משרד הביטחון הזרים 4 מיליון דולר לרכב נצרת לפיתוח דגם הג'יפ הישראלי "סופה 2"

לוח הזמנים המשוער להשלמת פיתוח הדגם הוא במהלך שנה זו עד סוף 2004 * עד גמר הפיתוח תתקבל בצה"ל החלטה לגבי היקף ההצטיידות בדגם החדש

משרד הביטחון המריץ את תעשיות רכב נצרת לפתח דגם חדש של הג'יפ הישראלי "סופה", ואף הזרים אליו לאחרונה כ-4 מיליון דולר למטרה זו. לוח הזמנים המשוער להשלמת פיתוח הדגם "סופה 2" הוא במהלך שנה זו עד סוף 2004. עד גמר הפיתוח תתקבל בצה"ל החלטה לגבי היקף ההצטיידות בדגם החדש פרטים אלה נמסרו לכנסת בשבוע שעבר בשם שר הביטחון שאול מופז, בדיון קצר שנערך בעקבות חששות 150 העובדים מסגירת המפעל ופיטוריהם.

בדברי שר הביטחון נאמר עוד כי בנוסף לפיתוח הדגם החדש, התחייב משרד הביטחון לספק השנה למפעל הזמנות בהיקף של 70 שעות עבודה לפחות עבור הרכבה, מיגון ואבזור של ג'יפים מהדגם הראשון של "סופה" וכן לייצור חלפים עבורם. מתוך המכסה הנ"ל יצאו כבר הזמנות בהיקף של 43 אלף שעות, ובצנרת קיים צפי להזמנות נוספות להשלמת ההתחייבות ויתכן אף מעבר לכך.

בדברי השר נאמר עוד כי ב-2001 קבל המפעל בנצרת ממשרד הביטחון הזמנות בהיקף של 99 אלף שעות עבודה וב-2002 הן עלו להיקף של 102 אלף שעות עבודה. "שווה היום בישראל להיות חרדים לסגירתו של כל מפעל, אבל אנחנו מעריכים ומקווים שלא תהיה ירידה בנפח ההזמנות למפעל השנה בכפוף לאילוצי התקציב", נאמר בדבר השר.

הדברים נאמרו בדיון קצר בעקבות שאילתה של ח"כ אליעזר זנדברג (שינוי) ערב השבעתו לשר המדע. חששות העובדים עלו לאחר מסירת עבודות מיגון של 100 כלי רכב שטח מדגם "האמר" המיועדים לצה"ל, לביצוע בחברת "אוגרה" בארה"ב, בעלות כפולה ויותר מזו שנדרשה לעבודה זו בארץ במפעלי נצרת ופלסן בסאסא. המחיר שנדרש בארץ עמד על 45 מיליון שקל (9.4 מיליון דולר) לעומת 25 מיליון דולר בארה"ב, מכספי הסיוע האמריקני.

הפרשה איננה חדשה ותשובת שר הביטחון חזרה על נימוקי העבר שצה"ל היה זקוק בדחיפות לכלי הרכב הממוגנים לכוחותיו בגזרות השונות מוקדם ככל האפשר, ורק מאילוצי תקציב של מחסור בשקלים, הוחלט לנצל את יתרות הסיוע הקיימות בדולרים, למרות המחיר הגבוה.

חששות העובדים עלו אחרי שמופז ביטל למעשה החלטה של שר הביטחון הקודם בנימין בן אליעזר וסגנו ויצמן שירי למגן את ה"האמרים" בארץ. ההחלטה התקבלה סמוך לפירוק ממשלת האחדות ופרישתם ממשרד הביטחון. לאחר מכן קבעה ועדת תקציב הביטחון של הכנסת (בדצמבר) כי יש להשאיר את עבודות המיגון בארץ, כי הן לא רק יותר זולות אלא גם יותר מקצועיות.

"שר הביטחון הפר ביודעין החלטה של ועדת תקציב הביטחון", אמר ח"כ אבשלום וילן (מרצ), וחברו לסיעה ח"כ רן כהן, בתגובה לנתוני ההזמנות שנמסרו בשם השר, תבע ממערכת הביטחון מנגנון שיבטיח למפעל בנצרת קצב עבודה הומוגני, להסרת חששות הסגירה.

בשם השר השיב ח"כ גדעון עזרא, כשהיה סגן השר לביטחון פנים ערב מינויו לשר בלי תיק. הוא הסכים להעברת הסוגיה לדיון בוועדת העבודה והרווחה הבאה.