פיתוח עולמי של סוג חדש של סוללות נטענות באונ' בר-אילן: סוללת מגנזיום נטענת וידידותית לסביבה

לסוללות יכולת טעינה ופריקה של אלפי מחזורים, עבודה בטווח טמפרטורות רוחב מ- 40°C - ועד 100°C * המימון לפיתוח הגיע מחברת ההשקעות הישראלית ATU

פיתוח עולמי של סוג חדש של סוללות נטענות פותח במעבדות אוניברסיטת בר-אילן, סוללת מגנזיום נטענת, ידידותית לסביבה. גילוי זה התפרסם בכתבי העת מהיוקרתיים ביותר בעולם ביניהם: Nature, Advanced Materials , Journal of Chemical Record וז'ורנלים מובילים באלקטרוכימיה.

מאז שנות השמונים נעשו ניסיונות על ידי חוקרים שונים לפתח סוללות מגנזיות נטענות ללא הצלחה.

פרופ' דורון אורבך ואנשיו מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת בר-אילן הצליחו לאחר מאמץ מחקרי של כמה שנים לפתח סוללות מגנזיום נטענות בעלות ביצועים יחודיים. אלו כוללים יכולת טעינה ופריקה של אלפי מחזורים, עבודה בטווח טמפרטורות רוחב (מ- 40°C - ועד 100°C) וידידותיות לסביבה. הקבוצה באוניברסיטת בר-אילן המציאה מערכות אלקטרוליטיות נוזליות ומוצקות וכן קתודות לסוללות אלה. בשיתוף עם חברת "אורטל" מקיבוץ נוה אור שבעמק בית שאן פותחו סרטי מגנזיום דקים המתאימים לשימוש בסוללות ונוחות ליצור המוני.

המימון לפיתוח הגיע מחברת ההשקעות הישראלית ATU (Advanced Technology Upgrading).

כוונת מפתחי הסוללות שנמצאים כעת בשלבי פיתוח הנדסי מתקדם היא להיכנס לשיתוף פעולה בחודשים הקרובים עם חברות המייצרות סוללות וכימיקלים כאשר מטרתם היא להביא את הסוללות לרמה מסחרית בתוך שנה.

השימוש החשוב בטכנולוגית המגנזיום שפותחה אמור להיות בסוללות גדולות למשל, לצורך איזון יצור-צריכה בתחנות כח (load leveling), תמיכה במערכות תקשורת (back-up), מערכות אל פסק (UPS) ואולי אף לרכב.

פרופ' אורבך מסביר את ההבדלים בין סוללות המגנזיום לסוללות אחרות בשוק. למשל, טכנולוגיות ליתיום מאפשרת קבלת צפיפות אנרגיה גבוהה ביותר אולם סובלת מבעיות בטיחות ומחיר גבוה. סוללות המכילות עופרת או קדמיום אינן ידידותיות לסביבה ומוגבלות מבחינת צפיפות האנרגיה שלהן. בעיקרון, לכל הסוללות הנמצאות בשוק ישנן בעיות יציבות הדורשות פתרונות מיוחדים ומגבילות את מספר מחזורי העבודה. בסוללות המגנזיום אין שום תגובות צדדיות (פרזיטיות) בין רכיביהן ולכן ניתן לפרוק ולטעון אותן אלפי פעמים מה שמביא אותן לקיבול מצטבר עצום, גבוה מזה של כל הסוללות האחרות בשוק.

ניתן להשתמש בסוללות באותם נתיכי מגנזיום שבהם משתמשים בבניית חלקי רכב. לכן מדובר בסוללות ידידותיות לסביבה בעלות יתרונות בטיחותיים חשובים.

יש לציין שפיתוח מעין זה חשוב למדינת ישראל שכן במפעלי ים המלח מיוצר מגנזיום בכמות המהווה 25%-20 מהצריכה העולמית. שימוש במגנזיום בסוללות נטענות יעלה באופן משמעותי את הערך המוסף שלו, לכן תעשיית סוללות מגנזיום תיתן דחיפה נוספת לענף יצור המגנזיום החשוב בארץ.

עד כה נרשמו 3 פטנטים הקשורים למערכת כולה, לקתודות שונות ולסוללות מגנזיום נטענות מוצקות. הפטנטים אושרו בארה"ב ונמצאים בתהליך רישום בכל העולם.

צרו איתנו קשר *5988