יונייטד קינג וידאו הצטרפה לקאול-בקרקמינסקי במגעים לרכישת הד ארצי

הכרזה על השלמת הרכישה או ביטולה צפויה בימים הקרובים * ההערכות: הפסדי הד ארצי גדלו ברבעון הרביעי והגירעון בהון החברה מגיע לכ-60 מיליון שקל

המגעים להעברת הבעלות בחברת מוצרי הפנאי הד ארצי מידי מעריב חודשו בשבוע שעבר, לאחר שהרוכשת המיועדת, חברת קאול-בקר-קמינסקי, צירפה את יונייטד קינג וידאו של משה אדרי, כגורם אסטרטגי הצפוי לקחת חלק ברכישה, אם תצא לפועל. כך נודע ל"גלובס".

יונייטד קינג וידאו עוסקת בהפצת קלטות וידאו ודי.וי.די ובבעלותה מספר בתי קולנוע (בין היתר, שותפה משפחת אדרי במתחם ה"סינמה סיטי" שנפתח לאחרונה בצומת גלילות). בעסקת הד ארצי פועלת חברה זו לצד גיל קלופמן, השותף עם בית ההשקעות זינגר-ברנע בחברת קלופמן-זינגר-ברנע המתמחה בנדל"ן מניב. אם תשתלב ברכישה, צפויה יונייטד קינג וידאו להיות גורם דומיננטי בבעלות על הד ארצי.

בסוף חודש ינואר, דיווחה מעריב החזקות, על חתימת מזכר הבנות למכירת הד ארצי, העוסקת בייצור ובהפצת מוצרי פנאי לקבוצת קאול-בקר-קמינסקי (יצחק קאול, אסף בקר ואבי קמינסקי), וכן "משקיע המייצג קבוצה כלכלית ידועה הפועלת בשוק הישראלי".

בסוף החודש שעבר הסתיימה בדיקת הנאותות שביצעו הרוכשים המיועדים, אך העסקה טרם נחתמה. גורם המקורב לקבוצת הרוכשים, העריך היום כי עד לסוף השבוע תחליט הקבוצה האם לבצע את העסקה או לבטלה. לטענתו, למרות הרצון הקיים לרכוש את הד ארצי, עדיין לא מרגישים בקבוצה הרוכשת ביטחון מספיק באשר למצבה האמיתי של הד ארצי, הנתונה במשבר קשה וצברה בחמש השנים האחרונות הפסדים של כ-120 מיליון שקל. על פי ההערכות, נמשכה ההידרדרות בחברה גם ברבעון הרביעי של החברה והגירעון בהון העצמי שלה לסוף 2003 עומד על 60-50 מיליון שקל. על פי תנאי העסקה למכירת הד ארצי, אמורה קבוצת הרוכשים להחליף ערבויות והלוואות בעלים שהעמידו מעריב והחברה-האם הכשרת הישוב להד ארצי בסכום של כ-60 מיליון שקל.

למרות מצבה הכספי ההולך ומחמיר של הד ארצי, הזעזועים בהנהלת החברה והידיעות מהחודש האחרון, לפיהן איבדה החברה את קטלוג המוזיקה של וורנר (אחד משני הקטלוגים הבינלאומיים החשובים שלה), וכי היא מאוימת ע"י רשת טאואר העולמית בשלילת רישיון עקב הימנעותה מתשלום תמלוגים, טען השבוע אבי קמינסקי, 34, כי "אם נבצע את העסקה, זו תהיה עסקה מדהימה.

"מה שגורם לרשת טאואר להפסיד כיום הן עלויות המטה ושכירויות הסניפים. מדובר בביזנס טוב, אם אתה יוצר יתרון לגודל, באמצעות מיזוג פעילויות ואיחוד מערכי לוגיסטיקה, תפעול והפצה. טאואר מוכרת גם היום בכ-80 מיליון שקל לשנה (כמחצית מההכנסות של קבוצת הד ארצי - ש.ש) למרות המיתון והזיופים. להערכתנו, חנויות הרשת עדיין לא מיצו רבע מפוטנציאל הצעירים".

חברת הד ארצי נתונה כיום במצב קריטי, בעקבות הפסדי עתק בשנים האחרונות, שנבעו בעיקר מההתרחבות המואצת של רשת טאואר, שהתנפצה אל מול המיתון המעמיק במשק ומכת זיופי התקליטורים. פועל יוצא מכך הוא שהחברה מונשמת מזה תקופה ארוכה באמצעות הלוואות הבעלים של מעריב והכשרת הישוב.

בחודשים האחרונים אימץ דירקטוריון החברה, בראשות צבי חפץ (סגן יו"ר דירקטוריון מעריב) תוכנית רה-ארגון והבראה דרסטית, שהיתה מחויבת המציאות לאור תוצאותיה הכספיות של הד ארצי ולאור המציאות הקשה במשק, שאיננה צפויה, על פי ההערכות, להשתנות בשנה הקרובה.

התוכנית כוללת, בין היתר, ביצוע שינוי מבני וארגוני במסגרתו איחדה הד ארצי מחלקות וצמצמה באופן משמעותי את כוח האדם בחברה ואת הוצאות התפעול. בנוסף, מתכוונת הד ארצי לצמצם עלויות ייצור והפקה גבוהות בתחומי המוסיקה, הווידאו והספרים וייבחנו בקפידה הפקות פרויקטים חדשים, על מנת לוודא את הכדאיות הכלכלית בביצועם.

צמרת ההנהלה של הד ארצי ידעה באחרונה מספר זעזועים: אשתקד פרשו מתפקידיהם היו"ר, רון וייסברג, והמנכ"ל הוותיק, מיקי טוניס. באחרונה, פרש המנכ"ל החדש, אלי נחום, לאחר חודש וחצי בתפקיד. במקומו מונה למנכ"ל רוני קליינפלד, שבוע לאחר שפרש מתפקיד מנכ"ל מעריב.