"דרך טקסס" הוא הכינוי שניתן לדרך הפטרולים שהתמשכה לאורך גבול ישראל ירדן
מעמק האלה ועד קיבוץ להב. המזרח הפרוע.
הרבה לא השתנה מאז. אזור שפלת יהודה שבין בית גוברין ללהב מתאפיין עדין במרחבים
פתוחים, גבעות משתפלות, מרבדי כלניות, מחילות מסתור ותלי ערים קדמוניות. "ארץ
ריקה גדושה" כפי שכינה אותה הגאוגרף סוקר הנוף מנחם מרכוס.
רק שתי דרכים כפריות חוצות כאן את השפלה לרוחבה. בצפון כביש 3415 המחבר את
ישובי מזרח חבל לכיש - לכיש, אמציה ושקף, ובדרום כביש 3255 המחבר את ישובי
השומר הצעיר של אזור יער להב - דבירה, להב ושומריה. דרכים יפות ונוחות, משתלבות
בנוף ומתאימות לנפח התנועה הקטן העובר בהם - מעט תושבי האזור והמון מבקרים
המוצאים בו איכויות נדירות של טבע נוף ומורשת בלתי מופרים במרכז הארץ.
לפני מספר שנים התעוררה תקווה, שבזכות נידחותו של המקום במשך עשרות שנים, תהיה
לו עדנה. מינהל מקרקעי ישראל, מינהל התכנון במשרד הפנים וגופי השימור, החלו
לתכנן במקום "שמורה ביוספרית", שיטת התכנון האזורי המקובלת בעולם לפתוח בר
קיימא של אזורים רגישים, תוך מתן דגש על פרנסת הישובים הקטנים הקיימים בו מתיירות,
מחקר ומוצרי מקום. את מעט הכסף שנדרש להשלמת התכנון האזורי לא הצליחו הרשויות
למצוא, אך כדי להסיק את קטר התשתיות הלאומי נמצא הר שקלים גדול לשרוף.
איזה צורך תחבורתי יש בכביש חדש לאורך הקו הירוק? האם כדי לחבר כמה עשרות משפחות
המתגוררות בשקף למשפחות הבודדות המתגוררות בשומריה יש לבנות כביש שמהירות התכן
בו היא 90 קמ"ש, כמו בטקסס הגדולה? תוכנית המתאר למחוז דרום קבעה, שיש לחבר
בין שתי הדרכים הכפריות בדרך נוף שתתפתל בנחל, בתוואי דרך הפטרולים הישנה.
במיליון שקל היה ניתן לסלול אותה ברוחב של הדרכים הקיימות לשקף ולשומריה וליצור
חיבור תיירותי ומקומי. אך בטקסס כמו בטקסס - מתכננים דרך בתוואי חדש, חוצב
עשרות מטרים בהרים, אולי אפילו מנהרות, ממלא את העמקים בסוללות ואולי אפילו
גשרים ארוכים, משאיר חותם אכזרי בנוף כמו הכבישים העוקפים ביהודה השכנה ועלותו
עשרות מליוני שקלים.
אפילו התרוץ הבטחוני, שלמשמעו נכלמים כל השיקולים הסביבתיים והכלכליים, אינו
תקף כאן. אין לכביש כל משמעות בטחונית. במקביל לו הולך ומוקם בימים אלה מכשול
קו התפר ולצידו דרך הפטרולים החדשה. בהנחה שלא מורים למשרד התחבורה להעביר
עשרות מיליוני שקלים מתחזוקת כבישים אדומים לביצוע כבישים מיותרים, נראה שמישהו
עושה בתקציב תשתית התחבורה מניפולציה מכוערת.
כפי שמצנע בנה מחלף לחיבור המרינה בבת גלים, למרות שאינה מאושרת על ידי מוסדות
התכנון, כך הממשלה בונה כביש יקר לקידום רעיון העיוועים של "ישובי הפרסה".
אחרי שייבנה הכביש בשפלת יהודה, כמו אחרי שנבנה המחלף למרגלות הכרמל, יטענו
הצדיקים כי הכסף הגדול נשפך כבר ועתה יש להשתמש ביעילות בתשתיות קיימות. האם
ראש הממשלה התחיל בתהליך התנחלויות מבודדות ויקרות ממערב לקו הירוק לשם פינוי
אלו שממזרח לו?
הכותב הוא גיאוגרף ומתכנן סביבתי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.