"דיפנס ניוז": חיל האוויר החליט לרכוש מטוסי קרב משני הסוגים: אף-15-איי ואף- 16

"ההתמודדות כעת - על כמות המטוסים מכל דגם" * מנכ"ל משרד הביטחון מכחיש: "ההחלטה - רק בשנה הבאה"

חיל האוויר החליט לרכוש מטוסי אף-15-איי ומטוסי אף-16 בגירסה משופרת כמטוסי הדור הבא שלו, אך טרם החליט כמה מטוסים מכל סוג יירכשו. כך מוסר השבועון "דיפנס ניוז".

לדברי מקורות בממשלת ישראל ובתעשייה הביטחונית האמריקנית, דיווחו חיל האוויר ומשרד הביטחון של ישראל למקדונל-דגלאס, מקבוצת בואינג, יצרנית אף-15, ולוקהיד מרטין, יצרנית אף-16, על כוונתה של ישראל לרכוש את המטוסים שהן מייצרות.

הודעה רשמית על ההחלטה משתי החברות צפויה להתפרסם בתחילת השנה הבאה. השווי המתוכנן של העיסקה הכפולה - לפחות 2.5 מיליארד דולר.

"ישראל זקוקה לשני סוגי המטוסים, ופקידים ישראלים כבר הודיעו שהמטוסים יירכשו", אמר מקור ביטחוני ישראלי, המעורב במגעים בין שתי החברות, ל"דיפנס ניוז". "התחרות בין מקדונל-דגלאס ללוקהיד-מרטין אינה על אילו מטוסים יירכשו, אלא על כמה מטוסים יירכשו מכל סוג".

פקיד ישראלי אחר אמר, כי חיל האוויר הגיע לפני חודשיים למסקנה, ששני סוגי המטוסים עונים על דרישותיו המבצעיות, והמליץ לפני משרד הביטחון לרכוש את שני הסוגים, כאשר כל סוג ישמש למשימות שונות.

מטוסי אף-15-איי ינוצלו למשימות ארוכות טווח, שבהן מינשא הנשק של המטוס ישמש לתקיפות גמול על שיגור טילים לעבר מטרות ישראליות. עד סוף השנה מצפה ישראל לקבל 25 מטוסי אף-15-איי, אותם הזמינה ב-1994.

מטוסי אף-16, קטנים ובעלי כושר תימרון רב יותר, ינוצלו למטרות לוחמה סמוך יותר לגבולות ישראל. כיום מפעיל חיל האוויר כ-200 מטוסי אף-16, רובם מסדרות A ו-B, שיוצרו בתחילת שנות ה-80.

פקידי לוקהיד-מרטין אמרו, כי מטרתם עתה היא לשכנע את משרד הביטחון הישראלי להוציא את חלק הארי של תקציב הרכש על מטוסי אף-16. החברה כבר הגישה למשרד הביטחון הצעה מפורטת לרכישת 50 מטוסים תמורת 2 מיליארד דולר.

"הרבה ממה שיוכנס ל-אף-16 ייגזר מטכנולוגיות של מטוסי אף-22", (מטוס העתיד של חיל האוויר האמריקני), אמר ל"דיפנס ניוז" מיקי בלקוול, נשיא ומנכ"ל חטיבת המערכות האווירונאוטיות של לוקהיד-מרטין. מקור אחר בחברה אמר, כי מטוסי אף-16 שיימסרו לישראל, יצויידו במיכלי דלק ומערכת מכ"ם שיאפשרו להם לפעול בטווח של קרוב ל-1,000 ק"מ.

בפרזנטציות לחיל האוויר, התחייבו מנהלי לוקהיד-מרטין, כי לפחות %25 מכל מטוס אף-16 שיימכר לחיל, ייוצרו בישראל. מדובר במערכות משנה, לרבות רכיבי לוחמה אלקטרונית, מערכות תקשורת ומערכות מחשבים. פקידים ישראלים ביקשו משתי החברות להכניס שינויים בהצעותיהן, במגמה לעודד שת"פ ביניהן לבין חברות היי-טק ישראליות.

במקביל, ביקרו בישראל נציגי בואינג, והגישו לחיל האוויר ולמשרד הביטחון את הצעותיהם. מקור בחברה אמר, כי הצעות בואינג התמקדו בשיפורים במטוסי אף-15-איי ובאופציות לציוד, שיורידו את מחיר המטוס ל-52 מיליון דולר ליחידה. ב-1994 היה מחירו 100 מיליון דולר.

מנכ"ל משרד הביטחון, אילן בירן, הכחיש היום (ד') את הידיעה ב"דיפנס ניוז". לדבריו, חיל האוויר והמשרד יסיימו את תהליך האבלואציה רק בתחילת 1999, כפי שתוכנן במקור.

עוד נמסר, כי צוות שהוקם במיפקדת חיל האוויר לבחינת המטוס העתידי, טרם הגיש את מסקנותיו הסופיות למפקד החיל, איתן בן-אליהו. מקור בכיר בחיל האוויר מסר, כי התהליך עשוי להימשך אף מעבר למתוכנן, בשל הצורך לבחון את ההשלכות שיהיו לסגירת פסי הייצור של האף-15 והאף-16 בארה"ב על רכישת מטוסי קרב אחרים.

בחיל האוויר מעריכים, כי גירסת התקיפה של מטוס האף-22, מחליפו של האף-15 בחיל האוויר האמריקני, לא תאושר לייצוא ללקוחות זרים לפני אמצע העשור הבא