פישר מבטיח להשתדל בשוטף, ולופליאנסקי יחייך לכולם

זו פעם ראשונה שבשתיים מהערים הגדולות מתחלפים ראשי הערים לתקופת ביניים בדמויות עלומות יחסית * בחיפה שואלים גיורא מי? ובירושלים שומעים תערובת של אנחות רווחה ודאגה

לפני שהתמנה לתפקיד ראש העיר חיפה באופן רשמי, גיורא פישר ממפלגת העבודה כיהן בחודשיים האחרונים כממלא מקום ראש העיר, עמרם מצנע, בזמן שהיה עסוק במערכת הבחירות לכנסת. זמן קצר מאוד אחרי שנכנס לנעליו של מצנע, החליט פישר להראות כי יש לו דעה עצמאית, וכבר עורר את זעמו של מצנע. פישר עשה מעשה יוצא דופן, מבחינת הסטנדרטים שהיו נהוגים בשנים האחרונות בעירייה, ונפגש עם סוחרים המואשמים בעבירות שונות הקשורות להתנהלותם מול העירייה. מצנע מיהר לשגר לפישר מסר: "כך לא ראוי לנהוג".

מבחינת פישר, כך הוא מתכוון גם בעתיד לנהל את העירייה, כלומר, "לרדת לעם" ולא להישאר ספון בתוך לשכת ראש העיר. הוא גם הספיק כבר לנזוף בבירוקרטים בעירייה, בין היתר בפקידים העוסקים בתכנון, בנייה ותפעול, בדרישה להיות יותר קואופרטיבים מול הציבור. "בשביל זה נבחרנו", אומר פישר ל"גלובס", בראיון ראשון מאז התיישב בשבוע שעבר באופן רשמי על כסא ראש העיר.

פישר, בן 65, די התרחק מזרקורי התקשורת בעשרות שנות פעילותו הציבורית, והוא כמעט אינו מוכר מחוץ לחיפה. במשך 39 השנים האחרונות, עד לתחילת השנה הנוכחית, עבד בקק"ל, וברוב השנים היה יו"ר ועד העובדים. ב-25 השנים האחרונות היה יו"ר של ועד קרית חיים. הקריה היא אחת השכונות המרכזיות של חיפה, ורבים מתושביה נלחמים על עצמאות מוניציפאלית מזה תקופה ארוכה.

כסגן ראש עיריית חיפה וכחבר מועצה הוא מכהן מזה 20 שנה. פישר, למרות מאבקיו למען קרית חיים, שמר תמיד על יחסים טובים עם שני ראשי הערים שבתקופתם כיהן כסגן - עמרם מצנע ואריה גוראל.

פישר מעולם לא כיהן כחבר בוועדת המשנה לתכנון ובנייה, אך היה שותף לכל ההחלטות של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, משום שמועצת העיר היא

זו המתפקדת כוועדה המקומית. ענייני התכנון והבנייה בחיפה מטופלים פרטנית ע"י ועדת המשנה. פישר גם לא נהג בדרך כלל להתבטא בנושאים אלה:

הוא קרוב יותר לתחומי התשתיות, בהיותו בשנים האחרונות יו"ר איגוד ערים חיפה לביוב. ה"בייבי" שלו הוא מכון טיהור השפכים העירוני של חיפה. הוא כיהן גם כיו"ר איגוד ערים לכיבוי. איגודי הערים כוללים את חיפה וכן את הרשויות המקומיות מסביב, כמו הקריות.

גלובס: כבר הצלחת להרגיז את מצנע? אחרי הכל, מדובר במי שסידר לך את תפקיד ראש העיר, לפחות לחודשים הקרובים, עד אשר משרד הפנים יחליט מתי הבחירות לראשות העיר.

פישר: "אכן, הוא כעס על כך שנפגשתי עם עבריינים לכאורה ורוכלים למיניהם, בטענה שהדבר מנוגד למדיניות שלו, לפיה לא נפגשים עם כאלה שעברו עבירות כלשהם. מצאתי לנכון שחשוב שאני אבדוק בעצמי את הבעיות בשטח. אני חושב אחרת ממצנע בנושא הזה".

- אז הבירוקרטים הולכים לסבול?

"הפקידות מקבלות משכורת רק כדי לתת שירות לאזרח, וזאת 24 שעות ביממה. למשל, לא יעלה על הדעת שהתלוננתי על פנס מקולקל בקרית חיים, לפני מספר חודשים, וחכיתי יותר משבועיים עד שיבואו לתקן אותו".

- עושה רושם שאתה מתחיל להתאהב בתפקיד, אחרי שבעבר הצהרת שתהיה רק ממלא מקום לזמן קצוב והצהרת על תמיכה מוחלטת במועמדותו של המתמודד ממפלגת העבודה, ישראל סביון.

"אני אכן תומך בסביון, שהוא חבר מפלגתי. גם אם היו מתמודדים נוספים בתוך מפלגת העבודה, היתי תומך אך ורק בו. עם זאת, לא מן הנמנע שאחליט בסופו של דבר להתמודד בבחירות בעצמי".

- זה סקופ. כיצד תתמודד בבחירות?

"לא אתמודד במסגרת מפלגת העבודה, אלא כנראה ברשימה עצמאית".

- מהי תפיסת העולם שלך בנושאי

תכנון ובנייה?

"אני בעד חיפה ירוקה, ובמיוחד בעד טיפוח איזור הכרמל. צריך יד מכוונת מצד העירייה, במשותף עם גורמים כמו רשות הטבע והגנים הלאומיים. אני לא מדבר על בנייה, אלא על פיתוח ראות ירוקות. צריך גם להמשיך לטפח ולשדרג את חוף הים, שם יש פוטנציאל גדול לבנייה".

- מה דעתך על החלופה המומלצת של המרינה, במיקום שהוצע כבר בעבר.

"צריכה להיות מרינה בחיפה, זה בטוח. מרינה היא דבר שמחיה את העיר ונותן לה יוקרה ואיכות חיים. יש כמה בעיות שצריך לפתור, אבל עדיין לא התעמקתי בנושא".

- האם אתה תומך גם בבנייה מואצת של בתי מלון ובנייני מגורים?

"בהחלט כן. צריך להקים גם שטחי מסחר נרחבים ובתי ספר לשייט".

- מה דעתך על סוגיית הבנייה לגובה, המטרידה מזה שנים רבות את העירייה ואת הארגונים הירוקים?

"זה מתאים רק במקומות שזה באמת משתלב ושזה באמת הכרחי. כדאי לבנות לגובה רק אם אין אפשרות אחרת. בחיפה יש רכס, יש ים ויש גם את האמצע שביניהם, ולא כדאי לבנות שם מגדלים שיהפכו את העיר לבטון אחד גדול".

- מה לגבי פרויקטים חדשים? האם תיכנס להרפתקאות חדשות, כאשר אתה ראש עיר לזמן קצוב, שלא נבחר לתפקיד על-ידי הציבור?

"אני לא אעצור תוכניות הנמצאות בקנה, אבל כנראה שלא אזום פרויקטים חדשים לחלוטין. אני אקדיש את מירב המאמצים לשוטף".

- עד היום לא היית חבר בוועדת המשנה לתכנון ובנייה, שעוסקת באופן פרטני בענייני הבנייה בעיר. מדוע?

"העדפתי להתרכז בתחומים אחרים, כמו ביוב ותשתיות, וכמו דאגה לקרית חיים. הדבר לא יפריע לי לכהן מעתה ואילך בתפקידי החדש כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה, במקומו של מצנע".

- מצב המים והביוב בחיפה נחשב לטוב יותר מאשר איזורים אחרים בארץ.

"המשרד לאיכות הסביבה כל-כך החמיר איתנו, עד כדי כך שהמכון מייצר מים מטוהרים שהם מי עדן. הביאו לנו משטרה ירוקה ומשטרה כחולה בגלל כמה עשרות קובים שזרמו לים. בת"א כבר חודש וחצי זורמים מיליוני קובים של ביוב לים, ולא ראיתי שהמשרד לאיכות הסביבה הגיש תלונות כל כך חמורות, ולא ראיתי את המשטרה. ממש רואים את הפרוטקציוניזם בהתגלמותו. הביוב הופך לפוליטי, וזה בגלל התפיסה, שמה שחשוב קיים בין חדרה לגדרה, וזה לא חיפה. בראש איגוד ערים לביוב בת"א עומדת פעילת ליכוד, מיקי מזר, שהיא גם יו"ר בזק, אז מי בכלל מעז להתעסק איתה".

- אומרים שבתקופת כהונתך תפלה לטובה את קרית חיים.

"כל השכונות יקבלו ממני את אותו יחס, אבל אין ספק שקרית חיים זקוקה לאפליה מתקנת בתחום התשתיות, אחרי הזנחה של שנים ארוכות. אני אפעל כדי להשוותה לשאר השכונות. אני לא אהפוך אותה לשכונה כמו הכרמל, אבל בהחלט אדאג לכך שהיא תהיה לפחות ברמה של הקריות השכנות, הפועלות באמצעות עיריות משלהן".

חברי האופוזיציה היו בפאניקה בישיבת מועצת עיריית ירושלים האחרונה, בה הודיע אהוד אולמרט על התפטרותו מראשות העירייה. היו ביניהם עוד אופטימים, שניסו להוביל ברגע האחרון ניסיון לסכל את מינוי של הרב אורי לופליאנסקי מיהדות התורה לראש העיר הזמני של ירושלים. החשש הגדול שלהם הוא לא רק בגלל שלופיאנסקי הוא ראש העיר החרדי הראשון, אלא, ובעיקר, כי אף אחד לא ממש מכיר אותו.

לופליאנסקי צפוי לשבת על כסא ראש העיר עד לחודש אוקוטבר. אומנם לא מדובר בתקופה ארוכה, אבל בימיה הכואבים והעלובים של ירושלים, כל יום הוא קריטי בניסיון למנוע או לפחות לדחות את ניתוק הבירה ממכונת ההנשמה. ירושלים היא עיר מסובכת וקשה, עיר ענייה, מוכת טרור, אפורה ועצובה.

האם לופליאנסקי יכול להציל אותה?

מיהו לופליאנסקי ומה הוא יעשה לעיר? קצת קשה לתלות תקוות גדולות באיש, ולו רק בגלל שיש לו מעט מאוד זמן והרבה מאוד עבודה. אחד מתפקידיו הבולטים בערייה היה דווקא יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. בתפקידו זה, אומרים חברי ועדה, פעל לופליאנסקי נאמנה לקידום עקבי של אינטרסים במגזר החרדי. למשל, לופליאנסקי הוביל מהלך לאישור הרחבות ותוספות דיור בשכונות החרדיות, והמליץ לבטל את כביש הגישה המחבר בין רמות לשכונת מצפה נפתוח, בה מתוכננת הקמת 2,000 יח"ד, וזאת כדי לייעד אותה לאוכלוסיה חרדית.

לעתים הוא עיכב תוכניות שלא ממש אהב, למשל תוכנית ביה"ס לאומניות במרכז העיר. יוזמי תוכניות וגם העירייה הפעילו לא פעם את תיקון 43 לחוק התכנון והבנייה, כדי לדלג על הוועדה מקומית, דבר שיצר מתחים בין שתי הוועדות.

בין בכירי עיריית ירושלים ואנשי תכנון במחוז יש תמימות דעים: אורי לופליאנסקי הוא איש מקסים, נעים הליכות, נחמד - אבל אל תתנו לפרצוף החייכני והקורן שלו לבלבל אתכם. על פי הדרך בה ניהל את הוועדה המקומית, נראה שאין פה עסק עם פראייר. אחד הבכירים בתכנון במחוז אמר: "הוא אמנם מאוד נחמד, אבל משיג כל מה שהוא רוצה. הוא אלוף בלהרדים את המתנגדים שלו ואלה שלא מסתדרים איתו, לעכב תוכניות שלא נראות לו ולא להעלות אותן לסדר היום". אחד היתרונות הבולטים של לופליאנסקי הוא, שאינו שולף ציפורניים ולא מכבס כביסה מלוכלכת בחוץ, ולכן הוא לא נראה מאיים.

איך יתמודד לופליאנסקי, כיהודי חרדי, עם תפקיד ראש עיר מפולגת (יהודית-ערבית, דתית-חילונית) עצובה (פיגועים ועוד פיגועים), מזדקנת ומקומטת. חברו הטוב, יו"ר ועדת הערר המחוזית, עו"ד אהרון ברוכין, אמר ל"גלובס": "החילוניים יאהבו אותו והוא יהיה טוב לירושלים. הוא איש של קונצנזוס. הוא פרקטי, קשוב וצנוע, הוא האיש הנכון בזמן הנכון. דווקא בזמן כזה, כשהעיר שרויה במצוקה מאוד גדולה, היכולת שלו להלך בין הטיפות תביא לעיר תקופה של שקט". חבר אחר של לופליאנסקי אמר: "דווקא החרדים הם אלה שצריכים לדאוג. הוא לא איש של קומבינות והוא ייזהר פי עשר בכל צעד שעשוי להיטיב עם המגזר החרדי ולעורר ביקורת בעניין זה".

הוועדה המחוזית, בראשות עו"ד מתי חותה, פעמים רבות "שמה קצוץ" על החלטות הוועדה המקומית של לופליאסקי. רק בשנה האחרונה דחתה הוועדה המחוזית את תוכנית הבינוי בעמק פרי הר, גם תוכנית פארק 3000 להקמת איצטדיון אירועים ליד מלחה אושרה במקומית ונדחתה במחוזית. המקומית אף אישרה את תוכנית הבנייה כ-1,000 יח"ד בגבעות עלונה, בניגוד לעמדת מהנדס העיר והוועדה המחוזית. יודעי דבר אומרים, כי הוא נחפז לאשר את תוכנית עלונה, על מנת לשגר מסר לציבור אותו הוא מייצג, שהוא פועל להקמת שכונה חרדית חדשה.

אברהם שקד, מהחברה להגנת הטבע, שנאבק לא פעם בהחלטותיו של לופליאנסקי, אמר ל"גלובס": "כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שימש אורי לופליאנסקי כידית חותמת הגומי של אולמרט. הוועדה בראשתו, בשיתוף עם רוב חברי הוועדה מהקואלציה, הפכה את ועדת התכנון המקומית לבלתי רלוונטית לחלוטין. הוועדה התאפיינה באטימות מוחלטת לצרכים האמיתיים של התושבים והעיר. בתפקידו עד כה הוא עסק בקידום האינטרסים של המגזר החרדי, וכמקובל בככר ספרא - גם של יזמי נדל"ן. מצד שני, יותר גרוע מאולמרט לא יכול להיות, ולכן אני נותן ללופליאנסקי הרבה יותר קרדיט, רק בשל העובדה כי הוא איש מאוד נעים".

לופליאנסקי, איש דגל התורה, חייב תשובות לא רק לעצמו ולאלוהיו, אלא גם לשולחו, הרב יוסף שלום אלישיב, שלא פעם מתח ביקורת על החלטות הוועדה המקומית. כאשר אישרה הוועדה המקומית את התוכנית של היזם אלפרד אקירוב להקמת בתי קולנוע במתחם ממילא, ננזף לוליאנסקי על ידי בני בתו של הרב אלישיב, כיוון כשלא מנע את אישור תוכנית בתי הקולנוע, שאמורים לפעול בשבת.

מהנדס העיר, אורי שיטרית, אמר ל"גלובס": "הוא ידוע בסובלנות וביכולת הקשבה מרשימה. הוא עוסק בתוכנית קטנות ולא משמעותיות באותה תשומת לב שהוא מקדיש לתוכניות גדולות. הוא אדם שמחפש ליצור איזונים ויש לו רגישות מיוחדת לאוכלוסיות חלשות, זקנים נכים. המפעל שהקים, יד שרה, מעיד בעד עצמו על האישיות המרשימה של האיש".

קשה בשלב זה להעריך מה תהייה תרומתו של אורי לופליאנסקי לירושלים, אם בכלל. גם אם יתגלה לופליאנסקי "כדבר הנורא שקרה לירושלים", כפי שהגדירה חברת המועצה רוני אלוני, אין לציבור החילוני בירושלים זכות לבוא בטענות. הציבור החילוני, שמתעצל להגיע לקלפי בבחירות לרשויות המקומיות, הוא זה ש"מינה" בהיעדרותו מהקלפי את לופליאנסקי לראש העיר הנוכחי, ועל כן אולי ראוי שציבור זה לא יבוא בטענות עכשיו, משום שאפשר לציבור הימני-חרדי לשלוט בעיר בעשר השנים האחרונות. כואב הלב לחשוב, אומר בכיר בעיריה, שעל שולחן הניתוחים במחלקה לטיפול נמרץ נשימתי שוכבת בירת ישראל האהובה שהציבור החילוני הפקיר, ועל כן שלא יבואו בטענות על כך ש"משיח לא בא", כי באותו שיר גם נאמר "הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם".