ועדת הפיצויים לחוצה ישראל לא תפצה בגין ירידת ערך הקרקעות

בעל קרקע שהופקעה לטובת הכביש יוכל לפנות לוועדה המקומית הרלוונטית או לתבוע פיצויים בגין ההפקעה * קיבוץ גבעת השלושה כבר ערער על ההחלטה

לוועדת הפיצויים, הקובעת את גובה הפיצויים בשל ההפקעות בכביש חוצה ישראל אין סמכות לקבוע שומת פיצויים בשל ירידת ערך, שנגרמה כתוצאה מסלילת הכביש. כך קבעה יו"ר ועדת הפיצויים, השופטת דניה מאיר-קרת. המשמעות המעשית של החלטה זו היא, כי בעל קרקע שהופקעה ממנו לטובת כביש חוצה ישראל ייאלץ לתבוע פיצויים בשני מסלולים:

1. פיצויי בגין ההפקעה - יפנה לוועדת הפיצויים. מדובר בפיצוי מכוח פקודת ההפקעות.

2. פיצוי בגין ירידת ערך - יפנה לוועדה המקומית הרלוונטית. פיצוי מכוח סעיף 197 לחוק התכנון הבנייה.

מדובר בהחלטה עקרונית, שניתנה לגבי מספר תביעות לתשלום פיצויים שהוגשו לוועדה. התביעות כללו גם את מרכיב הפיצוי בגין ההפקעה וכן את המרכיב בגין ירידת הערך.

סמכות הוועדה מעוגנת בסעיף 8 לחוק חוצה ישראל: "ועדת הפיצויים תקבע את הסכומים שישולמו לבעל הזכויות בקרקע, בהתאם להוראות פקודת הקרקעות".

השאלה המשפטית שעולה היא, האם הסמכות כוללת קביעת פיצויים גם בשל התוכנית ולא רק בשל ההפקעה. השופטת מאיר-קרת סברה שלא. לדבריה, "החוק קובע באופן מפורש, כי סמכותה של הוועדה מוגבלת לתביעות פיצויים עקב ההפקעה בלבד, ולא עקב התוכנית. כל מי שרואה עצמו נפגע מהתוכנית יפנה לוועדה המקומית".

להחלטה זו משמעות כלכלית רבה. בעל קרקע, הזכאי על-פי חוק לקבל פיצויים גם בגין ההפקעה וגם בגין ירידת ערך, ייאלץ "להטרטר" בשתי ועדות לפחות: ועדת הפיצויים והוועדה המקומית, וזאת בלי לקחת בחשבון ערעורים לבתי משפט.

כפי שניתן היה לצפות, הוגש בשבוע שעבר ערעור לביטול ההחלטה. קיבוץ גבעת השלושה, ממנו הופקעו 1,077, דונם תבע מהוועדה 23.7 מיליון דולר. הקיבוץ, באמצעות עוה"ד אהוד גוט ואייל בר-אליעזר ממשרד בלטר-גוט-אלוני, טען, כי החלטת הוועדה רחוקה מכוונת המחוקק, מהפסיקה ומהשכל הישר. לטענתם, ההחלטה יוצרת הפרדה מלאכותית בין הנזק התכנוני והקנייני. לדבריהם, מטרת חוק התכנון והבנייה ביצירת שני מישורים נפרדים הייתה להיטיב עם בעלי הזכויות בקרקע ולמזער את הפגיעה. לדבריהם, החלטה זו מרעה באופן בוטה עם בעלי הקרקעות.

לדברי עו"ד גוט, ההפקעות לטובת כביש חוצה ישראל נעשו בהליכי ההפקעה מיוחדים, ולכן הוקמה הוועדה המיוחדת לכך. לדבריו, הכנסת הורידה מהצעת חוק חוצה ישראל את הסעיף בו נכתב, כי הוועדה תתחשב בפיצויים שישולמו בוועדה המקומית לפי חוק התכנון והבנייה. לטענת גוט, הורדת הסעיף נועדה להסמיך את ועדת הפיצויים לדון במכלול הפיצויים, כולל בגין ירידת הערך. "לא ייתכן לשלול מהוועדה סמכות, רק משום שקיימת עילה מקבילה בחוק אחר", הוא טוען.

קיבוץ גבעת שלושה ייאלץ לפנות בתביעת הפיצויים לשלוש ועדות שונות: לוועדת הפיצויים שתדון בפיצויי ההפקעה ולשתי ועדות מקומיות, כיוון שהשטחים נמצאים תחת שיפוט של שתי רשויות שונות. הקיבוץ טוען, כי ההחלטה תביא לסירבול הליכים ותגרום עוול לבעלי הקרקעות, שזכאים על-פי החוק לפיצויים.

כביש חוצה ישראל לכל אורכו - 86 ק"מ - אמור להיפתח לתנועה ב-2004. נראה, כי תשלום הפיצויים ייעשה בשלבים מאוחרים הרבה יותר. הסירבול בתשלום הפיצויים בכלל ולא רק בכביש חוצה ישראל נובע בעיקר מריבוי החוקים בעניין, וסביר להניח שסוגיה מהותית זו תתברר בסופו של דבר בביהמ"ש העליון.