נוחי דנקנר יודיע למשפ' רקנאטי וקרסו: עיסקת אי.די.בי - רק אם תורידו המחיר

לאומי ויתר הגורמים האמורים להשתתף במימון מתנים זאת בהורדת המחיר * קרסו: בינתיים ההחלטה היא לא לשנות המחיר

נוחי דנקנר צפוי להודיע בתחילת השבוע הבא לבעלי אי.די.בי, משפחות רקנאטי וקרסו, כי הוא מתנה את רכישת השליטה בשינוי תנאי העיסקה עליה חתמו הצדדים בחודש נובמבר 2002.

על-פי הערכות בשוק ההון, יבקש דנקנר הפחתת מחיר נוספת, לאחר שהגורמים שאמורים היו לממן 60% מהרכישה, ובראשם בנק לאומי, היתנו את המימון בהורדת מחיר העיסקה ב-10% לפחות.

יום ב' הבא הוא המועד שנקבע לסגירת עיסקת אי.די.בי. במועד זה, יידרשו נוחי דנקנר ושותפיו לרכישת 51.7% ממניות אי.די.בי, אברהם לבנת ויצחק מנור, להציג בפני המוכרים את האישורים הנדרשים וכמובן את תמורת העיסקה - 434 מיליון דולר (הנגזרת משווי חברה של 840 מיליון דולר לאי.די.בי). מחיר זה גבוה בקרוב ל-50% ממחיר השוק הנוכחי של המניות הנמכרות.

קבוצת הרוכשים אמורה היתה לממן 40% מהיקף העיסקה (175 מיליון דולר) בהון עצמי. את היתרה תיכננה לממן באמצעות הלוואות, בעיקר מידי בנק לאומי (שאמור היה להעמיד 60% מהמימון - 156 מיליון דולר), מבטחים ומגדל.

נראה שהפער בין מחיר העיסקה לשווי השוק של מניות אי.די.בי, ההרעה במצב הכלכלי במשק ובאי.די.בי בפרט, הן הסיבות לרתיעת הגורמים המממנים ואולי גם נוחי דנקנר עצמו, מביצוע העיסקה בתנאים שנקבעו. אם העיסקה תבוטל, תשלם קבוצת הרוכשים למוכרים קנס של 12.5 מיליון דולר. זאת, בנוסף למיליוני דולרים שהשקיעה בייזום עיסקה עד היום.

קבוצת הרוכשים כבר קיבלה את אישורי הממונה על ההגבלים העסקיים והמפקח על הביטוח לעיסקה (בהתניות), אך טרם קיבלה (נכון לכתיבת שורות אלה) את אישור בנק ישראל, שנחשב לבעייתי ביותר מבחינתה. זאת, בשל שותפותו של נוחי דנקנר בגרעין השליטה בבנק הפועלים, והעובדה שלאי.די.בי מניות בבנק דיסקונט. גורמים המקורבים לקבוצה העריכו השבוע, כי עד סוף היום או לכל המאוחר ביום א', יתקבל גם אישור זה.

את תגובתם של נוחי דנקנר וליאון רקנאטי לידיעה לא ניתן היה להשיג היום. חיים קרסו חזר היום על עמדתו לפיה יסרבו המוכרים להפחתת המחיר בעיסקה: "נמכור ב-840 מיליון דולר, ב-839 מיליון לא. בינתיים, זו ההחלטה שקיבלנו".