הקיצוץ בתקציב אחזקת הכבישים של מע"ץ יביא באופן ישיר לעלייה בתאונות הדרכים
ולמספר ההרוגים. כך אומרים בכירים במע"ץ בראיון ל"גלובס".
תקציב האחזקה לשנת 2003 עומד על 490 מיליון שקל - גידול נומינלי של 20 מיליון
שקל לעומת תקציב 2002, אך במונחים ריאלים מדובר בקיטון. "אנחנו צריכים לפחות
700 מיליון שקל כדי לתת רמת שירות נאותה בטווח המיידי", אומר אחד הסמנכ"לים.
"אנו חייבים תוספת של 100 מיליון שקל כדי לתת את אותה רמת שירות מבלי לשפר
טכנולוגיה. המחסור בתקציבים לאחזקה הוא יותר קריטי על ציר הזמן. המטרה היא
לעצור הידרדרות של כבישים. תחזוקה שלא תיעשה בזמן תגבה מחיר כלכלי יקר יותר,
וזאת מבלי לקחת בחשבון את הקשר הישיר והברור בין אחזקה לקויה לתאונות דרכים
קטלניות".
אנשי מע"ץ נפגשו בשבוע האחרון עם מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון, בדרישה
להגדיל את תקציב מע"ץ. בן-ציון פנה לנציגי האוצר בבקשה למצוא מקורות לגידול
בתקציב.
במע"ץ טוענים, כי הפוליטיקאים חוזרים ואומרים כי תקציב התשתיות לא ייפגע, אך
בפועל מע"ץ חטפה מכה קשה. הפגיעה, טוענים במע"ץ, תהיה בציבור כולו.
גם אנשי התכנון והפיתוח במע"ץ טוענים, כי הפגיעה בתקציב האחזקה, שבכל מקרה
אינו מספיק, הוא החמור ביותר בטווח הקצר. לדברי אחד הסמנכ"לים, בעולם נהוג
להקצות כ-3% משווי ערך הנכסים לאחזקה. לדבריהם, "במע"ץ יש 6,200 ק"מ כבישים
בשווי 60-50 מיליארד שקל. דרושים לנו לפחות 1.5 מיליארד שקל, ובפועל יש לנו
פחות משליש". משמעות הקיצוץ: לא יותקנו מערכות תאורה חדשות, לא יותקנו בזמן
מעקי בטיחות על-פי התקן החדש, ייפגע חידוש הסימון של שולי הכבישים והשילוט,
ו"הנסיעה בכבישי הארץ תהיה במקרה הטוב לא סלחנית, לא ידידותית ובמקרה הגרוע
מכשילה".
במע"ץ מדגישים, כי נציגי האוצר לא היו אטומים לבקשות אך יחד עם זאת לא נמצא
פתרון: "הם נמצאים בדילמה הדומה לאיזה מחלקה בביה"ח לסגור".
יצוין, כי לאחרונה הודיע מנכ"ל מע"ץ, אינג' עמי לקס, על פרישה מתפקידו על רקע
מחסור בתקציב ארגוני. בכירים במע"ץ אומרים היום, כי במידה שלא תימצא דרך לתוספת
מהותית בתקציב, גם הם לא יסכימו לשאת באחריות של הקיצוץ.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.