הכנסת אישרה בקריאה שנייה את הסדר הפרטת חברת החשמל שבתוכנית הכלכלית

(עדכון שוטף) קודם לכן אישרה המליאה בקריאה שנייה את פרק הרשויות המקומיות בחוק שבמרכזו העלאת תעריפי הארנונה ברשויות המקומיות ב-3.2% * עלו תעריפי המים השפירים לחקלאות ב-15% ותעריפי המים לצריכה ביתית ב-7% * עבר התיקון הרחב בחוק החברות הממשלתיות

(עדכון) מליאת הכנסת אישרה הערב בקריאה שנייה את הסדר ההפרטה של חברת החשמל שבחוק התוכנית הכלכלית. הרפורמה במשק החשמל אושרה ברוב של 43 תומכים מול 35 מתנגדים.

קודם לכן אישרה המליאה בקריאה שנייה את פרק הרשויות המקומיות בחוק שבמרכזו העלאת תעריפי הארנונה ברשויות המקומיות ב-3.2%.

עוד אושרו בקריאה שנייה, ברוב של 54 תומכים מול 44 מתנגדים, העלאת תעריפי המים השפירים לחקלאות ב-15% ותעריפי המים לצריכה ביתית ב-7%. לעומת זאת לא תהיה העלאה בתעריפי המים המליחים ומי השפד"ן.

התיקון הרחב בחוק החברות הממשלתיות עבר בקריאה שניה ברוב של 58:48. התיקון מסדיר את ההגנה על האינטרסים של המדינה בחברות שבהפרטה, כתחליף למניית זהב, גם לאחר שיעברו לידיים פרטיות. התיקון מחייב בין השאר, את החברות הממשלתיות בפרסום דו"חות כספיים בדומה לחברות ציבוריות כדי להגדיל את סיכוי הממשלה לקבל מהן את הדיבידנדים המגיעים לממשלה.

שר האוצר מחק ברגע האחרון מהצעת התיקון, סעיף שהיה מאפשר לחברת בזק להגדיל את אחזקותיה ב-YES מעל ל-50% מבלי להפוך את יס לחברה-בת ממשלתית, כדי להגדיל את ערכה בהפרטה.

שר התשתיות יוסי פריצקי אמר ל"גלובס" בתום ההצבעה, כי אישור הפרטת חברת החשמל מהווה סוף פסוק להתרוצצות סביב החקיקה מאחר שאישור כל סעיפי חוק התוכנית הכלכלית בקריאה שלישית ייעשה כמקשה אחת.

הסעיפים שאושרו מסבירים את חלוקת שירותי חברת החשמל בין שלושה בעלי זיכיונות לייצור, הולכה וחלוקה. סעיפים נוספים שהיו בהצעת החוק לגבי מדיניות משק החשמל וחלוקת הסמכויות בין שר התשתיות לרשות שירותים ציבוריים - חשמל הוצאו מהחוק לבקשת השר בגלל מחלוקת שבתוך המשרד.

ההצבעה על סעיפי התוכנית מתנהלת בעצלתיים כשבאופוזיציה כמו בקואליציה ניכרים סימני העייפות, למרות שרוב ההצבעות נעשות במהירות יחסית, בהרמת ידיים אף מבלי למנות את הקולות במדוייק. ההכרעה נעשית עפ"י מראית עין של יו"ר הכנסת ראובן ריבלין שמנהל את ההצבעות.

כתוצאה מהעייפות בקושי ארבע שעות לאחר תחילת ההצבעות מתרוקן האולם תוך כדי ההצבעות. במקרה של ההצבעה על העלאת הארנונה הוחלט לקיים אותה באופן שמי ולמרות מרוצת הח"כים בחזרה לאולם לא היה חסר שהקואליציה תפסיד ורק בסיבוב השני של קריאת השמות הושג רוב דחוק של 51 תומכים מול 47 מתנגדים.

בשני המחנות מצפים לראשון שיישבר כדי להתפשר על קיצור ההצבעות בתמורה להעברת סעיפים או ללא תמורה.

מרחב התמרון של האופוזיציה בכנסת, להתיש את הקואליציה בהצבעות אינסופיות על חוק התוכנית הכלכלית, הוגבל היום (ד') בצהריים, בהחלטה שהסמיכה את יו"ר הכנסת, להחליט על איזה עניין תתקיים הצבעה שמית, שהיא הצבעה ארוכה ביותר.

עם זאת, גם במגבלות האפשריות, ההצבעה על אלפי ההסתייגויות בקריאה השנייה ועל אישור הסעיפים עלולה להימשך עשרות שעות. ההצבעות על אלפי הסתייגויות החלו בשתיים אחה"צ, במתכונת שקבעה ועדת הכנסת, סדרנית העבודה של הבית, בהסכמת האופוזיציה. הן יתקיימו ברצף וללא הפסקה, בהצבעות אלקטרוניות מהירות, או בהרמת ידיים. הצבעות שמיות יתקיימו לפי דרישה, וכאמור רק בהסכמת היו"ר, ראובן ריבלין.

מרכז פעולות האופוזיציה, ח"כ אברהם בורג (העבודה), אמר שהוא סומך על הגינותו של ריבלין, שלא תקפח את האופוזיציה.

בהצבעות הראשונות בכנסת על ההסתייגויות נרשם רוב של 64 מול 46 לקואליציה.

סיבוב אחד של הצבעה שמית, שבה נקראים שמות 120 הח"כים וכל אחד מכריז על עמדתו - נמשך בממוצע 20-30 דקות. בורג מעריך, שגם במגבלות שהוסכם עליהן, קיים מרחב התשה של עשרות הצבעות שמיות שיידרשו על 107 סעיפי החוק ועל כ-200 הסתייגויות מהותיות. גם יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ רוני בר-און (ליכוד), מסכים עקרונית שראוי לקיים הצבעות שמיות רק על אלה.

בהנחה שריבלין יאשר רק את מחציתן, מדובר ב-150 הצבעות שמיות, שיימשכו לבדן כ-50-75 שעות, שהן 2-3 יממות רצופות, כשעליהן יש להוסיף את השעות הרבות של ההצבעות הרגילות. שם גם עלולה כל הצבעה בהרמת ידיים להימשך, אם תידרש ספירה ידנית של המצביעים.

נוכח האפשרות שבלוח הזמנים הזה עלולות ההצבעות להימשך עד כניסת השבת, ואולי גם אחרי יציאתה, מקווים בפורום סיעות האופוזיציה, שהקואליציה תישבר, ותסכים לקצר את המרתון, והאופוזיציה תסכים תמורת ביטול גזירות, כגון מס הבריאות על עקרת הבית.

שר האוצר בנימין נתניהו נדרש לפני תחילת ההצבעות על ידי ח"כ אבשלום וילן (מרצ) לגלות לכנסת אם היו הסכמים או התחייבויות שלטוניות של הממשלה לח"כים כדי שיתמכו בתוכנית הכלכלית. הוא טען, כי למתנחלי יש"ע התחייבה הממשלה להחזיר בדרכים אחרות כל הטבת מס שתישלל מהם במסגרת החוק.

נתניהו הודיע כי לא היו הסכמים כאלה וגם לא ניתנו התחייבויות בכיוון זה וההסכמים היחידים שנעשו הם בין הממשלה לסיעות שינוי והמפד"ל מראשית השבוע שמסדירים תמיכות בתלמידי ישיבות וכן מורידים את שכר הלימוד לסטודנטים ומגבילים את מענק הלידה. כמו כן, יש הסכמה על תיקון חוק קיצבאות הילדים במטרה לדחות את יישום ההפחתה השנייה בקצבאות במספר חודשים.

בתחילת הישיבה דחה יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, בקשות שלא לקיים את ההצבעות ביום ירושלים שמתחיל הערב, שהוא יום חג לפי חוק שקיבלה הכנסת. עם זאת, הודיע ריבלין כי ההצבעות ייפסקו מחר בין השעות 14:00 ל-19:00 כדי לאפשר לח"כים להשתתף בטקסים השונים של החג.

המהומה הראשונה פרצה באולם הכנסת כחצי שעה לאחר תחילת ההצבעות כשקבוצת מפגינים שהגיעה ליציע האורחים הניפה כרזת בד ענקית ועליה כתוב "ביבי הורס את המדינה". סדרני הכנסת והביטחון תלשו מידיהם את הכרזה וסילקו אותם מהיציע.