הערכת השווי המעודכנת של ברנע לבנה"פ: 16.3-14.6 מיליארד שקל

תעשיות מלח לא תיאלץ לבצע מחיקה בגין אחזקותיה *ההערכה - לפני אזהרת הרווח לבנה"פ

חברת תעשיות מלח בשליטת משפחת דנקנר, הודיעה היום על קבלת הערכת השווי המודכנת אותה הזמינה מפרופ' אמיר ברנע לגבי שווי אחזקותיה במניות בנק הפועלים (11.6%).

ברנע העריך את שווי האחזקה ב-1.89-1.7 מיליארד שקל, וזאת לעומת 2.2 מיליארד שקל באוגוסט אשתקד. השווי החדש כולל, כמו השווי הישן, את חלקה של תעשיות מלח בפרמיית השליטה בבנק, וזאת משום שמדובר במניות השייכות לגרעין השליטה בבנק.

השווי שהעניק ברנע לאחזקת תעשיות מלח בבנק הפועלים, דומה לשווי בו רשומה האחזקה בספרי תעשיות מלח - 1.8 מיליארד שקל. אם תשתמש החברה ברף העליון של ההערכה, היא לא תיאלץ לבצע מחיקה או הפחתה לירידת ערך בגין השקעתה בבנק. ואכן, בהודעת הבורסה העריכה תעשיות מלח, כי היא לא צופה שתרשום בדו"חות 2002 הפחתה לירידת ערך ההשקעה בבנק.

מדובר בשווי הנמוך ב-23%-14% מהשווי שהעניק ברנע לאחזקת תעשיות מלח בבנק הפועלים באוגוסט אשתקד. ירידה זו מנומקת בחלוקת מניות כור כדיבידנד לבעלי מניות הבנק, וכן בהרעה במצב העסקים של הבנק, כולל פגיעה באיכות תיק האשראי הנובעת מן המיתון. סיבה נוספת היא עלייה במחיר ההון, והקושי בגיוס הון נוסף עקב השפל בשוקי ההון.

מהערכה זו נגזר שוויו של בנק הפועלים כולו, שהגיע בהערכה הקודמת ל-19 מיליארד שקל, ואילו בהערכה הנוכחית מגיע ל-16.3-14.6 מיליארד שקל בלבד. שווי זה גבוה משוויו של בנק הפועלים כפי שמשתקף מרישום האחזקה בספרי תעשיות מלח, שמגיע ל-15.5 מיליארד שקל בלבד.

שווי השוק של בנק הפועלים היה נכון להבוקר 8.8 מיליארד שקל בלבד. שווי זה מהווה 64% בלבד מגובה ההון העצמי הידוע של הבנק, שהגיע בסוף הרבעון השלישי של 2002 ל-13.7 מיליארד שקל.

עידכון הערכת השווי הוזמן בידי תעשיות מלח בתחילת החודש והעבודה נערכה בשבועיים האחרונים, לפני פרסום אזהרת הרווח של בנק הפועלים היום. אחת מהנחותיו של ברנע היתה, כי בנק הפועלים יסיים את הרבעון הרביעי של שנת 2002 ברווח מזערי או אפסי, ואת שנת 2002 כולה ברווח המשקף תשואה להון של 5%-4%. אולם, הערכה זו התבררה כאופטימית מדי, והיום פירסם בנק הפועלים אזהרת רווח לפיה יסיים את הרבעון הרביעי של שנת 2002 בהפסד עתק של 400 מיליון שקל. את שנת 2002 כולה סיים הבנק ברווח של 360 מיליון שקל, המשקף תשואה להון נמוכה - 2.8% בלבד. עם זאת ברנע צפה אפשרות של מחיקה גדולה.