לעשות 'חרזידציה'. בפועל, אנחנו מפעילים רשת בתימלון עם שיעורי תפוסה גבוהים. אנחנו ננסה לצמצם חילולי שבת מיותרים בצורה שלא תפריע לעסקים, אבל לא הקמנו שום בריגדות שיטפלו בחילול השבת. אם אפשר לחיות במסגרת המסורת, מדוע לא? אין בדעתנו לבצע כפייה דתית". -- כיצד הרגשת כשמניות אפריקה-ישראל התחילו לרדת בעקבות הפירסומים על מדיניות השבת?

"אני לא חושב שהמניה ירדה. בכל מקרה, מחיר המניה אינו מעניין אותי. אני מסתכל על הרווחיות. -- ובכל זאת, קשה להימלט מאי-הנוחות הנובעת מכך שזלמן סטמבלר מנהל כיום בפועל את החברה.

"אני לא יכול להתייחס למה שאומרים אינטרסנטים שונים. סטמבלר הוא איש נדל"ן מעולה, מבין בבנייה, יש לו כל הנתונים להיות סוחר טוב וכושר נפלא לנהל מו"מ. אני מודה לו שהסכים לעבוד איתי. כל הרכילויות אודותךיו אינן מעניינות אותי". -- מתי תמנה מנכ"ל קבוע לחברה?

"אני לא מזדרז. הרחבנו את הצוות הניהולי, וכל אחד עושה בתחומו עבודה מצויינת. חיים ברקן בשיווק ובמכירות, חיים לוונטל כסמנכ"ל הנדסה, עם סגנו ארנון בן-שלום, וזלמן סטמבלר שאותו כבר הזכרתי. הם עושים עבודה מצויינת יומם ולילה. העסקות שהם מבצעים מאפשרות לנו היום לבנות ולהתרחב מבלי לשלם פרמיה על עיסקות הרכישה. היום אנחנו ממיינים אלפי הצעות". -- אולי אינך ממנה מנכ"ל כי אנשים רציניים חוששים להצטרף לצוות הניהולי הנוכחי?

"אף אחד מאלה שאיתם שוחחתי לא נתן תשובה שלילית. מינוי מנכ"ל לחברה יעמוד על הפרק רק בעוד שלושה-ארבעה חודשים. הבאת מנכ"ל בעיתוי הנוכחי תיצור זעזוע בחברה". -- מה לגבי השמועות על מינויו האפשרי לתפקיד של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור ליברמן?

"זו בדיחה. אני אפילו לא שוחחתי איתו". -- כמה זמן אתה מקדיש בפועל לניהול החברה?

"שבוע כן ושבוע לא. בשבוע שאני לא פה, אני נמצא בקשר טלפוני. בשלושת השבועות האחרונים, למשל, התעסקתי בעיקר בענייני אפריקה-ישראל, בשבוע שעבר חזרתי ארצה וגם השבוע אני בארץ".

"אני ממשיך בפעילותי בחברות בחו"ל בתחומי הכרייה, שוק ההון, שוק האג"ח ובעולם הפיננסי. בארץ אני כמעט לא פעיל. יש לי השקעות מעטות בנדל"ן ובחברת לידר (המפעילה מחצבות). בענף היהלומים אינני פעיל כבר חמש-שש שנים". -- מה נחשבת עבור אפריקה ישראל עיסקה כדאית?

"אני מדבר על עיסקה שבה שיעור התשואה על ההון הוא %15 לפחות. מנהלי חברות ציבוריות בארץ שמחים גם אם התשואה על ההון היא %4-%3 בלבד. בעולם הגדול יש הרבה מאוד השקעות שמאפשרות להשיג תשואה כזאת. לא אכנס להשקעות בחו"ל עם תשואה הנמוכה מ-%15". -- מה בדבר השקעות בישראל?

"אנחנו במגעים לכניסה להשקעה למספר תחומים מעניינים בתחום ההיי-טק, ואנחנו מגדילים את מלאי המקרקעין. אנחנו גם בודקים רכישת שליטה בחברות בורסאיות מענף הבנייה והנדל"ן שנקלעו לקשיים. יחסית לשוק הנדל"ן, אנחנו מאוד נזילים. קיים, כמובן, גם המיכרז לכביש חוצה ישראל. אני מקווה שסיכויי הזכייה שלנו טובים. אנחנו יכולים להרשות לעצמנו כניסה להשקעות בהיקף של עד מיליארד דולר, אבל אנחנו מחפשים הזדמנויות עיסקיות". «מעריב« לבייב: הצעתי לבל"ל לרכוש את יתרת האחזקות באפריקה ישראל «