משרד התחבורה ימליץ לבטל פרויקט הרכבת המשודרגת מתל-אביב לירושלים

הסיבה: חוסר כדאיות * תיבדק שוב הכדאיות של פרויקט הרכבת המהירה דרך בית שמש

משרד התחבורה ימליץ לבטל את פרויקט הרכבת המשודרגת (חלופה S) מת"א לירושלים. כך נודע ל"גלובס". אתמול (א') הוצג בפני דירקטוריון רכבת ישראל מסמך פנימי, המציע לבטל את הפרויקט בנימוק של חוסר כדאיות כלכלית ותועלת תחבורתית. על-פי המסמך, הפרויקט יביא לחיסכון של 250 מיליון שקל, בעוד שעד כה הושקעו בו למעלה מ-300 מיליון שקל.

הפקידות הבכירה במשרד התחבורה תומכת בביטול הפרויקט, ובמקביל בבדיקת הכדאיות הכלכלית של חלופה G-1, המציעה למנהר את התוואי הקיים דרך בית שמש.

אינדיקציות מראש

בכיר במשרד התחבורה אמר: "ישנה סבירות גבוהה לביטול הפרויקט, שהוכח לפי כל האינדיקציות כפרויקט לא כלכלי. בפני משרד התחבורה, עוד בטרם היציאה לעבודות, עמדו נתונים חד-משמעיים שמדובר בפרויקט לא יעיל תחבורתי וכלכלי. ההחלטה לבצע את הפרויקט היתה פוליטית, והתקבלה על-ידי ראש הממשלה, אריאל שרון בניגוד להמלצות בדרג המקצועי".

ההחלטה על ביטול הפרויקט התבססה על דו"ח מקצועי שהכינה עבור משרד התחבורה חברת מתת, בבעלות יעקב קולניק ויהושע כהן. הדו"ח קבע, כי משך הנסיעה בין ירושלים לת"א בקו המשודרג יהיה 82 דקות ברכבת מסוג IC3 ו-73 דקות ברכבת טילטינג - קרונות שהוחלט לבטל את השימוש בהם בקו המשודרג. תחזית הנוסעים לשנת 2010 היא 700 אלף בשנה.

ההחלטה של שרון

בשנת 1998 החליט שרון, שכיהן אז כשר התשתיות, להשלים את הפרויקט בעלות של 170 מיליון שקל. עלפי דו"ח של המכון הישראלי לתכנון ומחקר תחבורה, משך הנסיעה יהיה 50 דקות והרכבת תעביר 3.8 מיליון נוסעים ב-2010.

רכבת ישראל צפויה לחנוך בספטמבר השנה את הקו מת"א לבית שמש, ולבטל את העבודות בקו לירושלים במסגרת החלופה המשודרגת. העבודות החלו במארס 2002 והיו אמורות להסתיים בפברואר 2003. כי קבלנים העובדים בתוואי פנו לרכבת ישראל והתריעו על חוסר היעילות והקושי לבצע את העבודות, בשל הטופוגרפיה הקשה בהרי יהודה.

רוב חברי דירקטוריון הרכבת תומכים בביטול הפרויקט. במקביל הוחלט על בדיקת כדאיות כלכלית-תחבורתית של חלופת G-1 - רכבת מהירה בין ירושלים לת"א דרך בית שמש, מול החלופה המהירה דרך נתב"ג (G-1 .(A-1 כוללת מנהרה בת -16 ק"מ, משך הנסיעה בה יהיה 36 דקות ועלותה - 2 מיליארד שקל.

עם זאת, ציין גורם בכיר במשרד התחבורה, כי ההחלטה על ביטול הפרויקט צריכה לקבל את הסכמתו של שרון, "וקשה להאמין שעל אף הנתונים הוא יתמוך בה".

שני קווים שונים

מנכ"ל הרכבת, יוסי שניר, אמר בתגובה: "רכבת ישראל ממשיכה בביצוע עבודות על-פי המתוכנן, וזאת על מנת שנוכל לפתוח את הקו בדצמבר 2004, כל עוד לא התקבלה החלטה אחרת". שניר עוד ציין, כי חלופת -1 G אינה מהווה תחליף לחלופה הצפונית A-1, שכן מדובר בשני קווים המשמשים פונקציות שונות.

מנכ"ל החברה לפיתוח ירושלים, עזרי לוי, אמר ל"גלובס": "הרשות מברכת על שתי ההחלטות, ותכבד כל החלטה שתתקבל לאחר בדיקה כלכלית אובייקטיבית לגבי החלופות הרכבת המהירות G-1 או A-1".