יו"ר מועצת השמאים והיועצת המשפטית של המינהל, עו"ד רחל זכאי נוימן, הודיעה על התפטרותה מתפקידה

לדבריה, ההתפטרות באה במחאה על אי-תיפקוד המועצה, אי-מינוי מזכיר ורמה נמוכה של שמאים

יו"ר מועצת השמאים, עו"ד רחל זכאי נוימן, המשמשת גם בתפקיד היועצת המשפטית של המינהל, הודיעה על התפטרותה מתפקידה כיו"ר המועצה.

בנוסף לעו"ד נוימן התפטרו גם שני נציגי האקדמיה במועצה, פרופ' דוד שוורץ, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן, ופרופ' יפה מכנס מהפקולטה למינהל עסקים בבר-אילן, שמונתה לתפקיד יו"ר ועד הערר.

לדברי זכאי נוימן, ההתפטרות באה במחאה על חוסר יכולתה של המועצה לתפקד בצורה נאותה.

עורכת הדין זכאי נוימן מדגישה שלקחה על עצמה את התפקיד מתוך מטרה לקדם את נושא האקדמיזציה של מקצוע השמאות ואת נושא האתיקה, אך לא הצליחה להגשים שתי מטרות אלו, בשל חוסר תמיכה מצד משרד המשפטים ובשל חוסר עניין ציבורי במועצת השמאים .

זכאי נוימן מציינת, שהחוק קבע עוד בינואר 2002, שיש למנות מזכיר למועצה, אך המזכיר טרם מונה עד היום.

אי מינוי מזכיר הקשה עוד יותר על תפקידם של היו"ר ושל נציגי הציבור, שהפכו לכתובת היחידה לתלונות השמאים. בנוסף טרם מונתה ועדת אתיקה.

נוימן מדגישה, שלמרות חשיבות המקצוע ומורכבותו הרבה, לא נקבעו לו תנאי סף, כמו למשל תעודת בגרות, וכדי לזכות בתעודת שמאי יש לעבור בחינה שעד לאחרונה נערכה ברובה בשיטה האמריקנית. כתוצאה מכך, נמצאת רמתם של השמאים החדשים בירידה מתמדת. המועצה ניסתה לפעול להפיכת המקצוע לאקדמאי, אך ללא הצלחה.

במארס 2003 נערכה הבחינה השנתית בשמאות בה נבחנו כ-180 נבחנים. 100 מתוכנם טענו שהבחינה קשה מדי, ואף שיגרו מכתבי תלונה לנוימן זכאי. לדבריה, במציאות כזו לא ניתן להמשיך ולהחזיק בתפקיד.