תוכניתו של הארכיטקט היהודי דניאל ליבסקינד, לבנייתו מחדש של גראונד זירו אולי
זכתה בבכורה הארכיטקטונית, אך היא בהחלט העירה ענק אחד משנתו.
חברת Westfield האוסטרלית, הנחשבת לאחת מחברות הברוקראג' הגדולות בעולם, עם
פורטפוליו של למעלה מ-30 מיליארד דולר, טוענת, כי "התוכנית של ליבסקינד לא
עובדת". יו"ר ווסטפילד אמריקה, פיטר לוי (ישראלי לשעבר), התראיין בשבוע שעבר
לכלי התקשרות האמריקניים ואמר שהוא לא רואה כל סיבה מדוע לא יישבו שתי החברות
יחד על מנת לפתור את בעיות התוכנית, שקיימות לדעתם.
חוסר הנחת של ענק הקמעונאות האוסטרלי נובע מהחלק המסחרי בתוכניתו של ליבסקינד.
ווסטפילד ניהלה את איזורי המסחר שפעלו מתחת למגדלי התאומים לפני קריסתם, וכעת
היא עומדת בפני מו"מ מול בעלת הבית, רשות הנמלים של ניו יורק וניו ג'רזי, לקראת
יציאת התוכנית לדרך.
בווסטפילד טוענים, כי מאחר וכל האיזור "התאדה", והבנייה מחדש תשנה אותו כליל
ממה שהיה בעבר, יש מקום לפתוח מחדש את חוזה החכירה מול החברה ולהתאימו לתנאים
החדשים שנוצרו.
המחלוקת העיקרית היא מבחינת התכנון של השטח הקמעוני שיתפרס על פני כמה מפלסים,
"שיקשו על הנגישות והזרימה", לטענת ווסטפילד, לעומת איזורי המסחר שהתפרסו על
מפלס אחד מתחת למגדלי התאומים.
במכתה שנשלח לאחרונה על ידי הנהלת ווסטפילד לרשות הנמלים, מעלה הנהלתה את הטענה,
כי מתעלמים מווסטפילד בכל הליך אישור התוכנית, ולוקחים את הישארותה בתנאים
החדשים כמובנת מאליה. ברשות הנמלים טרם השיבו להנהלת ווסטפילד, וברשות טוענים,
כי היחסים בין שני הגופים מצוינים.
לדברי סגן יו"ר הרשות, צ'ארלס גרגנו, "כולם צריכים להבין, כי מדובר במציאות
חדשה. אתר הזיכרון עצמו שיוקם במקום ייטול חלק נכבד משטחי הקרקע, בנוסף התשתיות
התחבורתיות החדשות גדולות יותר מבעבר. אנו רוצים לשמור על קשרי העסקים שלנו,
אך הדבר ידרוש גמישות ושיתוף פעולה מכל הצדדים".
בווסטפילד מותחים ביקרות על ההתעלמות, לפי שעה, של הרשות. לוי אמר, כי "מה
שאנחנו מבקשים הוא שיישבו אתנו ועם ליבסקינד, על מנת לפתור את הבעיה. אנחנו
כחברה רכשנו מרשות הנמלים את אחד האיזורים המסחריים הטובים במדינה, וכעת אנו
עומדים בפני תוכנית שמשנה את התמונה ולא במעט.
לדברי לוי, ווסטפילד רכשה איזורי מסחר תת קרקעיים שחלפו בו 150 אלף איש ביום,
עם פדיון של 900 דולר לשנה לרגל רבועה. "ברור לכולם, כי לא ניתן לחזור על התכנון
המדויק, אך ניתן לפחות להתקרב אליו.".
התוכנית החדשה מציעה למעשה 880 אלף רגל רבועה של שטחי מסחר, כשהחלוקה היא 400
אלף מעל פני הקרקע, 480 אלף מתחת לפני הקרקע, וכ-60 אלף רגל רבועה בסביבתו
החיצונית. טרם קריסת בנייני התאומים, השטחים לא היו גדולים הרבה יותר, אך כולם
התפרשו על מפלס אחד.
קול הצעקה שהרימה ווסטפילד משך לא מעט ביקורת עליה. ארגונים עירוניים אמרו
בימים האחרונים, כי אין הם מטילים ספק ביכולות של ווסטפילד לתכנן איזורי מסחר
וקמעונאות, על מנת להגדיל את המחזור, אך לדעתם, זו לא הדאגה הראשונה במעלה
כעת. "ההחלטות צריכות להתקבל על סמך האינטרסים החיוניים של העיר ותושביה, ולא
של החוכרים", נאמר.
פתרון שעשוי להוציא את כולם מהסבך היא תוכנית המקודמת, לפי שעה, של חילופי
שטחים בין הרשות לווסטפילד. נקודה מעניינת היא, כי התוכנית מקובלת על מושל
מדינת ניו יורק, ג'ורג' פטאקי, שאחראי בין היתר, על מינוי מחצית ממועצת המנהלים
של הרשות. לעומתו, מושל מדינית ניו ג'רזי, ג'יימס מק-גריבי, שאחראי על מינוי
החצי השני של חברי המועצה, עדיין לא נתן את הסכמתו לתכנית.
על פי התוכנית, הרשות תקבל את שטחי גראונד זירו, ואילו ווסטפילד תקבל לרשותה
את השטחים מתחת לנמלי התעופה קנדי ולה-גווארדיה - מדובר בעסקה ששווייה מוערך
לפי שעה ב-500-600 מיליון דולר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.