%80 מכספי ההסדר עם הבנקים בשווייץ - לניצולי שואה; היתרה - לחינוך והנצחה

UBS וקרדיט סוויס יפקידו מחר בארה"ב את התשלום הראשון בסך 250 מיליון דולר

הארגונים היהודיים הגדולים וארגוני ניצולי השואה בארה"ב ובישראל, יגישו לביהמ"ש בניו-יורק תוכנית מוסכמת לשימוש בכספי ההסדר עם הבנקים השווייצריים. השופט אדוארד קורמן צפוי לאשר את התוכנית בתוך שבועות אחדים.

בישיבת הנהלת הארגון היהודי להשבת רכוש (איל"ר), סוכם בסוף השבוע, כי כספי ההסדר יחולקו באופן הבא: %55 ישירות לניצולים נזקקים בישראל ומחוצה לה; %25 לארגונים המטפלים בניצולים; %20 לחינוך יהודי, לתיעוד השואה ולהנצחת הקהילות.

היקפו של ההסדר הוא 1.25 מיליארד דולר, אשר ישולמו במשך שלוש שנים, בתוספת ריבית בסך 200-150 מיליון דולר. המפתח שנקבע בסוף השבוע - %80 לניצולים ו-%20 לחינוך ותיעוד - זהה למפתח המקובל כיום בוועידת התביעות מגרמניה, המממשת רכוש ללא יורשים בשטחי מזרח גרמניה לשעבר.

הארגונים היהודיים יגישו את הצעתם במשותף עם עוה"ד מל וייס ומייקל האוספלד, שמילאו תפקיד מרכזי במו"מ עם הבנקים מטעם התובעים הייצוגיים נגדם. הארגונים צפויים לבקש מקורמן לאשר לכל עורכי הדין תשלום בגין החזר הוצאות בלבד, בסך 100 דולר לשעה.

וייס והאוספלד כבר הסכימו לכך, אך עו"ד אד פייגן - שהגיש את התביעה הראשונה - דורש 250 מיליון דולר. ההערכה היא, כי ביהמ"ש יאשר לו שכר של כמה עשרות מיליוני דולרים, אשר ייגרעו מן הסכום הכולל של ההסדר.

שני הבנקים הגדולים בשווייץ, UBS וקרדיט סוויס, יפקידו מחר (ב') בחשבון בנק חסום בארה"ב את התשלום הראשון במסגרת ההסדר, בסך 250 מיליון דולר. UBS יממן שני שלישים מן ההסדר, וקרדיט סוויס - את השליש הנותר. הבנק המרכזי של שווייץ דחה את בקשת שני הבנקים להשתתף במימון ההסדר, בקשה שהועלתה בשל סחר הזהב הענף שניהל הבנק עם גרמניה הנאצית.

הנהלת איל"ר גם אישרה את צירופם לארגון של שני ארגונים יציגים של יהודי אירופה - הקונגרס היהודי האירופי ופדרציית הקהילות. הם ייוצגו בידי נשיא הקונגרס האירופי, איגנץ בוביס; איש העסקים הבריטי דייוויד לואיס; ונציג של קהילות מזרח אירופה. צירופם של שני הארגונים נעשה ביוזמתו של מנכ"ל הקונגרס היהודי בישראל, אבי בקר, במטרה לשתף אותם בקבלת ההחלטות המשפיעות על הקהילות באירופה