הקבינט הכלכלי-חברתי אמור להחליט בשבוע הבא על החזרת חלק משמעותי מפרויקט הולכת
הגז הטבעי לידי חברת החשמל. כך נודע ל"גלובס".
הפרויקט הטבעי מתעכב מזה שמונה שנים, במהלכן השתנו לפחות חמש פעמים ההחלטות
העקרוניות של הממשלה. דבר זה מעכב את הגעת הגז לתחנות הכוח ולמפעלים, למרות
היותו אמצעי ייצור נקי וזול יותר מפחם ומזוט. הקבינט אמור לקבל את המלצות הצוות
שמינה לפני חודש כדי להכריע בסוגיה. בראש הצוות עומד סגן החשב הכללי, אלדד
פרשר. לפני חודש וחצי הפך הקבינט החלטה קודמת, והחליט להעביר את פרויקט הולכת
הגז למגזר הפרטי. בחצי השנה האחרונה, היתה חברת החשמל אחראית על הפרויקט, לאחר
שנכשל המכרז ליזמים פרטיים.
כאשר נכנסו לתפקידיהם שרי האוצר והתשתיות, בנימין נתניהו ויוסף פריצקי, הם
החליטו, כי אסור לחזק את המונופול של חברת החשמל, ויש להחזיר את פרויקט ההולכה
למגזר הפרטי. חברת החשמל אמורה להיות הצרכנית העיקרית של הגז.
בעקבות כך הוחלט לנהל מעין מכרז סגור. הצוות בראשות פרשר, שכלל גם נציגים של
אגף התקציבים, משרד התשתיות, ומשרד המשפטים נפגש עם יזמים פרטיים פוטנציאליים:
פז ואפריקה-ישראל; ים תטיס (השותפות שתספק את הגז הטבעי); אמישראגז; קבוצה
הכוללת את גזפרום הרוסית והקבלן יעקב אנגל; וקבוצה בראשות בריטיש גז.
בריטיש גז וים תטיס המליצו שחברת החשמל תקים את הפרויקט, ואילו גזפרום ופז-אפריקה
אמרו שהן מסוגלות לבצע אותו. למרות זאת, הצוות סבור, כי רק חברת החשמל תוכל
לעמוד בלוח הזמנים המקורי, משום שכבר החלה בתכנון ובצעדים מעשיים למימוש הפרויקט
ואף הוציאה 10 מ' ד'.
קבוצת פז-אפריקה טוענת שגם היא מסוגלת להקים את הפרויקט בלוח זמנים מזורז,
משום שכבר החלה להתכונן אליו כאשר ניגשה בשעתו למכרז הפומבי שנכשל.
הקבינט הכלכלי עשוי להחליט, כי בשלב זה רק ביצוע התוואי הימי של הפרויקט יועבר
לחברת החשמל, ובמקביל ינוהל מכרז סגור בין היזמים האמורים, להפעלת התוואי הימי
לטווח ארוך והקמת התוואי היבשתי של פרויקט ההולכה. אין הכוונה למסור את הבעלות
על פרויקט ההולכה לחב' החשמל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.