אגיפ החלה בהנחת צינור גז ממצרים לישראל בהשקעה של כ-200 מיליון ד'

מומחה ישראלי: יבוא הגז יחסוך למשק הישראלי 125 מיליון דולר בשנה

חברת הנפט האיטלקית אגיפ, הנחשבת לחמישית בגודלה בעולם בתחום הנפט, החלה בשבועות האחרונים בהנחת צינור גז טבעי בתוך שטח מצרים, המיועד להובלה לישראל, בהשקעה כוללת של כ-200 מיליון דולר. מדובר בהתפתחות מפתיעה על רקע קיפאון מוחלט במו"מ בנושא בין ישראל למצרים, עקב שיקולים מדיניים.

אתמול (א') פורסם ב"גלובס" כי גורמים במשק האנרגיה בארץ מעריכים, כי המו"מ עם המצרים עשוי להתחדש בקרוב, כתוצאה מההסכם שנחתם בסוף השבוע בין ישראל לבין הרשות הפלשתינית. עם זאת, עבודות הנחת הצנרת של אגיפ אינן קשורות להסכם שנחתם בסוף השבוע, משום שהחלו כבר לפני מספר שבועות.

על תחילת עבודות הנחת הצנרת מסר היום (ב') ל"גלובס" המומחה הישראלי לעניין פרוייקט הגז הטבעי ישראל-מצרים, ד"ר עמית מור, מנכ"ל חברת עמית יעוץ וייזום. מור שימש עד לאחרונה מומחה של הבנק העולמי לענייני אפריקה, המזרח התיכון ודרום מזרח אסיה, אומר, כי החברות הבינלאומיות אמוקו ואגיפ שוקלות באחרונה לחדש ביוזמתן את המגעים לייצא גז טבעי לארץ. זאת, על רקע פרסום שהיה באחרונה בעיתונות הזרה, ובמסגרתו אמר שר הנפט המצרי, חמדי אל-בנבי: "החברות הבינלאומיות יכולות לעשות עם הגז שלהן מה שהן מוצאות לנכון".

לדבריו, אגיפ החלה בהנחת החלק הראשון של הצינור - מפורט פואד, שליד פורט סעיד, לאל עריש, כולל חציית תעלת סואץ. "החלק הראשון אמור להסתיים במרס 99'. עוד נודע לי, כי השלב השני והאחרון של הנחת הצנרת החל גם הוא, משום שאגיפ החלה ברכש ציוד לצורך שלב זה. לצינור זה אין למעשה שימוש אחר, זולת ישראל".

מור מציין, כי מחישובים שערך עולה, כי יבוא הגז ממצרים יחסוך למשק הישראלי 125 מיליון דולר בשנה, יחסית לאלטרנטיבה של יבוא גז נוזלי במיכליות