בקשה להקפיא הרכבת המהירה לי-ם: "עשויה לסכל ההרחבה מערבה"

פרופ' פייטלסון מהאגודה הגיאוגרפית: הקו יגביר האטרקטיביות של מודיעין על חשבון ירושלים * הרכבת: האינטרסים הנדל"ניים של העירייה אינם שיקול

"הרכבת המהירה לירושלים עשויה להביא לפגיעה בירושלים ולא לחיזוקה - ולסכל את תוכנית הרחבת העיר מערבה". כך עולה מפנייה של פרופ' ערן פייטלסון מהאגודה הגיאוגרפית הישראלית ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, עמרם קלעג'י, בבקשה לעכב את קידום תוכנית הרכבת המהירה לירושלים (חלופה A1) דרך נתב"ג ומודיעין.

לדברי פייטלסון, קו זה יהפוך את העיר מודיעין לאטרקטיבית על חשבון ירושלים, ועשוי לפגוע בתוכנית לפיתוח מערב ירושלים - תוכנית שיוזמת העירייה להקמת 20 אלף יחידות דיור.

פייטלסון טוען, כי קידום התוכנית המפורטת לקו בטרם נערכו הבדיקות הנדרשות כרקע לקבלת החלטות מושכלת אינו אחראי. "לפיתוח רכבת יש השלכות רחבות היקף על מערך שימושי הקרקע, שלמיטב ידיעתנו, לא נבחנו". הוא מציין, כי בבדיקות ראשוניות שנערכו לגבי התוואי נמצא שרוב הנוסעים שישתמשו בקו יהיו נוסעים שיעדם ירושלים ולא ירושלמים שיעדם בשפלה, וזאת בשל הסמיכות בין התחנה הסופית למוקדי התעסוקה בכניסה לירושלים.

מנכ"ל הרכבת, יוסי שניר, אמר ל"גלובס" בתגובה: "הראייה של רכבת ישראל היא ממלכתית לאומית. אנחנו באים לתת מענה תחבורתי ושירות לציבור. האינטרסים הנדל"ניים של עיריית ירושלים או של כל רשות מקומית אחרת, לגיטימיים ככל שיהיו, הם לא השיקולים שעומדים לנגד עינינו. רכבת ישראל ערכה את הבדיקות והגיעה למסקנה חד-משמעית, שזהו החיבור הנכון ביותר לבירה".

מחזיק תיק התחבורה בעירייה, ומועמד לראשות העיר יוסי טלגן אמר, כי "האלמנט של הזמן הוא אקוטי מבחינת ירושלים, עוד מעבר להשפעות דמוגרפיות. קו A1 הוא יקר מאוד, ולכן הישימות שלו מוטלת בספק. עיריית ירושלים תמיד הציגה עמדה חד-משמעית לגבי העדיפות בקידום קו G1, שהוא קו בעלות סבירה יחסית, ונכון יותר לירושלים מבחינה ההתפתחות האורבנית".

רכבת ישראל מקדמת כיום שני קווים לבירה: חלופה- S שיקום הקו המנדטורי דרך בית שמש. לגבי חלופה זו אמור משרד התחבורה להחליט בימים הקרובים האם לבטל את הפרויקט בין בית שמש לירושלים בשל אי יעילות תחבורתית וכלכלית. קו שני שנמצא בתכנון מתקדם הוא החלופה המהירה - A1 דרך נתב"ג ומודיעין. כיום בוחן משרד התחבורה את התוכנית הזו כאלטרנטיבת החלופה המהירה דרך בית שמש - G1.