ספרא ובלסאות במו"מ למכירת אחזקותיהן במפעילת הסלולר הברזילאית BCP

מתנהלים מגעים עם Oi, חטיבת הסלולר ב-Telemar, חברת הטלקום הגדולה בברזיל

Oi, חטיבת הסלולר ב-Telemar, חברת הטלקום הגדולה בברזיל, מנהלת מגעים לרכישת מפעילת הסלולר הברזילאית BCP, המוחזקת במשותף על ידי בלסאות האמריקנית ומשפחת ספרא, דיווח ביום שישי עיתון מקומי.

Oi מבקשת בכך לקנות לעצמה דריסת רגל בשוק הסלולר של סאו פאולו - הרווחי ביותר בברזיל.

"אנו מנהלים משא ומתן על רכישת BCP. העיסקה מהווה מרכיב באסטרטגיית ההתרחבות שלנו", אמר לעיתון "פולחה דה סאו פאולו", פאולו גונקלאבס, סגן נשיא Oi לענייני תפעול.

גונקלאבס אמר ש-Oi, שהחלה לפעול רק ביולי האחרון, פועלת ב-14 מדינות מחוז בברזיל ולה 1.4 מיליון לקוחות, מקווה להגדיל את נתח השוק שלה בעיר "במרוצת החודשים הקרובים" ל-15%, לעומת 11% עתה.

BCP מתחרה בסאו פאולו מול Telesp, מפעילת הסלולר הגדולה בברזיל, על שוק של 1.7 מיליון מנויי סלולר.

בעלי המניות ב-BCP היו עד כה עסוקים בדיונים סבוכים כיצד לפרוס מחדש את חובה העצום של BCP.

זאת לאחר שהחברה חדלה אשתקד מלפרוע חוב בהיקף של 375 מיליון דולרים אותו היא חבה לסינדיקט בנקים, בשל מחלוקת בין בלסאות, חברת הטלקום האמריקנית, למשפחת ספרא, סביב הסוגיה: כיצד יש לטפל בנטל החוב של החברה.

העיתון המקומי ציטט גורמים ב-BCP שאמרו כי טלמאר אכן ביקשה מהם לקבל פרטים כספיים ותפעוליים על החברה, אך העדיפות העליונה כרגע, מבחינת BCP, ניתנת לדיונים על פריסת החוב.

רקע

אם סלקום היא ההצלחה הגדולה של ספרא ובלסאות' בתחום הסלולר (עד עתה לפחות), אזי BCP ו-BSE, שתי חברות הסלולר הברזילאיות המשותפות לספרא ובלסאות' (כ-45% לכל אחת מהקבוצות), הן הכישלון הגדול של שני בעלי המניות.

ההיסטוריה של ההשקעה המשותפת של בלסאות' וספרא בסלקום ובברזיל כבר גוללה ב"גלובס", אבל כדי לרענן את זיכרונכם, הקוראים, בחרנו להביא את תמציתו: הזמן: שנות ה-90 - באותה עת התעכבה התקדמות מכרז הסלולר בברזיל, ובינתיים החל ענף התקשורת הישראלי בהכנות לקראת המכרז למפעיל הסלולר השני.

יגאל ארנון, שהיה אז יו"ר הבנק הבינלאומי ונציג ספרא בארץ, ביקר בברזיל ונפגש עם ג'וזף ספרא לארוחת צהריים, כדי לנסות לעניין אותו להצטרף למכרז בישראל.

באמצע הארוחה נכנס למסעדה נציג בלסאות' בברזיל. ספרא נופף לו בידו וקרא לו להצטרף. "בוא תכיר ישראלי שיש לו משהו מעניין להציע", אמר ספרא. נציג בלסאות' הצטרף, תחילה מתוך נימוס, אבל לא גילה שמץ התלהבות מהרעיון.

כדי לשכנע את בלסאות' להצטרף למכרז בארץ, הציע ספרא שסלקום תהווה פיילוט לחברה בברזיל.

שתי החברות הברזילאיות השתמטו במהלך השנה מתשלום חובות במאות מיליוני דולר. BCP, החברה היותר גדולה מבין השתיים, הפסידה ברבעון השלישי בלבד כ-470 מיליון דולר, עם צמיחה אפסית במנוייה (שמגיעים על-פי הערכות לכ-2 מיליון באזור סאו פאולו), וחובותיה לבנקים מוערכים בכ-1.6 מיליארד דולר.

אי-פירעון החוב הפך למוקד הסכסוך בין קבוצת ספרא ובלסאות', שאת השלכותיו אנו רואים היטב גם בסלקום.

הניסיונות לפרידה נמשכו במהלך שנת 2002, לאחר התפוצצות פרשת אי-פירעון החוב של BCP. ג'וזף ספרא (62), חרד למוניטין הפיננסי שלו, התנגד להחלטת אי-פירעון החוב, ודרש שכל אחד מבעלי השליטה יזרים כ-200 מיליון דולר לפירעון החוב.

"חשוב מאוד שהנושים יידעו על מאמצינו למנוע אי-קיום התחייבויות", אמר ספרא. אבל, לבלסאות' היה חשוב יותר שיבוצע ארגון מחדש של חובות החברה, טרם הזרמת הון כלשהי.

הצדדים ניהלו מו"מ למעין עיסקת ברטר - ספרא תקנה את חלקה של בלסאות' בסלקום תמורת חלקה בשתי החברות הברזילאיות. חודשים ארוכים של מו"מ עלו על שרטון, ובאחרונה הודיעה בלסאות', כי היא מרימה ידיים ומנסה למצוא קונה לשתי החברות בברזיל.