הדיון המכריע בהולכת הגז הטבעי - הערב; טרם הושגה פשרה בנושא תפעול הפרויקט

משרד רה"מ ומשרד התשתיות עדיין חלוקים בדעותיהם לגבי מבנה פרויקט הולכת הגז הטבעי, לקראת הדיון המכריע בנושא הצפוי הערב (ג') בקבינט הכלכלי-חברתי של הממשלה

פתרון אפשרי: חב' החשמל תתחייב להעביר ההפעלה לקבלן משנה * אושר תוואי הצינור היבשתי

משרד רה"מ ומשרד התשתיות עדיין חלוקים בדעותיהם לגבי מבנה פרויקט הולכת הגז הטבעי, לקראת הדיון המכריע בנושא הצפוי הערב (ג') בקבינט הכלכלי-חברתי של הממשלה.

משרד התשתיות דבק בעמדתו, לפיה תוקם חברה ממשלתית חדשה שתהיה אחראית על הפרויקט, כאשר חברת החשמל תהיה האחראית והמפקחת בשטח. הצעה זו מחליפה הצעה קודמת, לפיה חברת החשמל עצמה, באמצעות חברה-בת, תהיה אחראית על כל פרויקט ההקמה.

משרד ראש הממשלה סבור, כי את תפעול הפרויקט, אחרי הקמתו, צריכה להמשיך ולבצע חברת החשמל לפחות בשלב הראשון. לכך מתנגד משרד התשתיות, ודורש כי ההפעלה תימסר לאחריות החברה הממשלתית החדשה שתוקם, וזו תפעל במהרה כדי להפריט את ההפעלה.

הקמת הפרויקט מוערכת ב-400 מיליון דולר. בכל מקרה, חברת החשמל תהיה האחראית בפועל על הפרויקט, כאשר, כאמור, עדיין לא ברור האם חברה ממשלתית תפקח או חברה-בת של חברת החשמל.

הצדדים חלוקים במיוחד בנושא תפעול הפרויקט. הם מסכימים, כי לטווח ארוך אסור שהפעלת הפרויקט תהיה בידי חברת החשמל, שכן הדבר ייצור מונופול בתחום הגז. חברת החשמל היא גם הצרכנית העיקרית של הגז.

בעוד שמשרד התשתיות סבור, כי התפעול לא צריך להימסר בשום שלב לחברת החשמל, הרי שבמשרד ראש הממשלה סבורים, כי ניתן לאשר זאת לתקופה ראשונית שטרם הוגדרה מראש.

לקראת הדיון הערב מסתמנת פשרה אפשרית, לפיה חברת החשמל תמסור את תפעול הפרויקט, מיד אחרי השלמת ההקמה, לקבלן תפעול חיצוני זמני. קבלן זה יפעל עד להפרטה המלאה של ההפעלה. תחום ההפעלה נחשב לבעל פוטנציאלגדול, שכן הוא יניב הכנסות של עשרות מיליוני דולר בשנה.

הקבינט הכלכלי אמור גם לאשר היום את השינויים המבניים במשק החשמל, כפי שהוצעו על-ידי מנכ"ל משרד האוצר, אוהד מראני, ומנכ"ל משרד התשתיות, יאיר מעיין. בדיון זה צפויה הסכמה מלאה בין כל חברי הקבינט.

בתוך כך, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום את תוכנית המיתאר הארצית החדשה 37 ב', שתאפשר את הקמת פרויקט הגז הטבעי היבשתי. מדובר בתוואי צינור שיוביל את הגז מאשדוד לכיוון חיפה ועד אלון תבור שליד עפולה.

מדובר למעשה בהשלמת ההליכים הסטטוטוריים המרכזיים הקשורים לפרויקט הגז הטבעי, שכן לפני כחצי שנה אישרה המועצה הארצית את התוואי הימי של הפרויקט, שיונח במקביל לצינור היבשתי.

הצינור היבשתי מיועד להגיע לאותם לקוחות שאינם סמוכים לחופי הים. הלקוחות היחידים של התוואי הימי יהיו תחנות הכוח החופיות של חברת החשמל. הלקוחות של התוואי היבשתי יהיו תחנות הכוח היבשתיות של חברת החשמל כמו באלון תבור ובחיפה, וכן מפעלים תעשייתיים ומוסדות. אישור התוואי היבשתי המרכזי יאפשר בהמשך גם לאשר את תוואי המשנה, אשר יובילו לאיזורים נקודתיים שאליהם יזרום הגז. את פרויקט התוואי היבשתי קידם מנכ"ל משרד התשתיות היוצא, יאיר מעיין. לדבריו, משרד התשתיות העדיף להתקדם עם התוואי הימי מחשש לעיכובים בתוואי היבשתי.