הרכבת הקלה: פס ירושלים דורשת מידע על השינויים בחוזה הזיכיון של סיטי פס

בעקבות הפרסום ב"גלובס" על קשייה של סיטי פס לגייס מימון במט"ח, מעריכים גורמים בענף כי "קבוצת פס ירושלים עדיין במשחק"

קבוצת פס ירושלים דורשת מוועדת המכרזים לקבל מידע אודות השינויים שנערכו בחוזה הזיכיון של סיטי פס בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים. הקבוצה, שהפסידה במכרז מול סיטי פס, צפויה לפנות לבית המשפט במידה ויתגלו שינויים מהותיים בחוזה הזיכיון.

לידי "גלובס" הגיע מכתב ששלח נציג פס ירושלים, אבי נוטה, ליו"ר ועדת המכרזים, דוד גרשונוביץ, בו נכתב: "הובא לידיעתנו, כאילו הכנסתם שינויים כלשהם, או שאתם מתכננים שינויים כלשהם במבנה העסקה הטכני או הפיננסי בקשר למכרז הרכבת הקלה בירושלים. אנו דורשים, כי תיידעו אותנו על כל שינוי שהנכם מתכוונים להכניס או שהכנסתם במבנה העיסקה, כדי שנוכל לבחון האם יש בכך השלכות על הצעתנו במכרז".

כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, בעקבות קשיים של סיטי פס לגייס מימון זר (אירו) לפרויקט, שוקלת ועדת המכרזים לשנות את תנאי הזיכיון. כך למשל, נבחנת האפשרות לשלם את מענק ההקמה בגובה 1.4 מיליארד שקל במספר תשלומים לאורך תקופת ההקמה במקום תשלום אחד בתום ההקמה, כפי שנקבע במקור. עוד נבחנים שינויים הנדסיים שמטרתם להוזיל את העלויות. הוועדה נמצאת בשלבי בדיקה של רעיונות שונים, אך טרם גיבשה עמדה קונקרטית. נודע, כי בוועדה חוששים מהאפשרות, כי בית המשפט יתקוף את החלטותיה.

במכרז לרכבת הקלה בירושלים התמודדו בסופו של הליך רק שתי קבוצות: הזוכה סיטי פס (פולאר, אשטרום, אלסטום וקונקס) ופס ירושלים (אפריקה ישראל, פויכטונגר תעשיות, AECON ו-USSTRA). סיטי פס גברה על פס ירושלים בזכות הצעתה הכספית, שהיתה נמוכה בכ-600 מיליון שקל. סיטי פס ביקשה מענק הקמה בגובה של 1.36 מיליארד שקל, ופס ירושלים - 1.87 מיליארד שקל. עם זאת, הצעתה הטכנית של פס ירושלים קיבלה ניקוד גבוהה יותר מזו של סיטי פס. הקבוצה עתרה לביהמ"ש לביטול ההתקשרות עם סיטי פס בנימוק לכשלים וליקוים בפעילות ועדת המכרזים, אך ביהמ"ש דחה את הבקשה.

כיום, מעבר לקשיים בגיוס המימון, תיאלץ ועדת המכרזים, קרוב לוודאי, להתמודד מול חזית נוספת - משפטית. גורמים בענף מעריכים, כי הסיכוי שפס ירושלים תפנה שוב לבתי משפט הוא גבוה. "כל שינוי עליו תחליט הוועדה ייאלץ בסופו של יום לקבל את אישור בית המשפט. פס ירושלים השקיעה למעלה מ-25 מיליון שקל רק בהכנת המכרז. העובדה שהיא עדיין לא משכה את הערבויות הכספיות שהפקידה מעידים באופן ברור על כוונתה שלא לצאת מהמשחק". גורם אחר מעריך, כי למרות הקשיים סיטי פס תצליח לגייס את הכסף, והיא זו שתקים ותתפעל את הרכבת.

ועדת המכרזים סירבה להגיב. פס ירושלים מסרה בתגובה: "אנו עוקבים מקרוב אחרי ההתפתחויות. במידה ויהיו הקלות במכרז, נשקול ונגיב בהתאם".