אזרחים עיראקיים מתכננים להגיש תביעה נגד גנרל פרנקס בגין פשעי מלחמה

התביעה נגד מפקד הכוחות האמריקנים בעיראק תוגש בבלגיה; ארה"ב: לצעד כזה יהיו השלכות דיפלומטיות מבחינת בלגיה

אזרחים עיראקיים מתכננים להאשים את גנרל טומי פרנקס, מפקד הכוחות האמריקניים בעיראק, בביצוע פשעי מלחמה בתביעה שתוגש לבית-משפט בבלגיה. ארה"ב הזהירה את בריסל, כי לצעד כזה יהיו השלכות דיפלומטיות.

היזמה להגשת הקובלנה נשענת על חוק בלגי מ-1993, שמעניק לערכאות המשפטיות במדינה סמכות לשפוט חשודים בביצוע פשעי מלחמה בכל מקום בעולם, גם אם החשודים אינם בלגים. חוק זה נוצל בעבר גם ע"י אזרחים לבנוניים שביקשו להעמיד לדין את ראש הממשלה, אריאל שרון, על מעורבותו כביכול בטבח בסאברה ושתילה. יזמת תביעה זו לא הבשילה בגלל תמרונים של שלטונות בלגיה לתיקון החוק.

יאן פרמון, עורך-דין בלגי, אמר אתמול בבריסל, כי הוא מייצג 10 עיראקים שלטענתם היו קורבנות של פשעי מלחמה שבוצעו במהלך הפלישה האמריקנית לעיראק. לדבריו, יטענו התובעים שכוחות הקואליציה אחראים להרג ללא אבחנה של אזרחים עיראקיים, לרבות הפצצת שוק בבגדאד, ירי על אמבולנס, ואי נקיטת צעדים למניעת ביזה המונית של בתי-חולים. דבריו מצוטטים בוושינגטון טיימס, העיתון הראשון שפרסם את הידיעה בארה"ב.

פרמון אמר, כי התובעים יבקשו משופט חוקר לבדוק האם יש מקום להגיש כתבי אישום נגד גנרל פרנקס וקצינים אחרים בצבא ארה"ב. אם יוגשו כתבי אישום כאלה, קיימת אפשרות תיאורטית שפרנקס והקצינים האחרים יעצרו אם יבקרו בבלגיה ויועמדו לדין בבריסל. "בלגיה אף תוכל להוציא צווי מעצר בינלאומיים, אם כי אינני חושב שנגיע לשלב זה", אמר הפרקליט.

לדבריו, היות שהחוק הבינלאומי מונע העמדה לדין של ראשי מדינות ושרים, ובמקרה הזה את הנשיא ג'ורג' בוש ושר החוץ קולין פאואל, בעודם מכהנים בתפקיד, תכוון התביעה נגד גנרל פרנקס וקצינים אחרים. "לקציני הצבא האמריקני היה הסמכות למנוע ביצוע פשעי מלחמה אך הם לא עשו דבר", אמר פרמון. "מפקד צבאי אחראי לפשעי מלחמה (שביצעו הכוחות שעליהם הוא ממונה) גם אם לא ביצע אותם או נתן פקודה לבצעם, וגם אם לא נקט את כל הצעדים הנחוצים למנעם".

הגשת התביעה מדגישה את המתיחות בין בריסל לוושינגטון, בעקבות הצטרפות בלגיה לצרפת, גרמניה ורוסיה במסע האירופי נגד המלחמה בעיראק. עוד לפני שנודע על הגשת התביעה, אמר פאואל, כי החוק הבלגי המעניק לערכאות מקומיות סמכויות שפיטה בקובלנות על פשעי מלחמה שאין להם קשר לבלגיה עלול לפגוע ביכולתם של אנשי צבא אמריקנים לבקר או לעבוד במטה נאט"ו בבריסל. "כמדינה שמשמשת מרכז בינלאומי, זה צריך להדאיג קצת את הבלגים", אמר פאואל.

מכון ויזנטאל גינה היום את היזמה להגשת התביעה ותיאר אותה "בלתי רצינית וחצופה".