"המדינה השקיעה מיליוני שקלים בהכנת תוכנית מיתאר ארצית לביוב, שנמצאת בימים
אלה על סף אישור, אך דווקא נציבות המים ומינהלת הביוב, אינן פועלות על-פיה,
ומכשילות ביודעין את מוסדות התכנון בביצוע מטרותיה". כך כותב מהנדס מחוז המרכז
של משרד הבריאות, אהוד לשם, לשר התשתיות, יוסף פריצקי.
לדברי לשם, הממשלה החליטה על הקמת מינהלה ארצית לביוב אחרי אירוע הפוליו בשנת
1990, כאשר בין מטרות המינהלת לתכנן תוכניות ארציות לביוב ולקולחים. לאחר הגדרת
מטרות התוכנית, נערכו דיונים ממושכים בוועדת העורכים, בהשתתפות נציב המים,
בוועדה גובשה התפיסה התכנונית של הקמת מערכת מתקני טיהור, איגום וניצול מרבי
של הקולחים. בנוסף, התקיימו דיונים וישיבות רבות בועדות המחוזיות והמקומיות,
בוועדות הביוב, ברשויות המקומיות, במשרדי איכות הסביבה, ובמשרדי הבריאות ועוד,
אך למרות זאת התוכנית בה הושקע עמל רב, אינה מיושמת.
לטענת לשם, המינהלת עובדת ללא חשיבה וראייה תכנונית אזורית ועל אזורית. ועדת
השיפוט של המינהלת דנה בבקשות של עיריות להקים מכוני טיהור עצמאיים, וזאת בניגוד
למדיניות המוצהרת. הוועדה דנה בבקשת עיריית ראשון לציון להקים מתקני טיהור
עצמאיים בעלות של 132 מיליון שקל, ובהקמת מתקני השבה בעלות של 53 מיליון שקל,
וזאת למרות שראשון לציון מחוברת לשפד"ן, המטהר את כל שפכי גוש דן, והיא יכולה
לקבל ממנו מים מטוהרים. יתר על כן, התוכנית כלל לא הועברה לוועדה המחוזית לתכנון
ולבנייה, ולוועדת הביוב לשם דיון לקבלת אישורים סטטוטורים, שהם הבסיס לתכנון
אורבני סביבתי וראייה מרחבית של האזור כולו.
לדברי לשם, הקמת מט"שים מקומיים להשקיית פארקים ציבוריים היא בעיה בריאותית,
ולכן עליה לקבל בראש ובראשונה את אישור משרד הבריאות, דבר שכלל לא התבקש.
דוגמא נוספת לאוזלת ידה של המינהלת מוצא לשם באי נקיטת עמדה נחרצת להקמת שני
מט"שים צמודים. לדבריו, מועצה אזורית מטה יהודה מתכננת להקים מט"ש מקומי בשיטת
בוצה משופעלת במושב טל שחר. בסמוך, מתכננת המועצה האזורית גזר הקמת מט"ש נוסף
באותה שיטה בדיוק, וזאת למרות התנגדות משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה.
לדעתי", מציין לשם, "אין כל הגיון בהקמת שני מכונים צמודים, ואין לכך שום הצדקה
כלכלית, הנדסית וסביבתית".
"אני מצפה שמינהלת הביוב תקבע מדיניות, ותעניק הלוואות מדינה, לא תיגרר אחר
הרשויות המקומיות, ותדע לנהל את מדיניות מערכות הטיהור בארץ", כותב לשם, "כל
זאת אך ורק באמצעות שיקולים ברורים, הנעדרים אינטרסים זרים".
לשם מדגיש במכתבו, שמנהלת הביוב ונציבות המים אינן פועלות על-פי תמ"א 34 או
בהתאם להגיון כלכלי, בריאותי, הנדסי וסביבתי, ואף לא על פי צרכי משק המים האמיתיים.
לדבריו, מינהלת הביוב ונציבות המים, שאמורות להיות ראש לתוכנית תמ"א 34, הפכו
את עצמן לזנב הנגרר אחרי הרשויות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.