תוכנית האב לישראל 2020 - תל-אביב תהיה צפופה כמו הונג-קונג

תל-אביב הולכת ונהיית דומה להונג-קונג: אם תימשך המגמה של בנייה לגובה בכל חלקי העיר בלי הבחנה, זאת תהיה עיר לעשירים בלבד, כי רק עשירים יכולים לגור במגדלים", כך אמר מתכנן הערים פרופ' אדם מזור, בראיון ראשון לקראת פירסום "תוכנית האב 2020".

"תוכנית האב 2020" המשרטטת את תמונת העתיד של ישראל, תוצג לפני המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ב-4 בספטמבר. סיכומי הביניים של התוכנית פורסמו לפני 3 שנים, וכבר נמצאים על שולחנם של מתכננים, יזמים ופוליטיקאים. לדברי מזור, העומד בראש התוכנית, כיום ישראל היא אחת המדינות הצפופות ביותר בעולם המערבי, ומיוחדת מרוב ארצות המערב בשילוב של טריטוריה מצומצמת, גידול שנתי מתמיד באוכלוסיה ועלייה ברמת החיים, שטרם הגיעה למחצית רמת החיים האירופית. גידול האוכלוסיה בישראל הוא %1.7 לשנה, לעומת הולנד, למשל, שבה גידול של %0 באוכלוסיה ולעומת גידול שלילי ביפאן.

לדברי מזור, בעוד 30 שנה יגדל השטח הבנוי בארץ פי 3, מספר כלי רכב יגדל פי 4, מספר הכבישים, שרחוקים היום מהרמה האירופית, יוכפל; כן יגדלו פי 4 צריכת האנרגיה, פליטת הביוב וזיהום האויר.

ב-30 השנה הקודמות, מספר מזור, עבר ישראל במספר תושביה שש מדינות אירופיות, בהן דנמרק ופינלנד, ובעוד 30 שנה יהיה מספר התושבים במדינה גדול אף ממספר תושבי שוודיה ואוסטריה.

עם זאת, אומר מזור, "הצפיפות לא בהכרח צריכה להביא לבנייה של רבי-קומות. בנייה גבוהה היא רק אחד מדגמי ההצטופפות, שמתאימה לסוג מצומצם מאוד של אוכלוסיה. אפשר להגיע לצפיפויות גבוהות אפילו בבנייה צמודת קרקע". מזור מציין, כי "יש יתרונות גדולים לצפיפות, וגם לקוטן. במדינה צפופה הדרכים קצרות, קווי התקשורת קצרים, אין מקומות נידחים ורמת התשתיות לכל אזרח גבוהה". *«הארץ« תוכנית האב לישראל 2020 - תל-אביב תהיה צפופה כמו הונג-קונג *«