עלות החלופה המומלצת של מערכת ההסעה בתל אביב - 4 מיליארד ד'

מורכבת משני קווי רכבת תחתית ושני קווי רכבת קלה * רוז'נסקי סירב להצעה לשמש סמנכ"ל והתפטר

עלות החלופה המומלצת של מערכת ההסעה ההמונית במטרופולין תל אביב, שתועבר לחברה הממשלתית שעדיין לא קמה, היא כ-4 מיליארד דולר. החלופה (מספר 3 מבין חמשת החלופות שעמדו על הפרק) כוללת שני קווי רכבת תחתית ושני קווי רכבת קלה, כאשר עלות הרכבת התחתית מגיעה לכ-3 מיליארד דולר ועלות הרכבת הקלה לכמיליארד דולר.

שני קווי הרכבת התחתית (מטרו) יהיו באורך של כ-38 ק"מ, מתוכם כ-20 ק"מ מתחת לפני האדמה וכ-18 ק"מ רכבת עילית על גבי גשרים. אורך 2 קווי הרכבת הקלה יהיה כ30 ק"מ. לקווים אלה מתוכננת גם מערכת הזנה של אוטובוסים, המבוססת על המערך הנוכחי שיעבור שינויים - כ-%40 מהקווים יבוטלו ויקומו קווים חדשים. הטכנולוגיה של המטרו והרכבת הקלה תהיה שונה לחלוטין ותהיה מותאמת לביקושים הצפויים בצירים הרלבנטיים.

קו מטרו אחד יעבור מפ"ת, מתחת ולאורך רחוב ז'בוטינסקי, לאורך דרך פתח-תקוה בת"א ועד לבית הדר. הקו הזה יתאחד עם שלוחת מטרו שתצא מצומת שדרות קק"ל-דרך נמיר ליד רמת אביב, ותגיע לאורך דרך פ"ת לבית הדר. קו המטרו השני ייצא מאזור ראשל"צ, דרך חולון ובת-ים, ויסתיים בבית הדר. בנוסף לכך, תהיה שלוחת מטרו שתעשה לולאה בת"א, באזור ארלוזורוב, לאורך שפת הים ועד בית הדר.

קו הרכבת הקלה הראשון יתחיל באוניברסיטת בר אילן, ירד לקריה בת"א ויחזור לתל השומר דרך רחוב ההגנה. הקו השני יתחיל באזור תחנת ארלוזורוב, ייסע לקניון בר"ג, לרמת השרון, להרצליה ורעננה.

זו החלופה המומלצת על ידי חברת התכנון PBS, שסיימה את סקר ההיתכנות, ועל ידי צוות התכנון במנהלת. עתה מחכים לתחילת פעילותה של החברה הממשלתית שהוקמה לצורך הפעלת הפרוייקט, כאשר הגורם המעכב העיקרי הוא אישור הרכב הדירקטוריון על ידי רשות החברות. לגלובס נודע, כי למרות הפרסומים הסותרים, צבי לשם הוא המועמד המיועד לתפקיד המנכ"ל והוא לא חזר בו מהסכמתו. בימים אלה מחפשים יו"ר לחברה.

השלב הראשון לביצוע הוא קו מטרו אחד בעלות של 1.5 מיליארד דולר. מקור במנהלת אמר לגלובס, כי הפרויקט יעלה למדינה כ-200 מיליון דולר בשנה 150 מיליון דולר הוצאות מימון ו-50 מיליון דולר הפסד תפעולי. לדברי אותו מקור, ניתן יהיה לממש הכנסות משטחי מסחר וזכויות בנייה לאורך תוואי הפרוייקט, שיחזירו כ-100 מיליון דולר מחצית מעלות ההשקעה - מדי שנה.

עוד נודע לגלובס, כי ראש המנהלת הנוכחי, איליק רוז'נסקי, הגיש את התפטרותו מהפרוייקט, לאחר שהוצע לו תפקיד סמנכ"ל החברה והוא סירב. המנכ"ל המיועד, צבי לשם, לא חזר בו מהסכמתו לכהן בתפקיד, כפי שפורסם, והוא עדיין מועמדו של שר התחבורה, יצחק לוי. « « עלות החלופה המומלצת של מערכת ההסעה בתל אביב - 4 מיליארד ד' « מורכבת משני קווי רכבת תחתית ושני קווי רכבת קלה * רוז'נסקי סירב להצעה לשמש סמנכ"ל והתפטר