פרוקטר אנד גמבל רוכשת את וולה הגרמנית תמורת 6.9 מיליארד דולר

הרכישה הגדולה ב-166 שנות קיומה של P&G תסייע לה להתחרות בלוריאל בתחום הקוסמטיקה

פרוקטר אנד גמבל (Procter & Gamble), יצרנית מוצרי טיפוח הבית הגדולה בארה"ב, הסכימה לרכוש את יצרנית מוצרי טיפוח השיער הגרמנית, וולה (Wella), תמורת 6.5 מיליארד אירו (6.9 מיליארד דולר). העסקה תהיה הגדולה בתולדות פרוקטר אנד גמבל, שנוסדה לפני 166 שנים.

מנכ"ל פרוקטר אנד גמבל, איי. ג'י. לאפלי, ידון ברכישה עם בעלי המניות של החברה היום (ג') בניו יורק. פרוקטר אנד גמבל קנתה 77.6% ממניות ההצבעה של וולה מן המשפחה המייסדת של החברה, תמורת 92.25 אירו למניה במזומן. P&G הציעה 61.5 אירו למניה תמורת המניות הבכירות של וולה, והיא תיטול על עצמה חובות של וולה בהיקף 1.1 מיליארד אירו.

פרוקטר אנד גמבל, המייצרת גם מוצרי קוסמטיקה ותכשירים לצביעת שיער, מבקשת להגדיל את מספר המוצרים לטיפוח השיער והעור, כדי להתחרות עם לוריאל (L'Oreal) בשווקים שבהם גדל הביקוש למוצרים אלה בקצב מהיר פי שניים מהביקוש למוצרים לטיפוח הבית. לאפלי, הראשון מבין מנכ"לי פרוקטר אנד גמבל שצמח בחטיבת הקוסמטיקה של החברה, רכש את קלריול (Clariol), יצרנית תכשירי צביעת השיער, תמורת 4.95 מיליארד דולר בנובמבר 2001.

קודם להסכמתה לרכוש את וולה, ניסתה פרוקטר אנד גמבל לרכוש את יצרנית מוצרי הטיפוח באיירסדורף (Beiersdorf), שרווחיותה גבוהה מזו של וולה, אמרו אנליסטים. דוברת פרוקטר אנד גמבל, לינדה אולרי, סירבה להגיב.

לדברי מקורות יודעי דבר, התכנסה מועצת המנהלים של פרוקטר אנד גמבל ב-11 במארס לדון ברכישת וולה. בשלוש השנים האחרונות פיטרה פרוקטר אנד גמבל יותר מ-16,000 עובדים, ורכישת וולה תאפשר לה להגדיל את הרווחים באמצעות צמצום הוצאות וולה, כפי שצמצמה את הוצאות קלריול, אמרו המקורות יודעי הדבר.

מניית פרוקטר אנד גמבל עלתה אתמול (ב') ב-2.10 דולר ל-85.50 דולר בבורסת ניו יורק. בשנה שעברה איבדה המניה 1% מערכה, וניצבה במקום השני מבחינת הביצועים ברשימת 30 המניות במדד דאו ג'ונס התעשייתי.

רכישת וולה תאפשר לפרוקטר אנד גמבל להגדיל את מספר המוצרים, כגון צבעי שיער ושמפו מקצועיים, הנמכרים למכוני יופי. כ-47% מהכנסות פרוקטר אנד גמבל באים ממכירות למכוני יופי.

פרוקטר אנד גמבל מוכרת מוצרים לטיפוח השיער בעיקר לחנויות זולות, חנויות כלבו, וחנויות מכולת. כמה מבעלי המניות של החברה אמרו שייתכן והחברה תתחיל להפיץ לחנויות, כפי שעשתה לאחר רכישת יצרנית המזון לחיות מחמד אייאמס (Iams), שקודם לכן נמכרה רק בחנויות לחיות מחמד.