משרד הפנים הקים ועדות לבדיקת תלונות ראשי הרשויות המקומיות נגד תוכנית האיחוד

ראשי רשויות רבים מתנגדים לאיחוד, בטענה לפגיעה קשה באיכות החיים של תושביהן

משרד הפנים מקים חמש ועדות, בראשן יעמדו אנשי תכנון בכירים ואנשי אקדמיה, שתפקידן לבדוק את תלונות ראשי הרשויות שאת איחודן דורש משרד האוצר. הוועדות ידונו בתלונות, יגבשו עמדה ויעבירו אותה לשר הפנים, אברהם פורז, שיהיה הפוסק האחרון בשאלת האיחוד.

על פי התוכנית, תוגש הצעת חוק האיחוד לכנסת לקריאה ראשונה בזמן הקרוב, ואילו מסקנות הוועדות ואישור פורז יוגשו לקראת הקריאה השנייה והשלישית.

יצוין, כי ראשי רשויות רבים מתנגדים לאיחוד, בטענה לפגיעה קשה באיכות החיים של תושביהן. מספר ראשי רשויות אף מאיימים בפנייה לבג"ץ בטענה ששיקולים זרים עומדים מאחורי ההחלטות השונות, וכי חלקן אף נוגד החלטות של ועדות גבולות קודמות.

בין המתנגדים לאיחוד: מועצת קרית שמואל, המתנגדת להתחבר לרמת-גן, וכן קרית עקרון ומזכרת בתיה, המתנגדות לאיחוד עם רחובות. לטענת ראש מועצת קרית עקרון, אילן חדד, ועדת גבולות בראשות הגיאוגרף פרופ' אריה שחר, קבעה לפני מספר שנים, שאין לאחד את שתי המועצות הקטנות לרחובות, הסובלת מגירעון כספי.

לדעת שחר, אין שום יתרון מהותי ויתרון כלכלי באיחוד, וכי הוא עלול לפגוע ביישובים הקטנים. שחר גם הדגיש, שבין קרית עקרון ומזכרת בתיה לבין רחובות עובר כביש 40, שמונע יצירת רצף אורבני בין היישובים. כחלופה לתוכנית משרד הפנים, מציעות קרית עקרון ומזכרת בתיה ליצור איחוד ביניהן, בלי רחובות.

במסגרת התוכנית הכלכלית החליט האוצר לקדם את הרעיון, ופרסם רשימה של 70 איחודים אפשריים, שעיקרם יצירת מקבצים גדולים מממספר יישובים. כך למשל הוחלט לאחד את הקריות במפרץ חיפה, את צפת, ראש פינה, חצור ומטולה, את לוד ורמלה.