אורן מוסט - מנכ"ל ונשיא גילת במקום יואל גת ועמירם לוינברג

שלמה רודב יהיה יו"ר החברה * המינויים - לאישור בעלי המניות באפריל * מוסט, בראיון ראשון לאחר פרסום המינוי: "האתגר - מהפך עסקי"

מה שהיה צפוי בחברת גילת לוויינים , הופך היום לעניין רשמי. לאחר 16 שנה בהן הוביל יואל גת את החברה, ולאור המשבר הפיננסי החריף אליה נקלעה החברה והסדר הנושים בעקבותיו, פורש גת מתפקידו כמנכ"ל ויו"ר החברה, וימשיך לכהן כדירקטור בחברה. גם עמירם לוינברג, נשיא החברה ואחד ממייסדיה, פורש מניהול החברה, אך ימשיך לכהן כדירקטור. אורן מוסט, לשעבר המשנה למנכ"ל סלקום, ימונה למנכ"ל ונשיא גילת, ואילו שלמה רודב, יו"ר החברה הישראלית לקירור והספקה, ימונה לתפקיד יו"ר החברה. המינויים צפויים להיות מאושרים בישיבת בעלי המניות הבאה של החברה שתיערך באפריל.

כמו כן, לחברה ימונה דירקטוריון חדש שגם הוא יובא לאישור בישיבת בעלי המניות. הדירקטורים הצפויים להיבחר הם יואל גת, לינדה הר נבו, עמירם לוינברג, דוד מילגרום (לשעבר הממונה על התקציבים ומנהל חברת ההשקעות גמול), גדעון צ'יטאט, שלמה רודב, מאיר שמיר (יו"ר ומנכ"ל מבטח שמיר), דורון שטייבר ושלי תשובה (מייסד ומנהל חברת הייעוץ פורסייט).

מוסט היה ממייסדי חברת הסלולר סלקום וכיהן בה כמשנה למנכ"ל וראש חטיבת הלקוחות. הוא עזב את סלקום לאחר שבעלי המניות סירבו למנותו למנכ"ל החברה, בעקבות פרישתו של יעקב פרי. בין תפקידיו האחרים היה מוסט מנכ"ל חברת ההוצאה לאור כתר ומנהל חטיבה בגיבור סברינה. זה לא יהיה מוגזם להניח שמוסט יקבל עבור משרתו החדשה חבילת אופציות מכובדת, ומאחר שהחברה נסחרת היום במחיר של עשרות סנטים בודדים, הפוטנציאל להשבחת חבילת האופציות גדולה. זאת, כמובן, בהנחה שמוסט יצליח בתפקידו ויבריא את החברה.

מזה זמן רב נשמעות הערכות על כך שהנהלת גילת תוחלף על-ידי בעלי המניות החדשים של החברה, ואכן, לאחר אישור הסדר הנושים של החברה שהתקבל על-ידי בית המשפט המחוזי בשבוע שעבר בתל-אביב, הוחלט באופן סופי על ההחלפה. גילת לא הודיעה על החלפתו של מנהל הכספים של החברה, יואב לייבוביץ', אך ההערכות הן כי גם הוא יוחלף בקרוב, בעקבות חלקו באחריות על המשבר הפיננסי החמור אליו נקלעה החברה.

גילת נמצאת בהקפאת הליכים מאז אוקטובר 2002, לאחר שחובה הגיע לכחצי מיליארד דולר, מתוכם 350 מיליון דולר לבעלי האג"ח ועוד 150 מיליון דולר לבנקים, בעיקר לבנק הפועלים. סך החוב המטופל במסגרת הסדר הנושים מסתכם ב-490 מיליון דולר, ובנוסף 40 מיליון דולר במסגרת ערבויות ביצוע. במסגרת הסדר הנושים, חלק מהחוב יומר למניות ויתרתו תיפרש מחדש. המקור הבלעדי המיועד להחזר החוב הוא כושר הרווחיות ותזרים המזומנים העתידי הצפוי של החברה.

על-פי ההסדר, בנק הפועלים ימיר סכום של 25.5 מיליון דולר מתוך חוב החברה אליו, המסתכם ב-102 מיליון דולר, למניות. החברה גם תקצה לבנק הפועלים כנגד 5.1 מיליון דולר נוספים מחובה לבנק אג"ח חדשות בסכום החוב. יתרת החוב בסכום של כ-71.4 מיליון דולר תיפרע במלואה באמצעות הלוואה לעשר שנים. חובה של גילת לבל"ל, בסכום של כ-30 מיליון דולר, ייפרע במלואו באמצעות הלוואה לעשר שנים. בנק דיסקונט שהעמיד לחברה ערבויות ביצוע בהיקף של 13.3 מיליון דולר, ישמר את מסגרת ערבויות הביצוע על היקפן הנוכחי לתקופה של שנה.

בעלי האג"ח יקבלו תמורת איגרות החוב של החברה, וכן איגרות חוב להמרה חדשות בערך נקוב של 83.3 מיליון דולר. בסופו של התהליך, גילת תקטין את חובותיה מכ-500 מיליון דולר ל-190 מיליון דולר. על-פי הערכות, לאחר אישור ההסכם, בעלי המניות הגדולים בחברה יהיו איש העסקים אליעזר פישמן (כ-10%); מבטח שמיר שבבעלות מאיר שמיר (כ-5%); בנק הפועלים (14%) ובנק דיסקונט (כ-8%). בעלי המניות העתידיים הגדולים היו מעורבים בגיבוש תהליך ההבראה של החברה, גם בצד המימוני וגם בצד התפעולי.

אחד מהנושים של גילת אמר בעקבות הסדר הנושים, כי "אין הרבה חברות במשק הישראלי שיש לה מוצר הנמכר במאות מיליוני דולר והיא מובילת השוק בתחומה, ולכן למרות הכישלון, עדיין הפוטנציאל קיים בחברה. בין 1997 ל-1999 היתה מציאות שונה של צמיחה מהירה ולא רק גילת התנהגה באופן לא נורמלי. היום צריך להסתכל על החברה בקנה מידה של מאות אלפי דולר ולא של עשרות מיליונים. יש עוד המון עבודה לבצע בחברה, ואין לי יכולת להעריך אם תהליך ההבראה יצליח בסופו של דבר". עוד אמר הנושה, כי מעתה על החברה להתמקד לא במכירות אלא בתזרים המזומנים, כך שיוכל לשרת את החוב של החברה.

מעבר להיותו מנכ"ל ויו"ר החברה, יואל גת היה בין מייסדיה והוא שהוביל אותה במשך 16 שנה מן ההקמה, דרך שלבי הצמיחה המהירים ועד להתרסקות. גת אמר בעקבות התפטרותו, כי יכולת הקיום של החברה אינה עומדת בספק, וכי עתה הוא הרגיש כי הדבר הנכון לעשות הוא לפנות את מקומו ולתת הזדמנות להנהלה חדשה להוביל את החברה לשלב הבא.

גילת מערכות לוויין נחשבה לאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות והמוצלחות שקמו בישראל, ובשיאה, בפברואר 2000, היא נסחרה בשווי של כארבעה מיליארד דולר. היום, לאחר שצברה הפסדים במאות מיליוני דולר, פיטרה מאות עובדים והגיעה למעשה למצב של פשיטת רגל, נסחרת גילת לפי שווי די מצחיק של כ-6.8 מיליון דולר.

לפני כשנה אמר גת בראיון נדיר ל"גלובס" כי "השאלה העקרונית, האם אני האדם המתאים ביותר לנהל את החברה, היא שאלה ששאלתי את עצמי הרבה זמן. עכשיו זה ודאי לא הרגע שלנו, קבוצת המייסדים, לקום וללכת. אנחנו לא מוכנים לוותר, וודאי שלא לעזוב בנפילה. מבחינתי, לעזוב כרגע יהיה כישלון. עשינו הרבה טעויות, אבל דבר אחד אי-אפשר לקחת מאיתנו - הבאנו את המוצרים. בכל זאת, הטכנולוגיה היא לב העניין, ובשלב הזה אין לנו שום מתחרה בשוק הצרכני".

שמה של גילת מורכב מהאותיות הראשונות של שמות מייסדיה: יואל גת, היו"ר והמנכ"ל העוזב, עמירם לוינברג, הנשיא העוזב, גידי קפלן, ושלמה תירוש, שהכירו זה את זה בשירות המשותף ביחידת מודיעין. ב-1987 היו שותפים לפרויקט מיוחד, שזיכה אותם בפרס ביטחון ישראל.

הפעם הראשונה שבה פנו גת וחבריו לתחום לווייני התקשורת היתה כאשר חברת GTE SpaceNet, שהיתה ספק של תקשורת נתונים באמצעות לוויין, פנתה אליהם כדי שיתכננו מערכת Very Small Aperture Terminal) VSAT). את התחלת הפיתוח עשו אנשי גילת במרתף, ברחוב ויצמן בתל-אביב, שהיה שייך לאביו של גת.

בשלב הבא ביצעו היזמים גיוס הון ראשון של 1.5 מיליון דולר לפי 3 מיליון דולר אחרי הכסף מקרן בירד ומקרן ההון סיכון אתנה. ב-1991 פיתחה החברה את ה-VSAT הדו-כיווני, וב-1993 ביצעה את ההנפקה הראשונה בנאסד"ק, שבה גויסו כ-23 מיליון דולר. קצב ההכנסות של החברה צמח ממיליונים בודדים בתחילת שנות ה-90 ל-54.5 מיליון דולר ב-1995 ול-338 מיליון דולר ב-1999.

ב-1997 רכשה גילת את ספייסנט, שהיתה המפיצה של החברה בארה"ב תמורת 225 מיליון דולר בעיסקת החלפת מניות. על בסיס פלטפורמה זו הקים גת את סטארבנד, מיזם לאספקת שירותי אינטרנט מהיר לווייני, שגם הוא נקלע לקשיים והגיעה לצ'פטר 11, לא לפני שגייסה מבעלי המניות שלה כ-175 מיליון דולר ונטלה אשראי בכ-113 מיליון דולר מבנקים ישראליים.

גילת פועלת בשלושה תחומים: הראשון נחשב לשוק מוצרי הליבה שלה והוא ציוד לפריסת רשתות תקשורת נתונים לארגונים גדולים. תחום הפעילות השני הוא ציוד תקשורת לביצוע תקשורת טלפונית נייחת באמצעות שידורי לוויין, וקו המוצרים השלישי הוא הסבה ושדרוג של ציוד התקשורת לאספקת תקשורת נתונים דו-כיוונית לעסקים, לשירותם של הצרכנים הפרטיים.

הדו"חות של חברת גילת לוויינים לרבעון השלישי כללו מחיקות רבות הקשורות לתהליך ההבראה של החברה. גילת רשמה ברבעון השלישי של 2002 הפסד עצום של 108.4 מיליון דולר, פי 3 מההפסד שנרשם ברבעון השלישי. החברה מחקה 17 מיליון דולר במלאים, 19 מיליון דולר בחובות מסופקים, 8.6 מיליון דולר בעקבות ההסדר בחברת סטארבנד ו-20 מיליון דולר בעקבות הורדת שווי האג"ח של GVT שגילת מחזיקה בו. בסוף הרבעון השלישי של 2002 היתה לגילת קופת מזומנים של 80 מיליון דולר, ירידה של 20 מיליון בהשוואה לרבעון הקודם.

עם זאת, למרות הקשיים הרבים של החברה, גילת עדיין מוכרת את מוצריה בהיקף של למעלה מ-200 מיליון דולר בשנה. צבר ההזמנות של החברה ברבעון האחרון גדל לכ-250 מיליון דולר, לעומת צבר של כ-170 מיליון דולר בסוף 2001. אורן מוסט בהחלט יכול לשאוב עידוד מהנתון הזה.