ועדת המכרזים הבינמשרדית הקפיאה את פרסום מכרז ה-PFI לסלילת כביש 431. זאת, על רקע חילוקי דיעות בין משרד האוצר למשרד התחבורה סביב השאלה מי תהיה הרשות הממונה על הפרויקט. כך נודע ל"גלובס".
נודע, כי נציגי משרד התחבורה ונציגי מע"ץ החרימו את השתתפותם בוועדת המכרזים, ולכן בוטלו הדיונים שתוכננו. מבחינה טכנית מסמכי המכרז מוכנים, וכיום נמצאת הוועדה לקראת סיום הכנת הסכמי הזיכיון.
באוצר סבורים, כי מע"ץ לא יכולה להיות הרשות הממונה, כיוון שאין ביכולתה לדאוג לכל הצד הפיננסי, לנהל הסכמי זיכיון ארוכי טווח ולתחזק מכרזי PFI ו-BOT.
לדברי בכירים באוצר, מע"ץ הוא "מעין קבלן קטן, מנהל פרויקט, ואין לו הכלים להוביל ולפקח על מכרזים מסוג זה". מנגד סבורים במשרד התחבורה, כי רק למע"ץ יש הכלים לעשות את התיאומים הנדרשים, ולייצג את המדינה במכרזים כאלה. במשרד התחבורה אומרים, כי מדובר בנושא עקרוני שאינו ניתן לפשרה.
לדברי גורמים במשרד, "מטבע הדברים, מע"ץ היא זו שצריכה להיות הרשות הממונה. בדיוק כפי שנת"ע הוא הגוף הממשלתי הממונה לקידום פרויקט הרכבת הקלה בת"א, וחברת חוצה ישראל, שהיא הגוף הממשלתי, אחראית על כביש חוצה ישראל".
על-פי התכנון המקורי, אמור היה השלב השני במכרז להתפרסם בפברואר 2003. על רקע מחלוקות לגבי גובה מענק ההקמה - שנקבע ל-40% - ועל רקע המחלוקת לגבי הרשות הממונה, נדחה המועד לפרסום המכרז.
כביש 431, המכונה עוקף גוש דן, הוא כביש שמתחיל ממערב לראשל"צ דרך רמלה, לוד ומסתיים במודיעין. אורך הכביש 20 ק"מ ועלותו 1.2 מיליארד שקל.
זהו הכביש הראשון בישראל שמקודם בשיטה של PFI. לפי שיטה זו, הקבוצה שתזכה במכרז, תקים, תחזיק ותתפעל את הכביש לתקופה של 25 שנים. בתום תקופת ההקמה, תשלם המדינה לזכיין מענק הקמה בשיעור של 40% מעלות הפרויקט ואת היתרה תשלם בתשלומים שנתיים.
את שלב המיון המוקדם עברו ארבע קבוצות: שפיר הנדסה בשותפות עם גמול אחזקות אנרגיה, אשטרום בשיתוף סולל בונה ושיכון ובינוי, חברת א. ארנסון, רמט והאחים רויכמן והקבוצה הרביעית היא דניה-סיבוס והחברה הקנדית AECON.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.