נדחה ערעור בעלי קרקעות שביקשו לבטל הפקעה לכביש 531 ולרכבת ת"א-כפ"ס

מדובר בערעור שהגישו 13 בעלי קרקעות, באמצעות עו"ד משה וינברג, על החלטת ביהמ"ש המחוזי שמחק את תביעתם לביטול ההפקעה על הסף

ביהמ"ש העליון דחה ערעור של בעלי קרקעות שביקשו לבטל ההפקעה שביצעו רכבת ישראל ומע"ץ לצורך סלילת כביש 531 והקמת רכבת פרברים תל אביב- כפר סבא. ביהמ"ש העליון קבע, כי אין יסוד לערעור.

מדובר בערעור שהגישו 13 בעלי קרקעות, באמצעות עו"ד משה וינברג, על החלטת ביהמ"ש המחוזי שמחק את תביעתם לביטול ההפקעה על הסף. המערערים טענו, כי מע"ץ ורכבת ישראל הפקיעו את הקרקעות באופן לא חוקי, כיוון ההפקעות שמבוצעת מכוח פקודת הדרכים ולא מכוח חוק התכנון והבנייה.

ההבדל העיקרי בין שתי הדרכים להפקעה על-פי חוק התכנון והבנייה מחייב את קיומה של תוכנית מאושרת, ובהפקעה על-פי פקודת הדרכים אין תנאי כזה.

בנוסף, על-פי הפקודה, המדינה רשאית שלא לפצות את בעלי הקרקע עבור 25% מהקרקע שנתפסה מול 40% על-פי חוק התכנון והבנייה. כאמור, נדחה הערעור לאחר שבעלי הקרקעות קיבלו את המלצת ביהמ"ש לחזור בהם מהערעור. כיום תלויות ועומדות 9 תביעות זהות נגד רכבת ישראל ומע"ץ בבתי משפט ברחבי בארץ.

עו"ד טלי ענבר ממשרד בלטר-גוט-אלוני אמרה ל"גלובס": "עצם הגשת התביעות לא ברור לנו, מאחר שרכבת ישראל תמיד הייתה מוכנה להידבר, ולשתף פעולה במגבלת החוק. כאמור, אינני רואה הבדל מהותי בין הפקעה מכוח הפקודה או מכוח חוק התכנון והבנייה.

"מדובר בהפקעות מקרקעין מכוח פקודות מנדטוריות ולא מכוח חיקוקים ישראלים מקוריים. נכון להיום לא קיימת כל דרך אחרת להפקיע לצורכי דרכים ומסילות ברזל ולכן למיטב הבנתי נזהר בית המשפט העליון כל השנים שלא לבטל את הפקודות בהיעדר אלטרנטיבה סבירה".