רכבת ישראל ביטלה פעמיים מכרז להקמת שני גשרים מעל מפגש הנחלים איילון-ירקון
ושד' רוקח, בשל הצעות גבוהות בלמעלה מ-40% מאומדן הרכבת ובשל החשש של ועדת
המכרזים לתיאום מחירים בין המתמודדות.
ל"גלובס" נודע, כי רק במכרז השלישי שפורסם קיבלה הרכבת מחיר לביצוע אותן עבודות,
הנמוך בלמעלה ממיליון שקל מאומדן הרכבת. בשבוע שעבר דחה ביהמ"ש המחוזי בת"א
את עתירת חברת אלגד - חברה להנדסה, שביקשה להצהיר כי היא הזוכה במכרזים.
השופט יהודה זפט דחה את העתירה וקבע, כי החלטת ועדת המכרזים לא לקבל את הצעת
חברת אלגד היא החלטה סבירה. זפט ציין לעניין תאום המחירים: "לא אתפלא אם חשש
לתיאום כאמור חלף במחשבתם של חברי ועדת המכרזים, על אף שאין לכך ביטוי בהחלטתם".
בשבוע שעבר בחרה ועדת המכרזים של רכבת ישראל את חברת שומרוני, לביצוע עבודות
להוספת מסילה בקטע שבין תחנת ארלוזורוב לתחנת האוניברסיטה. העבודות כוללות
בין היתר הקמת רציף נוסף, הקמת קיר לתעלת איילון, והקמת שני הגשרים שפורסמו
בשני מכרזים בנפרד. מדובר בקטע מסילה של 2.5 ק"מ. אומדן הרכבת עמד על 62 מיליון
שקל, ההצעה שזכתה עמדה על 53 מיליון שקל.
נודע, כי רכיב העבודות להקמת שני הגשרים עמד על 7.2 מיליון שקל. אומדן הרכבת
לביצוע עבודה זו עמדה על 8.4 מיליון שקל. יצוין כי מדובר בביצוע אותן עבודות
כפי שפורסם במכרז הראשון והשני. עבודות אלו, להקמת הגשרים ולהוספת מסילה בין
ארלוזורוב לתחנת האוניברסיטה, הן חלק מפרויקט להכפלת המסילה בין כפר סבא לת"א.
פרסום המכרז לעבודות הקמת הגשרים עבר שלושה גלגולים: בתחילה ביקשה הרכבת מחברת
אלגד הצעה ללא מכרז, כיוון שאלגד ביצעה באותו אתר עבודות עבור רכבת. הצעתה
של אלגד עמדה על 5.8 מיליון שקל.
הרכבת דחתה את ההצעה ופרסמה מכרז. במכרז זה קיבלה הרכבת רק הצעה אחת, מחברת
אלגד, שעמדה על 9.19 מיליון שקל. הרכבת החליטה על ביטול המכרז בטענה, כי הצעה
זו גבוהה בלמעלה מ-40% מאומדן הרכבת.
במכרז השני שפורסם קיבלה הרכבת שלוש הצעות. הצעה של חברת אלגד, שעמדה על 11.99
מיליון שקל, ושתי הצעות נוספות, של סולל בונה וחברת לינום, שעמדו על כ-12.5
מיליון שקל כ"א. גם מכרז זה החליטה ועדת המכרזים של רכבת ישראל לבטל. האומדן
של הרכבת לביצוע העבודות שהוכן ע"י משרד מתכננים חיצוני, ירון שמעוני שחם מהנדסים,
עמד בתחילה על 6.4 מיליון שקל ולאחר שעודכן עמד על 8.4 מיליון שקל. לאחר ביטול
המכרז השני החליטה הרכבת לפרסם מכרז שלישי, ולצרף את עבודות הגשרים למכרז אחר
בהיקף גדול יותר, בהנחה שבצורה זו תמחור הגשרים יהיה נוח יותר.
צעד זה הביא כאמור להוזלה משמעותית בהצעה שזכתה בשבוע שעבר, בה תומחרה עבודת
הקמת הגשרים ב-7.2 מיליון שקל. קבלן המשנה שמבצע את העבודה עבור שומרוני הינו
חברת אלגד.
רכבת ישראל, שיוצגה באמצעות עוה"ד אורית וינר ממשרד בלטר גוט אלוני, טענה בעקביות,
כי חברת אלגד מנסה לזכות בביצוע עבודה קבלנית במחיר מופקע, על חשבון משלם המיסים.
לדברי עוה"ד וינר, בפרק זמן של שנה ו-4 חודשים בלבד, ייקרה חברת אלגד את המחיר
לביצוע אותן עבודות בלמעלה מ-7 מיליון שקל - למעלה מ-250%. כאמור, ביהמ"ש דחה
את עתירת אלגד להצהיר כי היא הזוכה. אלגד חוייבה בהוצאות בסך 50 אלף שקל.
ד"ר נתן גדאיב, בעל השליטה בחברת אלגד, אמר ל"גלובס": "ההצעה הראשונה שנתנה
החברה ללא מכרז לקחה בחשבון, כי היינו בשטח גם מבחינת ציוד וגם מבחינת כוח
אדם מיומן. התארגנות למכרז לעבודות מסוג זה היא מאוד קשה ומורכבת. במכרז הראשון
והשני לקחנו בחשבון את עלות ההתארגנות מחדש וציוד, ובנוסף לכך שינויים משמעותיים
במחירי הברזל, הבטון והמגבלה שלא לעבוד עם עובדים זרים". חברת אלגד שוקלת לערער
על פסק הדין.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.