HSBC יהפוך לאחר רכישת ריפבליק בנק לקבוצה המובילה בעולם בנכסים בנקאיים

מחיר העיסקה - 10.3 מיליארד דולר - גבוה פי 3 משווי ריפבליק בספרים *היקף הנכסים לאחר העיסקה - 530 מיליארד דולר

החברה הבנקאית של הונג קונג ושנגחאי, HSBC Holdings, שהיא חברת האחזקות הבנקאיות הגדולה ביותר בבריטניה ובהונג קונג, תרכוש את בנק ריפבליק ניו-יורק של משפחת ספרא ואת שלוחת הבנקאות הפרטית שלה באירופה תמורת 10.3 מיליארד דולר.

העיסקה צפויה להתבצע במזומן ולפי 72 דולר למניה של בנק ריפבליק. HSBC יגייס 3 מיליארד דולר למימון העיסקה בהנפקת מניות פרטית לגופים מוסדיים. הבנק צופה הוצאות חד-פעמיות של 450 מיליון דולר לארגון מחדש של הקבוצה, שיוצאו השנה ובשנה הבאה, ולאחר מכן חיסכון של 300 מיליון דולר.

מחיר העיסקה גבוה פי 3.2 משוויו של ריפבליק בספרים. אנליסטים ציינו היום (ב'), כי מדובר בחריגה מהקו הקבוע של HSBC, המוכן לשלם רק עד כפליים מן השווי בספרים תמורת חברות שהוא רוכש.

המסחר במניות ובאופציות של בנק ריפבליק ביום שישי בבורסה של ניו-יורק היה ער במיוחד, כנראה על רקע שמועות מוקדמות על ההשתלטות. מניית ריפבליק זינקה ב-%14 ל-70 דולר. בהונג קונג ירדה מניית HSBC ב-%4.3 ל-35 דולר אמריקני.

להערכת אנליסטים, HSBC מעוניין במיוחד בפריסתו הבינלאומית של ריפבליק, הפעיל בעיקר בתחום הבנקאות הפרטית. על פי ההערכות, מספר לקוחותיו בקטיגוריה זו מגיע ל-30 אלף. ריפבליק ניו-יורק מחזיק ב-%49 מחברת האחזקות "ספרא ריפבליק הולדינגס" מלוקסמבורג, המשמשת כשלוחת הבנקאות הפרטית של ריפבליק באירופה, ושגם היא נכללת בעיסקה.

העיסקה טעונה אישור רשויות הפיקוח על הבנקים במדינת ניו-יורק ובארה"ב. תהיה זו הרכישה הגדולה השנייה של בנק אמריקני על ידי בנק זר בחודשים האחרונים, לאחר רכישת בנקרס טראסט בידי דויטשה בנק ב-10.1 מיליארד דולר. לשתי העיסקאות משותפת העובדה שהן בוצעו לאחר שהבנקים האמריקניים ספגו הפסדים כבדים בפעילותם ברוסיה.

רכישת ריפבליק, שלו 83 סניפים, תגדיל את נכסי HSBC מ-483 מיליארד דולר בסוף 1998 ל-530 מיליארד דולר, והוא יהיה הבנק המוביל בעולם בנכסיו הכספיים. לסיטיגרופ, הקבוצה הפיננסית היחידה בארה"ב הנהנית מנוכחות גלובלית דומה לזו של HSBC, נכסים בשווי כ-700 מיליארד דולר, אך הם כוללים גם את נכסי חטיבות בנקאות ההשקעות, ניירות הערך והביטוח.

תוכנית הרכישה באה לאחר שישה חודשים קשים לבנק ריפבליק ניו-יורק, שנוסד בשנת 1966 על ידי אדמונד ספרא, המחזיק כיום ב-%29 ממניות הבנק. בסתיו האחרון ספג ריפבליק הפסד של יותר מ-190 מיליון דולר מהשקעות בניירות ערך רוסיים, שאת פרעונם דחתה ממשלת רוסיה. ההפסדים מרוסיה גרמו להפסד של 92.7 מיליון דולר לריפבליק ברבעון השלישי.

במארס השנה הודיע הבנק על ארגון מחדש מסיבי, שנועד להוציאו מפעילויות שלא עמדו בסטנדרטים של ביצועיו, ולהתרכז בפעילויות הליבה של בנקאות פרטית גלובלית ומסחר במט"ח. הבנק דיווח שההתארגנות מחדש תביא לפרישת 560 עובדים, שהם %7 מכוח העבודה שלו.

ברבעון הראשון של השנה דיווח ריפבליק על רווח גולמי של 114 מיליון דולר, לפני הוצאה של 68 מיליון דולר למימון פרישת העובדים והארגון מחדש. זוהי ירידה קלה לעומת הרווח ברבעון המקביל, שהסתכם ב-117.5 מיליון דולר.

בחודשים האחרונים רבו הידיעות על כוונתה של קבוצת HSBC לבצע רכישה בארה"ב, ועל כוונתה לרשום את מניותיה בבורסת ניו-יורק ביולי הקרוב. HSBC היא שפנתה, ככל הנראה, לריפבליק, שארבעה ממנהליו הבכירים צפויים לחתום על הסכמי עבודה עם HSBC.

בדצמבר שעבר רכש הבנק את מלוא השליטה בבנק השווייצי גוירצלר, המתמחה בבנקאות פרטית, לאחר ששילם 134 מיליון דולר תמורת %25 מן המניות שלא היו בידיו. השנה כבר רכש HSBC %‏70 ממניות סיאול-בנק הדרום-קוריאני ב-900 מיליון דולר, ו-%67 ממניות בנק מיד-מד ממלטה ב-183 מיליון דולר.

הפעילות הבינלאומית של ריפבליק נהנתה מתנופה רבה בהנהלתו של אדמונד ספרא. לצירוף של HSBC, ריפבליק בארה"ב וספרא הולדינגס באירופה יהיו יתרונות במיוחד באסיה, שבה HSBC הוא שחקן איזורי ראשי באמצעות החברות-הבנות שלו - בנק הונג קונג ושנגחאי ובנק הנג-סנג.

הקבוצה מחזיקה ב-443 סניפים בהונג קונג, ב-46 במלזיה וב-30 בסינגפור. היא פועלת ב-76 מדינות. האחזקה העיקרית שלה בבריטניה העיקרית היא בנק מידלנד, שנרכש ב-1995. בארה"ב מחזיקה HSBC ב-374 סניפים במדינת ניו-יורק וב-2 סניפים בפנסילבניה