מחיר הכשרות באפריקה-ישראל

הבעיה של אפריקה-ישראל, בבעלותה הנוכחית, אינה רק עם קניון רמת אביב ומסעדת מקדונלד'ס הלא כשרה האמורה להיפתח שם גם בשבתות. למאבק העקרוני יהיה בהחלט מחיר כספי

שלשום פורסם כי מנכ"ל מקדונלד'ס ישראל, עמרי פדן, סרב לבקשת הנהלת חברת אפריקה ישראל להסב את מסעדת הרשת שתיפתח בקניון רמת אביב, לכשרה ולסגור אותה בשבתות. בקשה זו באה בעקבות רכישת השליטה באפריקה ישראל על ידי איש העסקים החרדי לב לבייב. פדן: "לא נראה לי הגיוני שסניף שאמור לשרת תושבים שרובם ככולם חילונים, יהיה סגור בשבת. לא נראה לי הגיוני שהקניון יהיה סגור בשבת".

לדברי פדן, נחתם החוזה עם מקדונלד'ס מתוך ידיעה מהם המוצרים שלה ובגלל המוניטין שלה. פדן: "אנחנו לא כשרים, והבהרנו לאפריקה ישראל שאין ולא תהיה פשרה בנושא הכשרות. כמו שלא הייתי מעלה בדעתי לפתוח באמצע בני ברק מסעדה לא כשרה, אינני מעלה על דעתי שהציבור ברמת אביב רוצה קניון סגור בשבת. לבייב לא יכול לכפות על התושבים והקניון לא לפתוח בשבתות. אני מוכן להמר שהקניון יהיה פתוח בשבת. הוא קנה חברה ציבורית. בקניון סבינים שליד סביון למשל יש מערכת הסכמים המאפשרת פתיחה בשבת. אני מאמין שלבייב יאלץ לכבד אותה. כנ"ל ברמת אביב. לא נוותר בנקודה זו."

נודע כי הנהלת אפריקה ישראל נתנה הוראה שמעכשיו ייחתמו חוזים עם מסעדות כשרות בלבד. הנהלת חברת אפריקה ישראל סרב להגיב לנאמר.

מקדונלד'ס איננו בית העסק היחיד שאינו כשר, העומד להיפתח בקניון אביב ברמת אביב. רן שמואלי הוא אחד העסקים שיפגעו במיוחד מענין הכשרות. למקדונלד'ס יש סניפים כשרים, והאופציות פתוחות בפניהם מעשית, למרות התנגדותו של פדן. לרן שמואלי, לעומת זאת, אין אפשרות להסב את עסקיו לכשרים. הוא בנוי על עסק לא כשר. הוא לא תיכנן גם כך לפתוח את המעדניה בשישי שבת, אבל לא מתכנן להפוך לעסק כשר מצד שני.

לדברי שמואלי, פנו אליו אמש נציגים של חברת אפריקה ישראל, שטענו כי הם ממחלקת השיווק של החברה, וביקשו ממנו "בנימוס" להסב את העסק שלו לכשר. שמואלי: "זו שערוריה. אני מנהל מו"מ עם הנהלת החברה כשנתיים. המעדניה שלי אפילו מסומנת במפת הקניון. סגרנו את כל פרטי החוזה, כולל הגבלה לפתיחת חנויות מתחרות, לשם שמירת הבלעדיות שלנו בתחום המעדניה. נכון לעכשיו החוזה לא חתום, אבל יש לי טיוטת חוזה. אנחנו מחכים לראות מה תהיה התשובה הסופית."

למה לא תהפוך לכשר? שמואלי: "קיימת בעיה מהותית, כי מאז שאני טבח עבדנו תמיד כלא כשרים. אף פעם לא עשיתי דווקא, ולא אעשה זאת הלאה, אבל במקרה הזה לא אשב בשקט. קניון אביב נמצא בלב ליבו של אזור שהכשרות באמת לא מעניינת אף אחד. אני מאמין שמי שמנהל שנתיים מו"מ ומחזיק ביד טיוטת חוזה, עם מפה, עליה מצוין מיקומו, מוגן מבחינה משפטית. יש תקדימים בענין זה, אם כי הייתי רוצה להימנע מכניסה להליך משפטי. אני חושב שקונים אותנו בכסף. אני מתפלא על בעלי עסקים שיסכימו לתנאים חדשים. מתמיה בעיני שרשת הפועלת בשישי שבת תפתח פתאום סניף כשר, רק בשביל לרצות את בעל הקניון".

שמואלי חושב שכל הענין מורכב הרבה מעבר לחנות בקניון אביב "אני חושב שזו מלחמה וזה נעשה באוירה של מלחמה. צריך לקום ולעשות משהו."

עסק לא כשר אחר שנועד להיפתח בקניון אביב הוא סושי בר של קיוטו. מנכ"ל החברה, ירון זכות, מהסס. הוא מסרב להתיחס עקרונית לנושא, ומעדיף התיחסות עסקית בלבד: "כל הנושא של הכשרות נמצא בגישוש. השמועות אומרות שזה הולך להיות כשר. אני חושב שבאפריקה ישראל לא בטוחים עדיין, מבחינה משפטית, מה הם יכולים לעשות ומה לא. אנחנו לא עברנו עדיין למצב של לוחמה. לא רוצה להביע דעה אישית. מבחינת עסקים, לכל דבר יש המחיר שלו"

לרשת קיוטו 3 סניפים: במונטיפיורי, במלון הולידי אין ת"א ובמלון הולידיי אין הרצליה. בהקמה שני סניפים, נוסף לסניף ברמת אביב - במרכז השלום ובאילת. לדברי זכות, אמורים סניפים אלה מראש להיות כשרים ולא אמורים להיות פתוחים בשבתות. זכות: "הנושא לא חד משמעי בעייתי. לא צריך להיות היסטריים. מדובר בעסקים. באשר לקניון רמת אביב, מבחינתנו שום דבר לא השתנה. אנחנו בינתיים באותה סיטואציה כמו קודם".

רשת ארקפה מפעילה סניפים בהרצליה פיתוח וברחוב רוטשילד בתל-אביב. נודע כי בעלי רשת ארקפה, שהסניף שלה אמור להיות פתוח בשבתות, נתבקשה אף היא בקשה ברוח דומה טרם חתימת הסכם עימה. מנכ"ל ארקפה, תמיר בראל: "אני עוד לומד את המשמעויות, ולכן לא יכול לתת תגובה. אראה מה יהיה תמהיל החנויות. כרגע אני מצוי במו"מ איתם. נבחן את העלויות. החוזה בינינו עוד לא חתום. אני לא פוסל כניסה לקניון גם אם יהיה סגור בשישי שבת. מבחינת הקניון, לבעלים שלו יש לגיטימציה מוחלטת להחליט מה לעשות איתו. אני לא בטוח שהוא יכול."

ירון זכות, סושי-בר: "לא צריך להיות היסטרי. מדובר בעסקים, ולכל דבר יש המחיר שלו"

נחי לאור חתם עם הנהלת הקניון על חוזה לפתיחת והפעלת סניף של רשת אפרופו על שטח של 500 מ"ר עם 300 מקומות ישיבה. לאור: "חתמתי על חוזה סטנדרטי, כאשר שעות הפתיחה והפעילות הם לפי חוקי עזר עירוניים. עד כה אף אחד לא דיבר איתי על סגירה בשבתות. אם ניאלץ לסגור בשישי שבת, נפסיד הון. ההפסד שלנו מזה עלול להיות בין מיליון למיליון וחצי שקל בשנה. שישי שבת היא השמנת של פעילות הרשת. בעיקרון, אנחנו ודומים לנו יכולים לתבוע נזקים ואת כל ההשקעות".

לאור טוען שהתנאים החדשים בקניון רמת אביב ישנו את מעמדו. לדבריו, קניון זה היה אמור להיות מספר 1 בארץ, ואולי לדחוק את רגליו של קניון איילון ברמת גן. לאור: "על פי תנאי החוזה מותר לי לפתוח בשבת. אם יתבעו ממני לסגור בשישי שבת, אבקש שיורידו לי את שכר דירה. אצטרך לעשות את החשבון שלי. אם יפצו אותי כספית, אין לי בעיה. (נכון להיום, עומדים דמי השכירות בקניון על סכומים הנעים בין 90-50 דולר למ"ר). בעקרון, זה חמור בעיני, שבאמצע שכונה חילונית כופים על עסקים תנאים כאלה. אנחנו לא כופים על אף אחד. יכול להיווצר מצב שהקונים יצביעו ברגלים, ויחרימו את הקניון."

בקניון סביונים שליד סביון, אף הוא של אפריקה ישראל, פתוחים מספר סניפים לא כשרים, בהם של דומינו'ס פיצה, המוכרת פיצה עם פפרוני. לדברי אורי יוגב, מנכ"ל אומני מותגי מזון, בעלת הזכיון להפעלת סניפי דומינו'ס פיצה והאגן דאז, הענין לגיטימי אם בעל הקניון מודיע מראש על התנאים. יוגב איננו מודאג: "מבחינה משפטית אנחנו מוגנים. יש לנו סעיף בחוזה עם בעלי הנכס, שהחנויות פועלות גם בשבת, תוך ידיעה שאינן נושאות תעודת כשרות. מאפריקה ישראל לא פונים אלינו בענין זה".

יוגב אומר שכ-%40 מהמכירות בשתי הרשתות של אומני מתבצעות בסופי שבוע. "אם הייתי יודע שקניון אוסר עלי פתיחה בשבת - לא הייתי מעז להיכנס. אבל אם בעל קניון מודיע מראש על תנאיו - זה בהחלט לגיטימי על כל המשמעויות של אובדן שוכרים אטרקטיביים".

לדומינו'ס פיצה יש סניף לא כשר בקניון שאול המלך בירושלים, הפתוח בשבתות. עיוגב אומר שלמרות שלאחרונה רכשה קבוצת חרדים את הקניון, התנאים לא השתנו. "חשוב להיות מוגנים ומכוסים מבחינה משפטית" - הוא אומר.

האם די בכך? נשאלת השאלה מה יקרה אם יחליטו בעלי אפריקה ישראל לשנות את תנאי החוזה. אם יגיע הנושא לדיון משפטי, האם "יתקפלו" בעלי העסקים? ואם לא - מה יעשה אז לבייב? האם, ימשיך לנהל עסק בו פועלים עסקים לא כשרים, הפתוחים בשבת? מה האפשרויות העומדות בפניו?

גורמים המקורבים ללבייב אמרו לגלובס כי בסך הכל יש כאן ענין עסקי. מדובר, אומרים אותם גורמים, בבעל עסק שמחליט לנהל את העסק שלו אחרת. לדעתם הוא לא יוכל לכפות את נושא הכשרות על בעלי העסקים וייאלץ להגיע איתם להסדר. הבנה זה כסף, אומרים כאן, וכל דבר ניתן לתרגם

נחי לאור, אפרופו: "אם ניאלץ לסגור בשבת, ההפסד שלנו יהיה 1-1.5 מיליון שקל בשנה. אם יפצו אותי כספית, אין לי בעיה" לכסף, אם כי לבייב יוציא בודאי סכומים גדולים יותר ממה שתיכנן, על מנת לבנות עסקים שלא מפרנסים את בעליהם 7 ימים בשבוע. לבייב הוא איש עסקים ממולח - אומרים הגורמים, והוא יודע שאי אפשר להפר חוזה. לדעתם, יצטרך לבייב להחליט אם הוא יכול להשאר בעל העסק, אם לאו. « זהבה דברת « מחיר הכשרות באפריקה-ישראל « הבעיה של אפריקה-ישראל, בבעלותה הנוכחית, אינה רק עם קניון רמת אביב ומסעדת מקדונלד'ס הלא כשרה האמורה להיפתח שם גם בשבתות. למאבק העקרוני יהיה בהחלט מחיר כספי